Ze zijn er bijna allemaal, de veertig werknemers van Base. Gisteren zijn ze naar Brussel gevlogen vanuit hun hoofdkwartieren : Parijs, New York, Barcelona en Madrid. Hoewel er tussen die afdelingen veel over en weer getelefoneerd en gemaild wordt, zien sommige collega's elkaar voor het eerst. En dat werd gisteren meteen gevierd in een Brussels Egyptisch restaurant. De Cuvée Pyramide heeft hier en daar wat schade aangericht, net als de jetlag. Eén man staat te stralen : Dimitri Jeurissen, een van de vijf bestuurders van het bureau en duidelijk de meest charismatische : bijna twee meter lang, stevige bouw, stoppelbaard en losjes met de hand achterover gekamd grijs haar. " Let's have breakfast !" moedigt hij zijn jonge equipe aan.
...

Ze zijn er bijna allemaal, de veertig werknemers van Base. Gisteren zijn ze naar Brussel gevlogen vanuit hun hoofdkwartieren : Parijs, New York, Barcelona en Madrid. Hoewel er tussen die afdelingen veel over en weer getelefoneerd en gemaild wordt, zien sommige collega's elkaar voor het eerst. En dat werd gisteren meteen gevierd in een Brussels Egyptisch restaurant. De Cuvée Pyramide heeft hier en daar wat schade aangericht, net als de jetlag. Eén man staat te stralen : Dimitri Jeurissen, een van de vijf bestuurders van het bureau en duidelijk de meest charismatische : bijna twee meter lang, stevige bouw, stoppelbaard en losjes met de hand achterover gekamd grijs haar. " Let's have breakfast !" moedigt hij zijn jonge equipe aan. "Het was echt de bedoeling om iedereen eens samen te krijgen", vertelt hij. "In die zin is het voor mij ook spannend." Het gloednieuwe Brusselse bureau vlak bij het Zuidstation is nog niet ingericht en dus ideaal voor de presentatie. "De bedoeling is dat elke werknemer zijn collega's uitlegt wat zijn job inhoudt en welke zijn specialisaties zijn."Maar eerst overloopt Dimitri zelf de levensloop van het bureau. Dat blijkt behoorlijk organisch gegroeid : "Eigenlijk kwam het telkens op hetzelfde neer : we ontmoetten interessante mensen, die we ook wel een rol wilden en konden geven binnen Base, ontwerpers, uitgevers.... ' I know a guy... ', zei iemand dan, en toen waren we weer vertrokken." Op die manier ontstond niet alleen een bureau in Barcelona in 1997, maar twee jaar later ook in New York City en later een in Madrid. Omdat de helft van de klanten in de beauty- en modesector zit, kon Parijs niet uitblijven. En hoewel Base nog steeds vooral met grafische vormgeving bezig is, werden vorig jaar drie spin-offs gecreëerd. BaseWORDS levert teksten, complementair aan het visuele aspect van een campagne, of redactioneel voor magazines en kranten ; BaseLAB is de meest technologische divisie : zij onderzoekt en ontwikkelt nieuwe lettertypes en creëert tools voor grafisch ontwerp. "In België kregen we de kans om de merkidentiteit van BeTV en VIJFtv te doen. Dat was het begin van BaseMOTION, dat animaties, beeld en films maakt."In 1999 stond Base als artdirector mee aan de wieg van het tijdschrift BEople. Ondertussen zit dat project "even in de koelkast". Eind 2005 werd een alliantie aangegaan met de Spaanse uitgeverij Actar. Samen creëerden ze Books On the Move, om boeken uit te geven over hedendaagse kunst, mode en fotografie. De eerste uitgave zal een monografie zijn van fotograaf Javier Vallhonrat. Suzanna uit Barcelona is doodzenuwachtig als ze de groep moet toespreken : ze krijgt amper een paar woorden uitgesproken. Powerpoint doet gelukkig de rest. Elke presentatie is anders : flitsend, trendy, haperend, zelfzeker tot bijna arrogant. Maar een ding hebben de ontwerpers ervan gemeen, ze zijn fier op hun projecten : de restyling van de Parti Socialiste en de naamgeving van MoMA QNS in New York, de verandering van het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten in Bozar, de herpositionering van Delvaux, de inrichting van winkels zoals die van L'Oreal in Los Angeles en die van Maison Michel en Lancel in Parijs. De nieuwe look van Women'secret en Wrangler en de verpakkingen voor YSL, de reclamecampagnes, catalogussen en uitnodigingen voor Natan, Barbara Bui, Issey Miyake of Jean-Paul Knott. Of het nieuwe logo van L' Officiel voyage. Grote namen, mooie projecten, allemaal gerealiseerd door dit jonge volkje, met Converse All Stars aan de voeten (ik tel er minstens elf paar) en met Apple iBook op de schoot (ik tel er acht). Als Base blijft evolueren aan het tempo en op de manier waarop het nu gebeurt, staan zowat alle mogelijkheden open voor de toekomst. "Misschien komt er wel BaseMilaan, BaseHelsinki of BaseShangai", zegt Jeurissen. "Of BaseWEB met het internet. Of BaseREP waarin we de vele talenten die wij ontmoeten kunnen vertegenwoordigen. Of BaseACADEMY. We zijn geïnteresseerd om op een alternatieve manier les te geven. Of BaseRETAIL ? Ik weet het, het klinkt heel ambitieus. We zijn er nog lang niet."Leen Creve