Trouwe lezers van deze rubriek weten intussen dat we geneigd zijn de kwaliteit van een auto te meten aan de manier waarop hij onze bevelen uitvoert. Het ideaal is natuurlijk snel, veilig en accuraat, en met zo weinig mogelijk inspanning voor de chauffeur. Dat werd door ons ook het butler-principe genoemd, omdat de goede auto net als de ervaren James diegene voor wie hij werkt feilloos bedient.
...

Trouwe lezers van deze rubriek weten intussen dat we geneigd zijn de kwaliteit van een auto te meten aan de manier waarop hij onze bevelen uitvoert. Het ideaal is natuurlijk snel, veilig en accuraat, en met zo weinig mogelijk inspanning voor de chauffeur. Dat werd door ons ook het butler-principe genoemd, omdat de goede auto net als de ervaren James diegene voor wie hij werkt feilloos bedient. Binnen dat welomlijnde kader is een handgeschakelde versnellingsbak een monstruositeit, omdat die van de rijder denk-, voet-, hand- en coördinatiewerk vraagt, taken die veel beter en nauwkeuriger door de auto zelf kunnen worden uitgevoerd. Zodat de rijder zich op de echte problemen kan concentreren: het verkeer, de verkeerslichten en -signalen, de staat van de weg en de listig opgestelde radars. De automatische bak neemt al die omslachtige taken voor zijn rekening. Helaas is daar altijd een drievoudige tol voor betaald. Automaten bleken steevast trager, gulziger en duurder. Het eerste is om veiligheidsredenen onaanvaardbaar, het tweede om ecologische redenen nog moeilijk te pruimen en het derde een jammerlijke bijkomstigheid. De Audi-technici hebben jaren geleden al in beide eerste problemen een uitdaging gezien en beloofden die grondig aan te pakken. Hun eindwerk hebben ze Multitronic gedoopt en dat staaltje van technisch vernuft verdient vandaag al onze aandacht. De nieuwe automaat is niet van het klassieke type (de hydraulische koppelomvormer, met zijn bekende verliezen). De Multitronic is een continu variabele transmissie, volgens het principe dat de Nederlander Van Doorn destijds bedacht voor zijn Dafjes. Daarbij maakt een riem de verbinding tussen twee poelies, één op de primaire as, die van de motor komt, en één op de secundaire as, die voor de overbrenging zorgt. Audi maakt geen gebruik van een riem, die heeft te veel moeite met hoge koppelwaarden, maar van een soort ketting. De metalen schakels hebben pinnen die in de groeven op de poelies grijpen. Zo wordt het probleem van de rekbaarheid en het doorslippen van de riem omzeild. De overbrengingsverhouding varieert door de afstand tussen de twee kegelflenzen te wijzigen. In de praktijk ontstaat op die manier een eindeloos aantal verhoudingen die je in staat stellen op lineaire wijze te versnellen, en dat met prestaties die even goed of beter zijn dan die van een handgeschakelde bak. De Multitronic werd het eerst op de 2.8 zescilinder gemonteerd en slaagde erin het koppel van 280 Nm probleemloos over te brengen. Belangrijker was echter dat de acceleratietijden (0-100 km in 8,1 sec) die van de manuele bediening of Tiptronic overtroffen. Terwijl het gemiddelde gebruik (9,7 liter) ook voordeliger uitviel. Daarmee schreven de Audi-technici zonder meer geschiedenis. Zelf gingen we met de Avant-versie en de 2,4 litermotor op stap en kwamen tot dezelfde vaststellingen. De motor functioneert ontzettend vlot, je krijgt zelfs de indruk dat de wagen niet echt snel accelereert, maar de chronometer liegt niet. Voor wie op gezette tijden toch nog willen schakelen, werd ook in een manueel gebruik voorzien met zes verhoudingen - maar dan wel volgens de sequentiële modus. Het volstaat voor de rijder de hendel naar voren (om op te schakelen) of naar achteren te bewegen om van versnelling te veranderen. Met de voet op het gas welteverstaan. We geven grif toe dat het soms prettig is om vanuit het luie automatische rijden weer even in een zelf bepaald schakelpatroon te stappen. De techniek zorgt daarbij voor extra veiligheid en comfort: enerzijds schakelt hij vanuit stilstand automatisch in eerste, anderzijds zorgt hij ervoor dat men nooit het maximale toerental overschrijdt. De A6 Avant, die nu dus de geperfectioneerde overbrenging meekrijgt, is naar een indrukwekkend niveau van gebruiksgemak geëvolueerd, al zal de buitenlengte van 4,80 meter sommigen afschrikken. Het laadvolume is minimaal 455 liter en kan door de rugleuningen terug te klappen tot 1590 liter worden uitgebreid - met behoud van een perfect vlakke laadvloer. Daarnaast kregen beide kanten van de laadruimte opbergvakken met deksels. Als optie kan daar nog een multi-load systeem (met een plateau op rails) worden aan toegevoegd. Of een tweepersoons kinderzitbank, die tegen de rijrichting in wordt gemonteerd. Ten slotte nog een woordje over die jammerlijke bijkomstigheid: de A6 Multitronic met de zescilinder 2.4 motor kost 1.578.000 fr., inclusief ABS, airbags vooraan en een elektronische airconditioning. Dat is welgeteld 88.000 fr. meer dan de handgeschakelde vijfbak.PIERRE DARGE