“We wilden een product lanceren dat we ook zelf graag dragen.” Angela Fuchs doet een nieuwe wind waaien bij het Duitse modehuis Comma. Haar eerste collectie is krachtig, clean en zonder franjes.

Ze werkte achter de schermen bij Cerruti, Strenesse en Jil Sander. Nu is Angela Fuchs (37) het gezicht van Comma, niet alleen als bedrijfsleidster, maar ook als chef-designer. Is die overstap een trapje naar beneden of een trede hoger? “In de winkel koop je twee pakjes van Comma voor de prijs van één dure designbroek”, zegt Fuchs. “Ik wil kleren maken die een vrouw goedstaan, zonder dat ze er zich bankroet aan betaalt.”

De nieuwe stijl van het Düsseldorfse modehuis Comma lijkt niet op die van Jil Sander. Ook niet op die van Cerruti of Strenesse. De knowhow die Fuchs bij haar vorige werkgevers heeft opgedaan, verwerkt ze naar eigen inzicht in een nieuw concept. Haar ontwerpen behouden wel de strikte stijl van Jil Sander: niet het strenge, het rigide, wel de gemillimeterde, precieze, haarscherpe snit die meesterschap onderscheidt van vakmanschap. Maar Fuchs koos eigen materialen, andere kleuren, andere combinaties. “Het uitzicht van Comma is jonger, moderner en internationaler. Een collectie heeft een sterk concept nodig: materialen, stoffen en design moeten een harmonisch geheel vormen. Ieder detail moet de totaalindruk versterken.” De eerste collectie van Angela Fuchs is energiek en clean, zonder chic, gouden knopen of franjes. Ze valt op door het vermetel gebruik van kleurencombinaties en materialen. De favorieten zwart, wit en marine belichamen puurheid. Krachtig oranje met tropisch blauw, gecombineerd met zwart en wit, zorgen voor het zomergevoel. Het palet wordt vervolledigd met de neutrale kleuren beige, vanille, kiezelsteen, bamboebeige, chartreuse, koelroze en lila.

De grote nieuwigheden komen echter niet uit de tekenstudio, maar uit het scheikundig labo. Hightech procédés maken klassieke natuurlijke materialen onherkenbaar. De stoffen van het seizoen zijn katoen en melanges van katoen, zoals zuivere popeline of zeildoek en frisse, lichte katoentjes, die aanvoelen als droog papier of craquelé. Katoen wordt gecoat, gekreukt, gelakt en gevouwen. Andere stoffen worden dubbelgeslagen als een tweede huid over het lichaam. Wol en katoen worden gemengd met stretch. Transparante zijde en organza, tule en gemaasde stoffen krijgen pareltjes opgeborduurd. Laagjes zorgen voor beheerste romantiek. Leuk zijn de grote noppenjurken in lila, lichtblauw, paars en chartreuse. Het nieuwe rokje is uitgevoerd in een A-lijn of recht, enkellang of tot op de knie, met lovertjes of stiksels. Er zijn hemdanoraks, hemdjasjes en hemdjurken en alle types van pantalons. En overal een massa zakken om je handen in te stoppen.

Comma ontstond in ’73. Binnen de Duitse mode, jarenlang synoniem voor degelijkheid en kwaliteit maar ietwat saai, heeft het label altijd een avant-gardistisch imago gehad. Wie in Duitsland iets hipper door het leven wilde gaan, kon bij Comma terecht. Toen Boss en Strenesse furore maakten, en Jil Sander de ongekroonde koningin van het minimalisme werd, volgde Comma op afstand. Een achtkoppige ploeg designers produceerde twee collecties die elkaar aanvulden: mantels, jassen, pantalons en blouses, aangevuld met tricot en T-shirts. De eerste lijn bestond in de zomer van 1998 uit zowat 500 stuks; de tweede uit 150 ontwerpen, van casual T-shirts over businesslook tot gesofisticeerde avondjaponnen.

In 1994 kreeg het bedrijf de International Fashion Marketing Prijs. Het aantal medewerkers steeg van 8 in ’73 tot 70 vandaag, de omzet groeide van 2 miljoen mark tot 55 miljoen mark in ’97. De productie gebeurt op 15 plaatsen in Duitsland en daarbuiten. Er wordt geëxporteerd naar de Benelux, Zwitserland, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Griekenland, Scandinavië, Spanje, Canada en de Verenigde Staten. Nu staan Italië en Frankrijk op het programma. De hoofdzetel en de flagship store zijn gevestigd in Düsseldorf.

Het aantreden van Angela Fuchs in 1999 betekende een generatiewissel bij Comma. Fuchs volgde Hans Beisel op, die het huis jarenlang had geleid. Meteen veranderde niet alleen het product, maar ook de bedrijfscultuur. Imago en openheid zijn belangrijker dan ooit. Comma investeert 7 procent van de omzet in communicatie. Voor Angela Fuchs is mode een vorm van communicatie: enig in zijn soort en van essentieel belang voor het gevoel van een generatie “die precies die kleding draagt die ze hebben wil”. Fuchs kan zich niet voorstellen ooit gekke, overgedecoreerde kleding te ontwerpen. “Ik verlaat nooit mijn type, maar heb wel zin om altijd te veranderen. Dan kom ik met een ander silhouet, een originele kleur of een nieuwe look tevoorschijn: gemoderniseerd en opgefrist.”

Almaar meer modeontwerpers worden met naam en gezicht – ook in advertentiecampagnes – met hun label geassocieerd. Fuchs’ naam staat niet op het etiket vermeld, maar dat wil niet zeggen dat ook zij niet met haar volle persoon achter Comma staat. “De personificatie van een merk is interessant voor de consumente die graag weet wie haar kleding ontworpen heeft.” Hoe fantastisch is Comma voor Fuchs? “Ik denk dat werkelijkheid en fantasie gelijkmatig in de Comma-collectie verdeeld zijn. Naast de noodzakelijke rationele aspecten wil Comma altijd op emoties inspelen. Juist die ambivalentie maakt mode zo spannend.”

Stany Hemiger

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content