Beautifully designed, consciously made, is de slogan van Discipline, een nieuw Italiaans meubelmerk. De initiatiefnemer is Renato Preti, een entrepreneur die na investeringen in bedrijven als B&B Italia, Moooi en Skitsch zijn eigen weg gaat, zonder schrik van de crisis.
...

Beautifully designed, consciously made, is de slogan van Discipline, een nieuw Italiaans meubelmerk. De initiatiefnemer is Renato Preti, een entrepreneur die na investeringen in bedrijven als B&B Italia, Moooi en Skitsch zijn eigen weg gaat, zonder schrik van de crisis. Discipline debuteert met een uitgebreide, sterke collectie meubels en kleine voorwerpen van onder anderen Luca Nichetto, het Zweedse collectief Claesson Koivisto Rune, de legendarische Marco Bellini, en de jonge Brit Max Lamb, plus een tiental minder bekende, eerder jonge designers. Renato Preti is opgegroeid met design : zijn vader was fabrikant van kantoormeubilair ("Ons huis stond vol meubels van Tecno."). Hij ging in financiën en had een succesvolle carrière. "Maar design bleef altijd mijn passie. Er zijn mogelijkheden genoeg in de sector, als je maar vernieuwing brengt. Er zijn weinig sectoren die écht passie genereren. Design is er daar één van." "De designsector wordt gedomineerd door kleine bedrijven : B&B Italia en Cassina zijn de belangrijkste Italiaanse merken op luxeniveau. Maar hun omzet is niet groter dan die van één vlaggenschip van Louis Vuitton. Er is dus nog een enorm potentieel." "Met Discipline willen we een sterke brand identity ontwikkelen. Kijk opnieuw naar B&B, Cassina of Moroso. Heel weinig mensen kennen of herkennen die merknamen, zo blijkt uit onderzoek. Terwijl iedereen van Prada heeft gehoord." "Daarom kiezen we voor een grote collectie. Meubels, maar ook accessoires. Als je alleen sofa's maakt, dan communiceer je eens om de twintig jaar met je klanten. Zo kun je geen diepere relatie ontwikkelen. Als je je daarentegen specialiseert in kleine voorwerpen, dan blijft zo'n relatie oppervlakkig. Je hebt beide nodig. Ik denk dat het belangrijk is om een eigen wereld te creëren. Met Discipline gebruiken we alleen natuurlijke materialen. Omdat je daar meer plezier uithaalt. Ze zijn aangenamer om aan te raken, ze geraken niet uit de mode. Plastic krast en verliest zijn kleur. Bovendien : je wilt toch ook geen synthetisch hemd ? Neen, je wilt een katoenen hemd." "Onze producten zijn natuurlijk, dus duurzaam. Maar ik zal mijn klanten nooit vragen om een opoffering voor ecologie. Ik geloof in plezier, in mooie dingen. Ik geloof niet in recyclage, of in extremisme. Niet iedereen moet plotseling vegetarisch worden. Je kunt minder vlees eten, en minder vervuilen. Dat is goed. Maar zo'n stoel van gerecycleerde colablikjes ? Die ruikt niet lekker, voelt niet lekker aan, en kost een klein fortuin. Heeft zo'n stoel ecologische waarde ? Ik ben daar niet zo zeker van. Onze designers hebben een affiniteit met natuurlijk materiaal. Neem Pauline Deltour, die voor Muji en Alessi heeft gewerkt. Onze producten zijn niet crazy, maar we doen ook niet aan vervelend, traditioneel modernisme. Ik wil Marcel Wanders niet voor het hoofd stoten. Maar zo'n levensgroot plastic paard met een lamp op zijn kop ? Dat hebben we nu wel gehad." "Discipline is een goede naam. Het is een noodzaak in het leven. Als je nooit de regels volgt, heb je ook geen plezier. In Italië lijden we momenteel aan de gevolgen van een totaal gebrek aan discipline. Ik was vroeger piloot. Mijn moeder zei altijd : jongen, pas op, vlieg niet te snel, vlieg niet te hoog. Precies wat je als piloot beter niet doet. Voor mijn bedrijf is dat mijn leuze geworden : Don't fly low or slow." Renato Preti gaat ervoor. JESSE BROUNS"Ik geloof in plezier, in mooie dingen. Ik geloof niet in recyclage, of in extremisme."