Sinds de oprichting in 1978 schrijft Aveda maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Het basisconcept van de organisatie is respect voor de aarde en dit uit zich in het gebruik van organisch geteelde, fair trade ingrediënten. Om de ecologische en sociale doelstellingen kracht bij te zetten werpt Aveda zich in de strijd voor het behoud van de biodiversiteit. Tijdens de Maand van de Aarde (april 2005) heeft het bedrijf onder zijn klanten een petitie gehouden tegen de illegale handel in bedreigde planten en diersoorten. Wereldwijd verzamelde Aveda de handtekeningen van 235.000 milieube...

Sinds de oprichting in 1978 schrijft Aveda maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Het basisconcept van de organisatie is respect voor de aarde en dit uit zich in het gebruik van organisch geteelde, fair trade ingrediënten. Om de ecologische en sociale doelstellingen kracht bij te zetten werpt Aveda zich in de strijd voor het behoud van de biodiversiteit. Tijdens de Maand van de Aarde (april 2005) heeft het bedrijf onder zijn klanten een petitie gehouden tegen de illegale handel in bedreigde planten en diersoorten. Wereldwijd verzamelde Aveda de handtekeningen van 235.000 milieubewuste burgers. De petitie werd overgemaakt aan de Verenigde Naties met het verzoek om grotere inspanningen te leveren voor het behoud en de bescherming van uitstervende species. Aveda brengt zijn zorg om het milieu ook in de praktijk door te investeren in niet-vervuilende elektriciteit van windturbines. Voorts : 100 procent recycleerbaar verpakkingsmateriaal. Ook in de bedrijfs- en productfilosofie van Weleda staan mens en milieu centraal. Weleda heeft eigen kruidentuinen met biologisch geteelde planten. Daarnaast werkt het label samen met externe partners in bio. Zo is een deel van de pepermuntolie (die verwerkt wordt in de tandpasta en inhalatiespray) het resultaat van een fair trade project in het Peruaanse Andesgebergte. Weleda riep er een paar jaar geleden samen met enkele tientallen boeren een kleinschalig ontwikkelingsinitiatief in het leven. Sindsdien leveren zij Weleda biologische pepermunt. In de nabije toekomst wil Weleda meer Peruaanse pepermuntolie aan haar producten toevoegen zodat de plaatselijke boeren hun levensstandaard kunnen verbeteren. De huidverzorgingsproducten van Biotherm danken hun succes aan thermaal bronwater. Geen wonder dat het concern in 2003 naar aanleiding van het Internationaal Jaar van hetWater zijn schouders zette onder het Unicef-ontwikkelingsproject Ieder kind verdient puurwater. Om zoveel mogelijk mensen toegang te bieden tot drinkbaar water levert Biotherm financiële steun bij de bouw van waterputten, zuiveringsinstallaties en sanitaire voorzieningen in derdewereldlanden. Het initiatief startte in Benin en Cambodja en wordt nu ook uitgebreid naar China, Korea en Argentinië. De lokale bevolking heeft inspraak bij alle fases van het project en krijgt onderricht in de elementaire beginselen van hygiëne. Dankzij dit programma worden duizenden mensenlevens gespaard. Wie Oxfam zegt, zegt solidariteit. Tot nog toe verkochten de Oxfam Wereldwinkels vooral voeding en gebruiks- en siervoorwerpen van eerlijke handel. De horizon wordt nu verruimd met de lancering van een cosmeticagamma : Natyr. De Natyr-producten bevatten natuurlijke ingrediënten waarvan minstens de helft is aangekocht bij kleine producenten uit het Zuiden. Uiteraard gelden bij deze transacties de Made in dignity-voorwaarden van de fair trade als norm. Het gloednieuwe assortiment is geïnspireerd op de cosmetische tradities uit het Zuiden en telt een dertigtal verzorgingsproducten. Bij het ontwerp van de verpakkingen werd gestreefd naar een maximale milieuvriendelijkheid. Anne Roggen'FAIR TRADE' EN 'MADE IN DIGNITY', VOOR WIE ZICHZELF IN DE SPIEGEL DURFT TE KIJKEN