Met de zomer voor de deur is het alweer tijd voor de ultieme badpakkentest. Gelukkig brengt bijna elk merk een nieuwe afslankingscrème uit. We sloten ons op in de badkamer, testten een en ander, en brengen verslag uit van de nieuwe oogst.

Ik haat deze periode: een op drie persdossiers gaat nu over gladde vrouwenbillen die me eraan herinneren hoe ik eruit zag toen ik 16 was. En het zijn een hoop dossiers deze keer: na een bijzonder rustig jaar barst 2001 van de nieuwigheden, vol superactieve bestanddelen met exotische namen die alle vetkussentjes zouden doen smelten als sneeuw voor de zon.

De meeste ingrediëntenlijsten zijn als een Chinese encyclopedie: sapindus mukurossi peel extract en plectranthus barbatus root extract bij Body Model van Dior, cyclopentasiloxane bij Vichy’s D-Stock. Maar nader onderzoek leert dat de meeste producten toch nog altijd terugvallen op de grote klassiekers, zoals drainerend ruscus en cafeïne, dat de lipolyse (het oplossen van vet) stimuleert. Tijd en energie kroop vooral in het zoeken naar lichte texturen die snel indringen en niet kleven, met een neutrale tot aangename geur. De producenten hebben blijkbaar door dat het gebruiksplezier de enige manier is om een vrouw regelmatig te laten smeren. Ook het realiteitsgehalte van de beloftes schroefden ze op. Een enkel merk heeft het nog over “de eerste cosmetische hometrainer”, maar de meeste beseffen dat geen kat nog gelooft in een wondercrème die culinaire uitspattingen wegsmelt en sport overbodig maakt. De nieuwe generatie stelt zich voor als een complementair hulpmiddel in een aangepast programma van beweging en dieet. Clarins stak zelfs een foldertje met gerichte oefeningen in de doos en gaf de journalisten een turnmatje mee.

Persoonlijk ben ik wel te vinden voor die gezond-verstandaanpak. Enkele weken geleden nam ik me voor, na een confronterende ontmoeting met mijn achtersteven in de spiegel, om mijn leven te reorganiseren rond de mantra’s evenwichtige voeding, voldoende beweging en enthousiast smeren. Maar eigenlijk wist ik toen al wat ervan terecht zou komen. Mijn eetgewoonten zijn lichtjes bijgesteld: wittebrood ingeruild voor smakelijk roggebrood, doorgespoeld met liters water en thee; zoete druiven vervangen met wisselend succes mijn drang naar minder gezonde caloriebommen. Het hoofdstuk beweging werd een ramp: ik ben zelfs niet in het fitnesscentrum aan de overkant van mijn straat geraakt om een brochure te halen. De enige beweging die ik heb, is een spurt van mijn bureau naar het toilet. Vanwege die thee. Het matje van Clarins zit nog altijd in de verpakking; de oefeningenbijlage heb ik wijselijk in de doos laten zitten. Smeren lukt dan weer wel, en dat heeft alles met de aangename texturen en het gevarieerde aanbod te maken.

Behalve de klassieke crèmes heb je nu ook maskers, serums en patches. Vooral Phytomer is creatief in zijn aanbod: Cellulimask (150 ml: 1185 fr.) bijvoorbeeld, is een grijsblauwe pasta die je op de gevarenzones aanbrengt en vijf minuten laat inwerken. Een bijgevoegde spatel zou geen overbodige luxe zijn: er hing bijna evenveel crème aan de waterkraan als op mijn billen. Het masker warmt de huid lichtjes op, wat nog versterkt wordt als je het spul er onder de douche weer af wrijft. De bloedcirculatie wordt onmiskenbaar gestimuleerd: een goede voorbereiding op het grote smeerwerk. Het merk heeft nog het Oligoforce serum minceur (50 ml: 1075 fr.) dat het effect van een afslankende crème nog zou versterken. Je kan het product ook in het badwater gieten, net zoals Alguomarin (400 ml: 880 fr.). Dit vochtafdrijvend badschuim bevat vloeibare algenextracten, maar ruikt gelukkig aangenamer dan het klinkt. 15 minuten weken en dan afronden met een ongenadig koude douche.

Vernieuwend zijn ook de patchsystemen van Sanofi en Yves Rocher. Het eerste is een spuitbus die een onzichtbare film op hardnekkige vetkussentjes legt. Na enkele minuten was de Lipofactor spray patch (1190 fr.) droog en kon ik me aankleden. Iets langer duurde het bij de transparante patchgel van Yves Rocher (100 ml: 849 fr.), die je aanbrengt met een spatel. Het hoge alcoholgehalte zorgt voor een fris effect, maar doet de huid wat trekken. De patch droogt ook niet helemaal transparant op: een teveel aan product laat op sommige plaatsen een witte film na. Maar het is het resultaat dat telt: Yves Rocher beweert dat 85 procent van het testpanel na 14 dagen hun dij- of heupomvang zag verminderen met minstens een centimeter. Zo lang heb ik het eerlijk gezegd niet volgehouden. Beide patches spoel je gewoon weg onder de douche.

Om hetzelfde verhaal anders te verpakken, zochten de merken hun inspiratie dit jaar in verschillende richtingen: multifunctionaliteit, gebruiksplezier of hightech.

