Woont de opvolgster van Christy Turlington of Kate Moss in België ? Een rondvraag bij boekers van drie Brusselse modellenbureaus. Ze praten over hun debuterende internationals. ?Ik weet verdomd goed waar ik ze naartoe stuur.?
...

Woont de opvolgster van Christy Turlington of Kate Moss in België ? Een rondvraag bij boekers van drie Brusselse modellenbureaus. Ze praten over hun debuterende internationals. ?Ik weet verdomd goed waar ik ze naartoe stuur.?Trui Moerkerke Het is een gevoel?, zegt Jean van het modellenbureau New. ?Ik kijk eerst naar het gezicht, dan naar het lichaam. Ik vergis me zelden.? Voor Dominique van het gelijknamige Dominique Models Agency telt ook de eerste indruk, maar ze wacht altijd de fototesten af. ?Er bestaat zoiets als het mirakel van de camera.? Mich van het agentschap Steff ziet het meteen. ?Ik kan moeilijk uitleggen welke criteria ik hanteer. Het gaat intuïtief.? Jean, Dominique en Mich zoeken modellen en begeleiden hun carrière. Voor de paar topmodellen-in-de-dop die ze elk onder hun hoede hebben, is carrièreplanning geen loos begrip. ?Ik heb nu twintig jaar ervaring en weet dus naar welke buitenlandse agentschappen ik die meisjes moet sturen?, vertelt Dominique. ?We zenden ze nooit zomaar ergens heen. Ze zijn nog jong en we hebben een verantwoordelijkheid tegenover hun ouders en familie. Dit of dat type model op het juiste moment bij de juiste mensen brengen, daar gaat het om.? Of een model internationaal zal doorbreken, hangt volgens Jean niet alleen van haar fysieke eigenschappen af. ?Zij en haar ouders beslissen er mee over. Of ze alleen kan en mag reizen, dat kunnen wij niet bepalen. Het komt me soms goed uit dat debutantes nog op school zitten. Dan gaat het allemaal wat trager. Ze werken in hun vrije tijd, ik stel hen voor aan de beste magazines hier, in de vakantie kunnen ze eventueel voor audities naar Parijs of Milaan. En ondertussen wennen ze aan de job.? Modellen met internationaal potentieel kan je volgens Dominique niet hier houden. Dat is zeker haar bedoeling niet. ?Maar ik wil dat ze eerst een half jaar ervaring opdoen. Zodat ze er echt klaar voor zijn.? Mich zet geen termijn op de buitenlandse opdrachten. ?Wij bekijken het model per model. Is ze extravert en staat ze op haar eigen benen, dan kan ze zo het vliegtuig op. Je moet ook rekening houden met de leeftijd. Debuteert ze op haar twintigste, dan kan ze beter meteen naar het buitenland. Soms proberen we. We sturen ze naar Londen en als het niet meevalt, halen we haar onmiddellijk terug.? Van de tachtig Belgische modellen bij New zijn er tien internationals, met nu al volop buitenlandse jobs of op het punt van de doorbraak. Steff, een klein bureau met een veertigtal mannequins, heeft twee topmodellen in huis ( Tanga en het mannelijk model Mickey) en een paar waarvan verwacht wordt dat ze het helemaal gaan maken. Dominique heeft gearriveerde modellen als Ingrid Seynhaeve en Laurence VH in haar bestand, maar wil geen cijfers plakken op het topmodellenpotentieel. ?Onze meisjes werken meestal in het buitenland. In dit vak heb je wel twee soorten buitenland. De top is Parijs, Milaan, Londen en New York, de grote modesteden dus. Nederland en Duitsland vormen de subtop. Ik vind een mannequin niet meer of minder prestigieus omdat ze hier of daar werkt. Je uiterlijk moet gewoon passen bij een bepaalde markt.? Dominique denkt hier ongetwijfeld aan het onderscheid tussen de jonge, frisse gezichten voor trendy modereportages en -campagnes en de klassieke, maar passe-partout schoonheid voor de Duitse catalogi. Ook tussen de modesteden bestaan verschillen. Dominique : ?Milaan en Londen zijn veel meer fashion dan New York. Modellen vertrekken best naar New York als ze in Europa al een carrière uitgebouwd hebben. Ze moeten wat ouder zijn, in New York wil men echte vrouwen. Ze kunnen er langer werken. En meer verdienen, omwille van de grote reclamecampagnes daar.? Volgens Jean moeten debuterende modellen dikwijls naar het buitenland om erkenning te krijgen in België. ?Maar weinig fotografen durven of willen een nieuwe naam lanceren. Ze nemen het risico niet een opdracht te doen met iemand die nog geen ervaring heeft. In Parijs nemen ze modellen met twee foto's in hun book. Hier willen klanten er liefst honderd zien. Je moet echt al je overtuigingskracht gebruiken. Maar als zo'n model een prestigieuze buitenlandse opdracht kreeg, vraagt iedereen ernaar. Zelfs al is de dagprijs dan 60.000 frank, zoveel meer dan de 10.000 frank bij het begin.? Modellenbureaus gaan soms op zoek naar hun modellen via wedstrijden, maar meestal is het een kwestie van altijd en overal de ogen open te houden. ?Ik stond voor een zebrapad en zag lange, blonde haren wapperen op een stel lange benen in een kort shortje?, vertelt Mich. ?Ik ben met de auto meteen omgedraaid om haar gezicht te kunnen zien. Fenny was voor het eerst in haar leven een dagje in Brussel. We hebben onmiddellijk een afspraak gemaakt. Kris Luyten heb ik op de Antwerpse Meir aangesproken.? Veel meisjes stappen ook op goed geluk een agentschap binnen. New krijgt dertig telefoons per dag van aspirant-modellen. ?We weigeren er veel, de meesten komen gewoon niet in aanmerking.? Bij Steff worden de aanvragen gegroepeerd. ?Op woensdag tussen 2 en 5 kunnen ze langskomen om zich aan te bieden. Anders houdt het niet op?, aldus Mich. Zij raadt de nieuwelingen aan zich bij alle erkende (?daar druk ik op?) bureaus in Brussel aan te bieden. ?Als ze dan weten bij wie ze eventueel aan de slag kunnen, moeten ze de slotsom zelf maken : bij wie voel ik me meest op m'n gemak ? Want het moet klikken tussen het model en het bureau.? Dominique beaamt. ?Je hebt een bijzondere band. Met veel van onze ex-mannequins houden we contact. Ze lopen binnen om hun kinderen te laten zien. Of we komen ze tegen in een andere job in de modewereld. Je hebt een hele tijd nauw samengewerkt. Soms een moederrol moeten opnemen. Want niet alle meisjes hebben het geluk gehad een goede opvoeding te krijgen. Zij hebben het aan de basis moeilijker dan modellen die van thuis uit discipline en respect voor geld meekregen. Maar bon, dat hoeft niet onoverkomelijk te zijn, we proberen er dan samen iets aan te doen.? Het Belgische internationale potentieel van Dominique. 1. Nathalie Meert. Onze nieuwste aanwinst. We hebben nog maar testfoto's van haar. Ze wilde altijd al mannequin worden. Op haar twintigste mocht het van haar ouders. Twintig is vrij laat om te beginnDe Belgische debutantentop van Jean (agentschap New). 1. Laurence Desbisschop. Ze kwam bij ons binnen met lang haar. Ik raadde aan om het wat korter te knippen. Ze is nu gelanceerd. 2. Stéphanie D'Haese. Een prachtige meid. Stéphanie (17) wil dolgraag De Belgische toekomst van Mich (agentschap Steff). 1. Tanga : zie kader. 2. Kris Luyten (zie ook de modereportage Alles op zijn tijd, pagina 106). Ik heb haar ontdekt net voor haar 15de verjaardag. Ze zal het maken, ze heeft er ook het juiste karakter v