Waarom wagen verzorgingsmerken zich na jaren uiteindelijk toch aan een parfum ? “Om aan de vraag van trouwe klanten te voldoen”, zeggen La Prairie en Clarins in koor over hun eerste parfum.

Na vijfentwintig jaar pakt het exclusieve verzorgingsmerk La Prairie onverwacht uit met een parfum. Het Zwitserse merk, dat ontstond in de prestigieuze La Prairie Clinic in het Zwitserse Montreux, behoort tot de meest luxueuze namen in de huidverzorging. “We zijn experts in verzorging, maar ook in luxe”, zegt Louise Richards, internationaal public relations manager. “En we wilden die echte luxe terugbrengen in de parfumerie. Hoewel er veel geuren zijn, vind je nog weinig ‘grand parfums’.”

“Klanten vroegen al lang naar een parfum, maar we vonden dat het wel iets speciaals moest worden.” Het concept van de zilveren regendruppel stond al langer vast. Naar een passende naam en design moest dus niet ver gezocht worden. ” Silver Rain past qua stijl perfect bij het verzorgingsgamma. We vonden de flacon zo mooi dat we afstapten van een klassieke kartonverpakking en voor een transparante cilinder opteerden.” Hoewel de zilverkleurige flacon een koele indruk geeft, is de geur zelf een warme, haast culinaire floriĆ«ntal. “Het begint met knapperige groene appel en bergamotzesten, maar evolueert snel in een gulzig aroma van geplette koriander, anijszaad, sappige pruim, jasmijn, magnolia en rozenblaadjes met een zoete (vanille)basis. Parfumeur Claude Dir zei me dat dit parfum mannen zin moest geven om je te bijten”, lacht Louise.

Met een gelimiteerde editie op duizend exemplaren – verwacht tegen oktober – bewijst La Prairie zijn expertise inzake luxe. ” Christofle heeft voor ons een cachette gemaakt, met drie parfums : Naast Silver Rain heb je twee spin-offs die de belangrijkste ingrediĆ«nten hernemen : Silver Sensuality herinterpreteert het oosterse karakter waar jasmijn een belangrijke rol in speelt, terwijl Silver Spice de roos en de kruidige ingrediĆ«nten herwerkte. Je kunt de drie geuren onderling combineren of apart dragen.”

Een geur voor alle generaties

Ook Clarins besloot op aanhoudende vraag van trouwe klanten zich na vijftig jaar eveneens aan een eerste parfum te wagen. Het merk had al wel enkele verfrissende geurwaters als Eau Dynamisante en Eau Ressourcante in zijn portfolio, maar een echt parfum ontbrak.

Het verzorgingsmerk staat bekend om zijn goede band met zijn cliĆ«ntĆØle, waarmee het intensief communiceert via vragenlijsten in de productverpakkingen. “Wij zijn een merk dat de vrouwen vergezelt doorheen alle generaties”, vertelt Veronique Gohmann, directrice marketing, ontwikkeling en communicatie. “Zij schrijven ons brieven, geven ons hun beautyrecepten door, raden onze producten aan hun dochters en soms zelfs kleindochters aan. Dat is buitengewoon. Voor die vrouwen wou ik een parfum maken.” Dat was meteen ook de uitdaging : hoe kun je met Ć©Ć©n enkele geur al die generaties aanspreken ? Clarins deed er vier jaar over om het project klaar te stomen, wat uitzonderlijk lang is voor een parfum. Anderhalf jaar geleden besloot Gohmann zelfs om volledig opnieuw te beginnen, omdat ze niet tevreden was. “Enkel de naam hielden we, want die was goed : Par Amour, uit liefde voor die vrouwen die zo van onze producten houden. De naam correspondeert perfect met de waarden van Clarins en was het vertrekpunt. Deze keer werkten we vanuit de genen, het dna van Clarins. Het moest bijgevolg een subtiele maar genereuze geur worden.” Als symbool van liefde was de roos de perfecte huwelijkskandidaat. Ze kreeg gezelschap van roze peperbolletjes, zwarte bes en de romige zachtheid van sandelhout en benzoĆ«hars.

Gaandeweg in dat proces is er een tweede geur geboren : Par Amour Toujours voor de jongsten. “Omdat we een merk zijn dat van moeder op dochter overgaat en kleine meisjes hun moeder in alles willen nadoen – zich opkleden, make-up en parfum gebruiken – hebben we ook voor hen een parfum gemaakt. Het is geen kinderproduct, het is even verfijnd als Par Amour.” Het deelt dezelfde rozenbasis, maar heeft een luchtiger, sprankelend fruitkarakter dankzij grapefruit en framboos. “We ondervinden dat iedereen zich wel in een van de twee geuren kan vinden, dat het zowel jonge meisjes als oudere vrouwen aanspreekt.”

Het hele project werd intern ontwikkeld, er werd enkel gewerkt met mensen die het merk door en door kennen, zoals designer Federico Restrepo, die ook al verschillende flacons en potten voor Clarins heeft ontworpen. Hij bedacht een ellipsvormige, transparante flacon met een gekleurd hart in de dop dat als verstuiver fungeert. Ook de opvallende sprookjesboom in de communicatie is door een vriendin van de familie gecreĆ«erd. Liliana Guderska, een voormalig Clarins-model, gaf haar mannequincarriĆØre op om zich helemaal aan de schilderkunst te wijden. “We vroegen haar om de Liefde te tekenen. We wilden iets artistiek en symbolisch”, herinnert Gohmann zich. “Liliana schilderde een sprookjesboom in Clarinsrood. Een krachtig beeld, want een boom symboliseert lang leven, het doorgeven van ouders naar kinderen, de stamboom van een familie. Het is een krachtig symbool, zo plant je een boom bij de geboorte van een kind.” Of een eerste parfum ? n

Tekst Sofie Albrecht

“Klanten raden onze producten aan hun dochters of kleindochters aan. Dat is buitengewoon.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content