Lancaster speelt als enige meerdere troeven uit: Sun Active Body Refiner SPF 8 (200 ml: 1545 fr.) is een verstevigende en vochtafdrijvende emulsie die je zowel thuis als in de zon kan gebruiken, dankzij de UV-bescherming. Ook de nieuwe after sunRich Body Firming Cream (150 ml: 1395 fr.) kan verschillende dingen tegelijk: het stimuleert de bruining, kalmeert, hydrateert en verstevigt de huid.

Het plezieraspect is in de parfumerie eveneens prominent aanwezig: Christian Dior, Guerlain, Lancôme en Liérac brengen appetijtelijke geuren en kleuren. Lancômes Aromafit serum minceur (1350 fr.) is een oranje gel met een dynamisch mandarijntjesparfum. Het bonbonroze serum Bodylift 10 (200 ml: 990 fr.) van Liérac belooft met 10 procent cafeïne vetkussentjes te doen smelten. De ontspannende geur van Diors Body Model (200 ml: 1565 fr.) gaat een beetje verloren door de hoge alcoholconcentratie, wat wel een fris gevoel geeft, maar dit product niet voedend genoeg maakt voor een droge huid. De ijsblauwe geltextuur kleeft niet en dringt snel in. De Ice Lift Body Treatment (200 ml: 2150 fr.) in de vierkoppige Issima Body Secret-lijn is een primeur voor Guerlain: de liftende kwaliteiten van deze lichtblauwe parelmoergel zorgen voor het eerste modellerende product van het gamma. Het verkoelende effect en het bloemige Issima-parfum verhogen het gebruiksplezier.

De apothekersmerken gaan dan weer de hightechtoer op: Roc’s Retinol Concentré (895 fr.), de bestseller van vorig jaar, krijgt gezelschap van een hele rist verbeterde versies. Vichy, Pierre Fabre en Sanofi hebben bestaande formules uitgerust met extra troeven. De nieuwe uitgave van de percutafeine gel met 5 procent cafeïne (150 ml: 615 fr.) van Pierre Fabre heeft nu hydraterend kokosderivaat om het uitdrogend effect van het hoge alcoholpercentage te compenseren. Sanofi herdoopte zijn eerste Lipo-Factor minceur fluïde in Lipo-Factor Minceur Double Action (200 ml: 869 fr.) en voegde Biokine-6, dat de ontwikkeling van vetcellen zou intomen, toe aan de bio-activa die de opslag van vetten verhinderen en hun afvoer bevorderen. Deze witte gelemulsie heeft een lichte, aangename geur, bevat geen kleurstoffen of alcohol en vermeldt als enige een vervaldatum.

Heel technisch wordt het met D-Stock (200 ml: 895 fr.) van Vichy, een herwerking van het succesnummer Gluco-Block. De actieve ingrediënten zitten in nanocapsules, de formule komt in drie fasen geleidelijk vrij. De vrolijke groene tube en dito geltextuur contrasteren wat met het lichtelijk sadomasochistische beeld: drie wasknijpers tonen de sinaasappelhuid van een vrouwendij.

Ook in de parfumerie kiezen veel merken voor een hoogtechnologisch discours. Men spreekt er over activa die de alfareceptoren van de adipocyten stimuleren en de betareceptoren blokkeren. In mensentaal: ingrediënten die de vetopslag verhinderen en de -afvoer stimuleren. Jeanne Piaubert voegt daar in Supermince (200 ml: 1495 fr.) nog gingko biloba aan toe om overtollig vocht af te drijven. De handige pompflacon bevat een transparante groene gel met fris citrusparfum, die snel indringt en fris aanvoelt, omdat alcohol het tweede hoofdingrediënt is.

Ligne Pure (pompflacon 200 ml: 1575 fr.) van Yves Saint Laurent zou vooral op de lipogenese (het opslaan van vet) inwerken. Deze witte gelcrème werkt verder nog ontzwellend en verstevigend.

De traditionele leider van het afslankersklassement is Clarins, dat met Lift Minceur Anti-Capiton (200 ml: 1450 fr.) een verbeterde versie van Body Lift 2000 (1997) brengt. Het merk schakelt een halve botanische tuin in om de vetcellen onder de knoet te krijgen: geraniumextracten om overtollige lipiden in de vetcellen te elimineren, ooievaarsbek om de lipolyse te activeren en leverkruid om de circulatie te bevorderen. De perzikkleurige gelemulsie ruikt licht kruidig en heeft een verfrissend effect (alcohol!). Het maakt de huid gladder, plaatselijk strakker en draineert overtollig vocht.

Het duurst van allemaal is Phyto Sculptural (3250 fr.) van Sisley. Het product combineert drainerende plantenextracten met essentiële oliën van lavendel en rozemarijn, die de microcirculatie en de penetratie verhogen. Deze beigekleurige emulsie is een hele verbetering ten opzichte van haar voorganger: een donkerbruine gel met sterke algengeur die stevig ingemasseerd moest worden, en daardoor zichtbare resultaten boekte.

Biotherm is het enige merk dat aan mannen denkt: Abdosculpt (150 ml: 1090 fr.) is geen echte anticellulitiscrème – want daar hebben de heren geen last van – maar wel een liftende versteviging voor de buik- en maagzone. Het Franse cultmerk Nickel heeft zijn versie stoutweg Poignée d’Amour genoemd, maar of mannen daar de humor van zullen inzien?

Sofie Albrecht/foto Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content