Geert Bruloot van Louis : ?H&M heeft een opvoedende waarde."
...

Geert Bruloot van Louis : ?H&M heeft een opvoedende waarde."Louis is een winkel waar ontwerperskleding van Ann Demeulemeester, Martin Margiela, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs en Raf Simons verkocht wordt. ?Ik maak een onderscheid tussen twee zaken. Ten eerste heb je goedkope merken zoals H&M, Zara en Mango. Zij brengen een trendy product dat vrij goed gemaakt en niet duur is. Verder is er de dumpmarkt van opgekochte stocks, die voor belachelijke prijzen de deur uitgaan. Die stocks worden ofwel hier in fabrieken of in winkels gekocht, ofwel massaal geproduceerd in lagelonenlanden. Over die dumpmarkt ben ik niet te spreken, maar tegenover de grote ketens sta ik positief. Ze zorgen ervoor dat ook jongeren en mensen met een beperkt budget zich modieus kunnen kleden. Ik herinner me dat mijn moeder vroeger mijn kleren in de Sarma kocht, en die waren niet bepaald trendy. Winkels als H&M hebben een opvoedende waarde omdat ze zo dicht op de trends zitten. Zo stappen jonge mensen later als ze wat meer geld hebben misschien over op kleding van grote ontwerpers. Wij sturen onze klanten soms ook door naar H&M, bijvoorbeeld als ze nog wat toffe T-shirts zoeken om de ensembles aan te vullen die ze hier gekocht hebben. Ik vind H&M een prima winkel, in tegenstelling tot Zara. Die zaak is mij te bourgeois qua winkelinriching en kledingaanbod. Bij H&M is er ten minste nog een béétje service. Zaken als H&M zorgen er ook voor dat er meer mensen uit omliggende gemeenten naar de stad komen als ze kleren willen kopen, en dat is ook voor mij een goede zaak. Ik hoop alleen dat H&M kan blijven functioneren zoals nu : op de hielen van de modetrends."Miet Crabbé van Lena Lena : ?Er is iets louche aan."Lena Lena is een collectie voor ronde vrouwen. Zij volgt als voormalig modejournaliste de nieuwste ontwikkelingen binnen de kledingindustrie met extra veel aandacht. ?Volgens mij worden de kleren van H&M gemaakt in arme landen door kleine kinderen. Er is in ieder geval iets louche aan, want als je op de normale wijze wilt werken, kan zoiets gewoon niet, zeker niet in België. Heel ironisch vind ik het dat juist de meest kritische, geëngageerde groep, d.w.z. jongeren met een klein budget, bijna gedwongen zijn hun kleren daar te kopen omdat ze boetiekkleding niet kunnen betalen. Maar mensen zonder scrupules, die zich nooit afvragen hoe een keten als H&M werkt, lopen er vrijwel nooit binnen. Mijn winkels hebben niet te lijden gehad onder de komst van H&M, ook niet van de collectie voor grote maten. Ik verwijs zelfs wel eens klanten door die zuchten dat ze mijn kleren toch wel héél duur vinden. Hoewel ik natuurlijk ook op zoek ben naar de laagst mogelijke prijs voor mijn collectie, weiger ik toegevingen te doen op kwaliteit. Als je probeert te concurreren met grote ketens, verlies je toch."Pia Versele van Closing Date : ?Grote winkelketens hollen achter de trends aan."Pia Versele is eigenares van Closing Date, waar eigentijdse ontwerpen zoals W. &L.T. (van Walter Van Beirendonck), John Richmond, Destroy en No. Limité verkocht worden. ?In het begin had ik wel een beetje last van winkels als H&M en Mac & Maggie, maar uiteindelijk beconcurreerden zij elkaar. Dat ze kopieën maken van ontwerperskleding is op zich al niet goed te keuren. Maar als ik dan hoor dat er in het ontwerpbureau van Mac & Maggie een volledige collectie kleren van Walter Van Beirendonck hing die dan nog nagetekend en gefabriceerd moest worden, betekent dat toch dat dergelijke ketens achter de trends aanhollen. Trouwens, alles en iedereen beïnvloedt elkaar : MTV, muziek, streetwear, reclame... Trends volgen elkaar zo snel op dat echte ontwerpers er best hun eigen stempel op kunnen drukken. Zelf ben ik één keer iets in zo'n grote winkelketen gaan kopen, gewoon om het eens mee te maken. Maar uiteindelijk kies ik toch voor kwaliteit. Om nog maar te zwijgen over de service, of beter gezegd het gebrek eraan. Als er aan de kleren uit mijn winkel iets mankeert, kunnen de klanten er tenminste met een gerust hart mee terugkomen."