Een trendrapport samenstellen is voor de ijverige journalist een duizelingwekkende opdracht. Je herleest je notities van acht maanden geleden (de mannencollecties worden in Milaan en Parijs bijna een jaar op voorhand gepresenteerd, de vrouwencollecties komen iets sneller in de winkels). Je bekijkt, niet voor de eerste keer, ongeveer elke foto van ongeveer elk defilé, dat zijn algauw duizenden beelden. Je bent niet noodzakelijk op zoek naar een verhaal, dat heb je al, maar naar bewijzen. In dat opzicht leunt het trendrapport nauw aan bij de wetenschap.
...

Een trendrapport samenstellen is voor de ijverige journalist een duizelingwekkende opdracht. Je herleest je notities van acht maanden geleden (de mannencollecties worden in Milaan en Parijs bijna een jaar op voorhand gepresenteerd, de vrouwencollecties komen iets sneller in de winkels). Je bekijkt, niet voor de eerste keer, ongeveer elke foto van ongeveer elk defilé, dat zijn algauw duizenden beelden. Je bent niet noodzakelijk op zoek naar een verhaal, dat heb je al, maar naar bewijzen. In dat opzicht leunt het trendrapport nauw aan bij de wetenschap. Het voor de hand liggende verhaal van deze zomer is dat van de Grote Crisis, en de gevolgen van die crisis voor de mannelijke garderobe. Wat dat betreft moeten we nog even wachten, tot komende winter. De kleren die op dit moment in de winkels liggen dateren nog van voor het onheil op de beurzen. De mode is deze zomer niet vooruit op haar tijd, maar weerspiegelt een andere, verloren periode. Wat zien we op onze catwalkfoto's ? Een ander, prozaïscher verhaal: maatpakken. Er wordt deze zomer à volonté mee geëxperimenteerd. Het statige, maar saaie uniform van de volwassen man krijgt een verjongingskuur. Het wordt losser, lichter en speelser (hier en daar zelfs : carnavalesker). De pantalon wordt opvallend vaak omgeruild voor een korte broek, wat misschien niet zo'n goed idee is. De das heeft deze zomer vrijaf. Het vrolijke, vlotte heruitgevonden pak vertelt over gisteren (toen werken meer als een spel werd beschouwd en minder als, nu ja, werken). Maar het kan ook worden gezien als een voorbode van het rampenjaar 2009. Neem nu zo'n door de ouderwetse streepjespyjama geïnspireerd kostuum van Dolce e Gabbana, een perfect stay-at-home tenue voor de trendy nieuwe werkloze. Slonzen doe je maar beter in stijl. Het wordt een comfortabele zomer, met nogal wat hybrides van joggings en pakken. Giorgio Armani en Kris Van Assche stoppen hun mannen in veredelde sportbroeken (in shantoengzijde bij Armani). Dirk Bikkembergs geeft hun comfortabele pakken (maar ook hemden, spijkerbroeken en zelfs schoenen) in jersey. De look is vloeiend en viriel : een echte man draagt Bikkembergs zonder vrees voor het ridicule. Ook bij de klassiekere ontwerpers en merken wordt het pak losser en minder formeel : bij Paul Smith wordt een riem vervangen door een touw, bij onder meer Hermès en Dolce e Gabbana krijgen we zijden sjaaltjes in plaats van dassen (je vraagt je af welke gevolgen dat heeft voor de luchthavenboetieks van een merk als Hermès). De spectaculairste pakken zijn te vinden bij Raf Simons. De ontwerper grijpt terug naar zijn debuut, meer dan tien jaar geleden, toen hij het mannenpak voor jongens herinterpreteerde. Zijn huidige collectie heeft opnieuw het mannenpak als basis, dit keer heruitgevonden voor de toekomst. Hij reduceert het tot de essentie, met adembenemend resultaat. Als het van Dolce e Gabbana afhangt brengen