De labelnaam en het logo, een gestileerde autoband, doen het al vermoeden. Oprichter Mostile had een zwak voor alles wat met racen en auto's te maken had en haalde de inspiratie voor zijn schoenontwerp dan ook bij zijn liefhebberij. De rubberen tapjes onderaan de schoen moesten vermijden dat de racer met de voeten van de pedalen afschoof. Antislip dus. Het rubber lijkt trouwens op dat wat gebruikt wordt bij de productie van autobanden.
...

De labelnaam en het logo, een gestileerde autoband, doen het al vermoeden. Oprichter Mostile had een zwak voor alles wat met racen en auto's te maken had en haalde de inspiratie voor zijn schoenontwerp dan ook bij zijn liefhebberij. De rubberen tapjes onderaan de schoen moesten vermijden dat de racer met de voeten van de pedalen afschoof. Antislip dus. Het rubber lijkt trouwens op dat wat gebruikt wordt bij de productie van autobanden. Car Shoe staat op de eerste plaats voor kwaliteit : enkel het fijnste leder komt de fabriek binnen en een deel van de productie gebeurt nog steeds handmatig. Zo wordt het bovenleer manueel met naald en draad geperforeerd. De ontwerpen zijn vrij klassiek, typisch Italiaans vooral. De mannencollectie is in de loop van de jaren een stuk uitgebreid. Naast dandymocassins zijn er nu ook sportievere modellen en geklede leren schoenen. Maar er is meer. In 2004 lanceerde Car Shoe een eerste volwaardige dameslijn, met schoenen en accessoires. Eerder werd al een aantal vrouwenmodellen op de markt gebracht, maar telkens in een erg gelimiteerde oplage. In de schoenencollectie zien we nu enkele pumps en vooral ballerina's. Voor de komende winter zijn die er in luipaardmotief, in goud en zilver en in sober suède. De stoere laarzen zijn vaak afgewerkt met schapenwol en bloemmotieven. Daarnaast is er een vrij uitgebreide accessoirelijn met leren tassen in verschillende modellen. Kenmerkend en opvallend zijn het gouden embleem van Car Shoe en de gouden studs. Laatste, voorlopige uitbreiding is een kindercollectie sinds de zomer van dit jaar, zij het een eerder beperkte. In een aantal decennia groeide het label uit tot een luxemerk. Dat de Prada Group het label in 2001 kocht, heeft daar wellicht iets mee te maken. Sinds de overname staat een internationaal stylistenteam onder leiding van Prada's style director in voor het design van de collecties. Stichter Gianni Mostile heeft niets meer met het bedrijf te maken. Originaliteit en kwaliteit waren de doorslaggevende elementen bij Prada, want "twee elementaire factoren bij het bedrijfsbeleid". In de toekomst wil de Italiaanse groep de collecties verder uitbreiden en een pak flagship stores openen. De eerste opende de deuren drie jaar geleden in Milaan, op korte termijn komt er nog een in New York, in Parijs en in Rome. Door Marjolijn Vanslembrouck