De Distilleerderij van Biercée in Thuin speelt in op de nieuwe ‘gin craze’ met een verfijnde interpretatie van deze geestrijke drank. Een forse boost voor de geloofwaardigheid van België op de ginmarkt.

Monkey 47, Hendrick’s, Sipsmith, The Botanist, Martin Miller’s… Het ziet ernaar uit dat gin, na wodka, weer dé hippe drank wordt. Steeds meer mensen herontdekken het geestrijke vocht met zijn rijke geuren- en smakenpalet. Toch is het succes niet alleen te danken aan de introductie van allerlei nieuwe smaken, maar ook aan het vernieuwde ritueel van de beroemde gin-tonic. Gedaan met het weinig smaakvolle brouwsel, achteloos aangelengd met twee ijsblokjes in een longdrinkglas. Gin wordt nu geserveerd in een bolvormig glas, wat zorgt voor een explosie van aroma’s. Er horen niet meer alleen ijsblokjes bij, maar ook, afhankelijk van de gekozen gin, enkele jeneverbessen, een flinterdun plakje komkommer, wat citrusschilletjes… Nieuw is ook de keuze van de tonic, die toch twee derde van het geheel uitmaakt. Een gewone tonic uit de supermarkt voldoet niet meer. Nu giet je er een Fever Tree, Fentimans of Thomas Henry bij.

De ginhype drong in Wallonië wat later door dan in Vlaanderen, waar Filliers al in 2012 zijn Dry Gin 28 lanceerde, maar die achterstand is nu ingelopen. Sinds zes maanden draait de Distilleerderij van Biercée mee in de race naar de perfecte gin. Het bedrijf kan bogen op een lange ervaring in het maken van sterkedrank en een unieke infrastructuur in het productiecentrum, gevestigd in de zestiende-eeuwse Ferme de la Cour in Ragnies (Thuin).

De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1946. Toen was het nog een lokale coöperatieve distilleerderij die gebruikmaakte van planten en vruchten uit de streek, zoals appels en kersen. In 1980 breidde het bedrijf zijn assortiment uit met een citroenlikeur. Deze likeur, gebaseerd op een zorgvuldige mix van verschillende distillaten van citroenen uit Murcia – er is niet minder dan tien kilo vers fruit nodig voor één fles ! – werd een bestseller. Onder de naam l’Eau de Villée worden er jaarlijks zo’n 100.000 flessen van verkocht. Naast dit sterproduct worden in de distilleerderij ook andere sterkedranken gemaakt, van peket tot brandewijn van selderij en volrijpe pruimen. “Wij beschikken over heel wat kennis inzake het persen en concentreren van vruchten, planten, bloemen en kruiden”, zegt CEO Marc Tillon. “Het was dan ook logisch voor onze meester-distilleerders om hun vakkennis te demonstreren met een eigen gin.” Pierre Gérard, die samen met Christophe Mulatin verantwoordelijk is voor het distillatieproces, legt uit : “Voor onze Biercée Gin ben ik te werk gegaan als een parfumeur. Ik heb me gebaseerd op tachtig distillaten om mijn geurenorgel te vormen. Het resultaat is een zeer evenwichtige gin. Hij is wat minder droog dan andere en krijgt zijn specifieke aroma van achttien specerijen, kruiden en bloemen. Het alcoholvolume bedraagt 44 procent. Traditiegetrouw werd er geen enkel synthetisch aroma gebruikt. De grondstoffen komen vooral uit België, Frankrijk en Spanje. De cacao komt uit Ivoorkust.”

EEN MODERNE FLES

De ontwikkeling van deze complexe gin nam twee jaar in beslag. Hij werd meteen zeer goed onthaald. Na amper zes maanden stond hij al aan de top, als het tweede spitsproduct van het bedrijf. De proevers appreciëren het authentieke karakter dat de ‘geest van gin’ respecteert. Je ontwaart subtiele noten van hop – een hommage aan een typisch Belgisch product – naast hysop, lavendel, verse venkel en papaver. In de mond worden de smaakpapillen geprikkeld door frisse citrus. De toetsen van sinaasappel en citroen worden ondersteund door hints van bloemen en kruiden, met een mooie, ronde finale van cacao, uiteraard zonder afbreuk te doen aan de jeneverbes, die de essentie van gin blijft. Drink je hem als cocktail, dan is de Biercée ideaal met een droge tonic en bij voorkeur geserveerd met enkele anijsbloemen, dunne plakjes venkel en citroenschil.

Voor de verpakking werd resoluut gekozen voor vernieuwing met een hedendaagse, strak gelijnde fles, in plaats van de traditionele vorm die soms doet denken aan oude apotheekflacons.

Uiteraard vergt het realiseren van zo’n complexe drank een grote vakkennis, een goede neus en een geoefende smaakzin, maar ook een goede infrastructuur is onontbeerlijk. En die is in de Distillerie de Biercée zeker aanwezig, ze is zelfs uniek in Europa. Onder het imposante dakgebinte van de oude vierkantshoeve doen de statige alambieks bijna aan een pijporgel in een kathedraal denken. Marc Tillon : “We hebben vier distilleerkolven met stoomcorrectiekolommen van het merk Holstein. Dat is echt dé top op dit gebied. Daardoor krijgen we in onze gin een frisheid, een crisp die het hele verschil maakt.”

DISTILLERIE DE BIERCÉE, FERME DE LA COUR, 36 RUE DE LA ROQUETTE, 6532 RAGNIES (THUIN). 071 59 11 06. WWW.DISTILLERIEDEBIERCEE.BE

DOOR MICHEL VERLINDEN & FOTO’S FRÉDÉRIC RAEVENS

Voor Biercée Gin ging de maker te werk als een parfumeur

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content