we de zomer door in een pyjama of tenminste in hun versie ervan. Met streepjes, stippen (onder meer bij Ann Demeulemeester) of delicate paisleymotieven. Ook Vivienne Westwood en Bottega Veneta hebben dit seizoen pyjamapakken. Dries Van Noten is, met Lucas Ossendrijver bij Lanvin, een van de vroegste adepten van de pyjamalook. Van Noten heeft dit seizoen onder meer glanzende pakken in chic stropdasmateriaal - wat nog net iets subtieler is. De voorgekreukte paisleyhemden van Christopher Bailey bij Burberry passen ook in het plaatje. Een subtrend van Het Nieuwe Maatpak : de korte broek. We kwamen vorig jaar thuis van de defilés met het gevoel dat we meer shortjes op de catwalks hadden gezien dan lange broeken. Maar is een klassiek maatpak met korte broek (zie onder anderen Junya Watanabe, Dries Van Noten, Dsquared2 of Lanvin) écht een goed idee ? Misschien voor die enkele kantoorklerken met een skateboardpassie. En wat te denken van de lederhosen van Riccardo Tisci voor Givenchy ? (Liever zo'n leren shortje, zullen we maar zeggen, dan een ander idee van Tisci : een broekje van transparante roze kant). De rok voor mannen wordt dan blijkbaar toch een klein fenomeen (zie Marc Jacobs, die tegenwoordig blijkbaar op elk openbaar evenement in een kilt verschijnt). De meeste mannenrokken van de zomer zijn in feite lange blouses en truitjes. Raf Simons combineert een soort kazuifel met een wielrennersbroekje. Het tot de knieën reikende polohemd van Prada is wellicht ons favoriete stuk van het seizoen. Rei Kawakubo van Comme des Garçons is minder subtiel : bij haar is een rok écht een rok. Een perfect aanvaardbaar, zelfs stoer kledingstuk voor een avontuurlijke jongeman. Lanvin werkt voor dandy's. De kleren lijken enigszins verwijfd, maar zijn dat niet echt : hemden met pofmouwtjes, slappe strikjes, halfdoorzichtige blouses, soepele ongevoerde pakken, glans en glitter. Ons favoriete stuk : een shirt met een brede boord van kralen. Interessant, maar alleen voor de avontuurlijkste jongens op de planeet : de transparante fluo robes van Franse wildebras Romain Kremer, de lichtjes middeleeuwse pagekostuums van Bernhard Willhelm, en de barokke tenues van Number (N)ine (met brokaat, foulards, sjaals en bizarre vestons). Dat laatste, uitstekende merk, gedreven door de ontwerper Takahiro Miyashita, zet er na de wintercollectie overigens een punt achter. Jammer. Kleur komt dit seizoen uit de lucht gevallen : de zomer van 2009 ziet overwegend blauw (in alle schakeringen) en grijs (voornamelijk licht). Glans is sterk. De schijn varieert van mat tot high gloss, van glacé (broekjes bij Emporio Armani, regenjassen bij Burberry Prorsum en Prada, jekkers bij Dior Homme) tot satijn (zie onder meer de al vermelde pyjamapakken). Denk parachutestof. Pure blingbling hoeft niet meer. Uitzonderingen : Maison Martin Magiela viert de tiende verjaardag van zijn mannenlijn met verschillende elementen in discobalspiegeltjes, en Dior Homme heeft een spannende gouden broek met ingelegde juwelen : Byzantijns chic. Een wolk sigarettenrook, tot trend verheven door Versace, Alexander McQueen en Maison Martin Margiela, die allemaal prints hebben met rook. Opvallend veel jasjes hebben contrasterende revers, bijvoorbeeld in blinkertjes (bij Costume National), of in discobalspiegeltjes (bij Margiela). Het felroze (of fuchsia) pak heeft een gastrol bij verscheidene huizen, waaronder Louis Vuitton en Givenchy. Door Jesse Brouns Foto's Etienne Tordoir