Loes zat als kind al tussen de bloemblaadjes, want mama Els leerde bloemschikken bij de KVLV. "De Boerinnenbond, inderdaad." Mama's keukentafel doet nog vaak dienst als atelier voor Loes. "Ik pik veel op van haar, maar tegelijk wil ik sommige regels liever niet horen. Klassieke principes die volgens mij niet relevant zijn. Altijd per drie tellen bijvoorbeeld...

Loes zat als kind al tussen de bloemblaadjes, want mama Els leerde bloemschikken bij de KVLV. "De Boerinnenbond, inderdaad." Mama's keukentafel doet nog vaak dienst als atelier voor Loes. "Ik pik veel op van haar, maar tegelijk wil ik sommige regels liever niet horen. Klassieke principes die volgens mij niet relevant zijn. Altijd per drie tellen bijvoorbeeld. Vier of twee kan even mooi zijn." Belgen zijn te braaf, zegt ze. In Amerika gaan floristen all the way, hoe meer drama en romantiek hoe liever. Met kerst gaat Loes voor de klassieke kleuren groen en rood, maar ze verstopt de bloemen onder een stolp of laat ze uitwaaieren in een vaas. "Verberg er een stukje oase in en je kunt takken laten doorhangen." Pathetische gelaagdheid. Als er één feest is waar drama aan tafel is toegelaten, laat het dan kerst zijn. Wildflowers & Wodka ontstond eerder toevallig. "Ik zette een foto van een bloem- stukje op Instagram. En later nog eentje, en plots liepen er opdrachten binnen." Vandaag, een jaar later, heeft ze met haar bloemenbedrijfje een vast inkomen. Ze werkte onder meer op evenementen van Yves Rocher en Urban Outfitters. Nog een laatste kersttip. De creaties van Loes lijken net uit een schilderij van de Dutch Masters weggelopen. "De 'wild en vers geplukt op het veld'-stijl ligt mij niet', zegt ze. Het dramatische effect krijg je alleen als je stileert en arrangeert. Kies voor donkere kleuren en stel je bloemen samen als een stilleven.