Modefamilie’s zijn een Italiaans fenomeen, met flamboyante vetes incluis. De Missoni’s daarentegen lijken veeleer een keurig, haast saai gezin. Het kleurrijke label bestaat dit jaar vijftig jaar, met de tweede generatie aan het roer lijkt de toekomst verzekerd.

De Missoni’s hebben redenen tot feesten. Niet alleen werd het kleurrijke merk in 1953 opgericht, ook het huwelijk van de stichters werd in dat jaar bezegeld. Vijftig jaar later poseren Rosita (72) en Ottavio (82) nog altijd voor de camera’s in een innige omhelzing. Zij leerden elkaar kennen in 1948, tijdens de eerste naoorlogse Olympische Spelen in Londen. Hij was daar in de hoop een medaille in de wacht te slepen, zij op schoolreis met de nonnen. Vijf jaar later traden ze in het huwelijksbootje en richtten een tricotbusiness op onder de naam Maglificio Jolly. De zaak werd herdoopt in 1958, toen ze de eerste gestreepte hemdjurken voor het prestigieuze warenhuis La Rinascente produceerden. Missoni stond vanaf dan synoniem voor gekleurd breiwerk met grafische elementen als strepen, ruiten, patchwork en alle combinaties die daarmee mogelijk zijn. En ook met materialen werd geëxperimenteerd : wol, katoen, mohair, zijde, lurex… Anno 2003 is het archief van de Missoni’s gevuld met maar liefst zevenduizend tekeningen. Een onschatbare inspiratiebron voor de tweede generatie die de toekomst moet verzekeren.

De Olympische Spelen van Londen

Maar nog even terug naar de eerste generatie. Het leek wel of ze voorbestemd waren voor elkaar en de mode. In de jaren twintig had Rosita’s grootmoeder, Peppina Torrani, een klein atelier waar pyjama’s en kimono’s werden geborduurd. Toen Mussolini de export verbood, zat er voor Peppina niets anders op dan kleding te maken. Vestor, een collectie van kwalitatieve nachtjaponnen en jurken, werd een succes. De zestienjarige Rosita bracht haar jeugd door in de ateliers van haar grootmoeder en noemt het nog altijd haar modeacademie.

Honderden kilometers verderop, in Dubrovnik, trainde de tiener Ottavio (beter bekend als Tai, op de vierhonderd meter. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, sloot hij zich aan bij het Italiaanse leger, maar al snel werd hij gevangen genomen door de Britten. Na de oorlog keerde hij terug naar huis om zich opnieuw op de atletiek te concentreren. Zijn trainer was eigenaar van een klein breifabriekje in Trieste, in het noorden van Italië en samen ontwierpen ze de eerste wollen tracksuits. De vraag was groter dan verwacht.

Resultaat : hij had de praktische vaardigheden, zij het oog voor kleuren en lijnen. Samen schreven ze modegeschiedenis. De echte doorbraak kwam in de jaren zestig. Een Missoni-creatie haalde de cover van de internationale Elle, in die tijd de referentie op modegebied. En Diana Vreeland schreef in de Amerikaanse Harper’s Bazaar : “Wie zei ooit dat er alleen kleuren bestaan ? Er is ook zoiets als kleurtonen.” In diezelfde periode veroorzaakten de Missoni’s een schandaal door modellen zonder beha de catwalk op te sturen. Ofschoon ze nog wel topjes droegen, werden de Missoni’s door de organisatoren van Palazzo Pitti enkele modeseizoenen lang gebannen. Maar hun naam was gemaakt en die zou nooit meer verdwijnen.

De tweede generatie

Langzaam maar zeker groeide het familiebedrijf. Stapje voor stapje, zonder aan de eigenheid van het merk te tornen. Wat een halve eeuw geleden begon in een kleine kelder, ergens in de buitenwijken van Milaan, is vandaag een organisatie waar 250 mensen werken. Aan het hoofd staan nu de drie kinderen van Rosita en Tai, die zeven jaar geleden besloten de fakkel door te geven.

Vittorio Missoni behartigt verkoop en marketing, terwijl zijn broer Luca verantwoordelijk is voor de sportlijn en de mannencollectie. Alleen voor dochter Angela bleek de beslissing niet zo evident. Ze opende eerst een kinderwinkel, kweekte daarna biologische kippen, wou vervolgens juweelontwerpster worden en overwoog zelfs een tijdje om huisvrouw te worden en voor haar drie kinderen te zorgen. Uiteindelijk kwam ze toch in het familiebedrijf, maar dan wel met een eigen collectie, Team Angela. Een tricotlijn met overwegend zwart, kwestie van zich te differentiëren. Maar geleidelijk introduceerde ze prints en kleuren, tot haar moeder, tevens haar beste klant, fijntjes opmerkte dat haar collectie weinig verschilde van de hoofdlijn.

We schrijven midden jaren negentig. Het merk was aan verjonging toe en moest opboksen tegen de dominantie van zwart minimalisme. Zonder weliswaar afbreuk te doen aan de eigenheid van het merk, slaagde Angela Missoni er geleidelijk in om opnieuw aansluiting te vinden bij de heersende modetrends. In plaats van de klassieke caleidoscopische overdaad, durfde ze wel eens een jas te tekenen met ‘slechts’ twee kleurtonen. De pers was niet meteen enthousiast, maar sinds enkele seizoenen wordt ze erkend als een getalenteerde ontwerpster.

Een tweede factor die aan de grondslag van de revival ligt, zijn de trendy campagnes waarmee het merk zich sinds de lente van 1997 profileert. Mario Testino beet de spits af en na hem volgden andere topfotografen, waaronder Mario Sorrenti en topmodel AngelaLindvall. De laatste seizoenen was de Braziliaanse Gisele Bündchen het gezicht van Missoni, maar nu worden kleuren verdedigd door een wulpse Kate Moss die zich duidelijk liet inspireren door sekssymbool Brigitte Bardot. Een bewuste keuze. Zo blijkt uit de verkoopcijfers dat Missoni de laatste seizoenen het ook in de zomer het goed doet. Terwijl tricot in het verleden al te vaak geassocieerd werd met een warm winterwolletje. Het exotisme van Gisele en de zwoelheid van Kate hebben daar nu verandering in gebracht.

Het bewijst nog maar eens met hoeveel toewijding de tweede generatie de erfenis koestert. Naast de kwaliteiten van Angela Missoni als ontwerpster blijkt Vittorio een meesterlijke strateeg als het aankomt op de verjonging van het merkimago. Wat niet betekent dat vijftig jaar geschiedenis wordt verzwegen. Integendeel, naar aanleiding van het jubileum worden vijftig silhouetten uit het archief heruitgebracht in de lente- en zomercollectie voor volgend jaar. Zowel vintagejurken uit de sixties als de seventies passeerden de revue tijdens de modeweek, begin deze maand in Milaan. Gezien de huidige retrorage in de mode een bijzonder slimme zet. Op voorwaarde natuurlijk dat de creaties uit de archieven de tand des tijd kunnen doorstaan. Vader en moeder Missoni hebben daar alvast voor gezorgd. Benieuwd wat de nieuwe generatie binnen een halve eeuw aan haar kinderen kan doorgeven. n

Tekst Pascale Baelden

Missoni doet het de laatste seizoenen ook in de zomer goed, terwijl tricot in het verleden al te vaak geassocieerd werd met een warm winterwolletje.

Naar aanleiding van het jubileum worden vijftig silhouetten uit het archief heruitgebracht in de volgende lente- en zomercollectie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content