Wanneer we de in Londen gevestigde Throup ontmoeten tijdens de laatste Parijse mannenmodeweek heeft hij net zijn eerste show sinds drieënhalf jaar achter de rug. "Ik begin een nieuw hoofdstuk in mijn carrière", vertelt hij. "Ik ben uit de doos gekropen waarin ik me met mijn label zelf had opgesloten. Mijn werk was jarenlang puur conceptueel, en dat werd op den duur verstikkend."
...

Wanneer we de in Londen gevestigde Throup ontmoeten tijdens de laatste Parijse mannenmodeweek heeft hij net zijn eerste show sinds drieënhalf jaar achter de rug. "Ik begin een nieuw hoofdstuk in mijn carrière", vertelt hij. "Ik ben uit de doos gekropen waarin ik me met mijn label zelf had opgesloten. Mijn werk was jarenlang puur conceptueel, en dat werd op den duur verstikkend." "Als ontwerper begint alles voor mij bij productdesign, mode komt pas op de tweede plaats. Het product komt eerst, en het moet zowel waardevol zijn als integer. Ik was jarenlang niet eens geïnteresseerd in mode. Tegenwoordig voel ik me vrijer. Ik wil nu gewoon dingen doen die nooit eerder gedaan zijn, erop los experimenteren. Voor het eerst heb ik plezier aan mijn werk. Ik ben gelukkig." Throup is in Parijs met Raw Research, een capsulecollectie die hij voor G-Star heeft ontwikkeld. Het is de eerste keer dat het Nederlandse merk present is tijdens de mannenmodeweek. De ontwerper werkt sinds 2014 als creatief consultant voor G-Star aan collecties, winkelconcepten, advertentiecampagnes en producten, zoals de in mei gelanceerde Staq-jeans. "G-Stars designteam was op een researchtrip en op de een of andere manier hebben ze toen een broek gevonden die ik heb ontworpen", vertelt Throup, terwijl hij ons door de showroom loodst. "Dat was niet evident, zo gemakkelijk zijn de kleren van mijn eigen label niet te vinden. Ik beeld me graag in hoe ze mijn broek op hun hoofdkwartier hebben zitten ontleden. Enfin, niet veel later hebben we enkele keren samengezeten, en zo werd gauw duidelijk dat mijn aanpak en die van G-Star nauw bij elkaar aanleunen. Ik ben geïnteresseerd in experimenten, in het heruitvinden van dingen, in nieuwe mogelijkheden. En G-Star is dat ook. Kijk bijvoorbeeld naar de Ellwood, de eerste jeansbroek in 3D. In 1996 was dat een revolutionair product." "Een jaar geleden ben ik binnen G-Star een laboratorium voor innovatie begonnen, met een klein team dat zich toespitst op nieuwe mogelijkheden voor denim en aanverwante producten. Het was de bedoeling om prototypes te ontwikkelen voor de collectie, te beginnen met de Staq. Maar als je al die prototypes bij elkaar ziet, alles in hetzelfde materiaal, in dezelfde kleur, krijg je plots een heel clean, duidelijk statement. En toen dachten we : misschien moeten we dit gewoon uitbrengen als een capsulecollectie." De eerste levering van Raw Research bestaat uit vier jassen en vier broeken, in twee variaties van denim, ongebleekt en gebleekt. "Ongebleekt, donker denim behoort tot het DNA van het merk, maar ik was ook geïnteresseerd in het filosofische aspect van dat woord, raw. Raw zijn, dat is jezelf terugbrengen tot je essentie, je echte zelf, de ruwe, rauwe versie van jezelf. Vóór je ego en je ervaringen komen meespelen." Ongebleekt en gebleekt, "de twee extremen van het kleurenspectrum van denim. En het middelpunt tussen die extremen is waar de fascinatie van de mensen voor denim begint. Je koopt je broek in raw denim, trekt hem aan, en daar sta je dan, in het midden van dat proces." G-Star Raw Research is verkrijgbaar vanaf midden november. Door Jesse Brouns