D omenico Dolce, de stille van de twee, is geboren in Sicilië als zoon van een kleermaker. De meer excentrieke Stefano Gabbana is opgegroeid in Milaan en droomde er ooit van acteur te worden. Waar zijn liefde voor mode vandaan komt, is hem nog steeds onduidelijk. Een kwart eeuw geleden liepen ze elkaar tegen het lijf toen ze in Milaan voor dezelfde Italiaanse ontwerper tekenden. In 1982 openden ze hun atelier in de Italiaanse modehoofdstad en werden ze vennoten en levenspartners. Wat later, in 1985, brachten ze hun eerste co...

D omenico Dolce, de stille van de twee, is geboren in Sicilië als zoon van een kleermaker. De meer excentrieke Stefano Gabbana is opgegroeid in Milaan en droomde er ooit van acteur te worden. Waar zijn liefde voor mode vandaan komt, is hem nog steeds onduidelijk. Een kwart eeuw geleden liepen ze elkaar tegen het lijf toen ze in Milaan voor dezelfde Italiaanse ontwerper tekenden. In 1982 openden ze hun atelier in de Italiaanse modehoofdstad en werden ze vennoten en levenspartners. Wat later, in 1985, brachten ze hun eerste collectie uit onder het label Dolce & Gabbana. Hun liefdesrelatie liep enkele maanden geleden op de klippen, maar professioneel blijven ze twee handen op een buik. Domenico is de vakman met oog voor detail, Stefano de dandy met oog voor trends en glamour. Sterallures Sinds ze in 1985 ontdekt werden in een talentenshow, zijn ze niet meer uit de internationale modewereld weg te denken. "They make stars look stars", schrijft de modepers, wat meteen verklaart waarom de helft van Hollywood er een klantenkaart heeft. Beyoncé Knowles, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet,Angelina Jolie en Kylie, om er maar enkele te noemen. Maar het grote succes hebben ze te danken aan Madonna, vanaf het begin hun grote voorbeeld. Zij zorgde in 1991 voor een publicitaire doorbraak toen ze in een opvallend D&G-ontwerp in het openbaar verscheen. Twee jaar later ontwierp het duo 1500 exclusieve kostuums voor haar wereldtournee The Girlie Show. Sindsdien is ze hun bekendste en belangrijkste klant. In tegenstelling tot andere pas opgerichte modehuizen, kwam Dolce & Gabbana de recessie van de jaren negentig zonder kleerscheuren door. Meer nog : terwijl ze oorspronkelijk startten met een kapitaal van 1000 euro, was het label in maart 2004 goed voor een slordige 887 miljoen euro omzet. Nog uitzonderlijk : ze weerstonden de verleiding van het grote kapitaal en runnen het huis nog steeds met zijn tweeën. "Ik heb toch geen tijd om al dat geld op te doen", zo weigerde Domenico in 2003 een riant aanbod van de modegroep Gucci die met het ontwerpersduo wou samenwerken. "Wij blijven luxueus", stelt het koppel, maar intussen zijn er ook al parfums, schoenen, horloges, ondergoed, zonnebrillen én cd's van D&G op de markt. De D&G-vrouw "Geen enkel merk heeft zo'n duidelijk beeld van zijn klanten", schrijft Vogue. De D&G-vrouw is sexy en op en top vrouwelijk. Korsetten en aansluitende mannenpakken voor dames zijn het handelsmerk van D&G. Waar die in de beginperiode zwart waren, komen ze nu in regenboogkleuren en luipaardmotieven. Op de vraag welk onderdeel van het vrouwenlichaam ze het belangrijkst vinden, kirren de ontwerpers steevast " zee breasts". Eigenlijk verkoopt het modekoppel seks, en dat is volgens veel modejournalisten de grondslag van hun aanhoudend succes, want sex sells0. Marjolijn Vanslembrouck