DE ACHTERKANT VAN KIM KARDASHIAN

Harold Koda © CORBIS

Harold Koda staat aan het hoofd van het gereputeerde Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art in New York. We vroegen de curator naar zijn visie op glamour in de coulissen van ITS, de internationale modewedstrijd in Triëste, waar hij jurylid was.

Harold Koda : “Glamour bestaat niet zonder begeerte. Er moet een component zijn van seksuele aantrekkingskracht. Glamour is ook extravert, bigger than life. Glamour is nooit stil of subtiel. Glamour gaat eerder over de nacht. Er zijn voorbeelden van glamour bij daglicht : een foto van Rita Hayworth in badpak, bijvoorbeeld. Maar over het algemeen heeft glamour de artifice van het nachtleven nodig. Ik denk dat een flitslamp helpt. Wat misschien erg specifiek is, maar toch. Glamour is in eerste instantie een kunstmatige representatie van begeerte.”

“Cixi, de laatste keizerin van China, was letterlijk een beeltenis : ze zat verstopt onder een gigantisch schild van goudbrokaat, droeg indrukwekkende hoofdornamenten. Ik beeld me in dat ze de Chinese versie was van de eerste koningin Elizabeth. Iedereen schreef hoe mooi die wel was, maar Elizabeth had het uiterlijk van een heks. Ze zag er grandioos uit in haar tenues en juwelen, dat wel. Ook dat is voor mij glamoureus : kunstmatigheid.”

“En in 2013 ? De lippen van Angelina Jolie. De heupen en de billen van Kim Kardashian, de achterzijde van Kim Kardashian. De ogen van Rihanna. Glamour wordt nu vaak geassocieerd met mode. Maar als je enigszins bezig bent met mode, is het moeilijk om die glamour ernstig te nemen. In de mode is dat hele proces te doorzichtig.”

“Ik zie nu geen voorbeeld van een glamoureuze man. In het oude Hollywood had je mannen als Tyrone Power of Clark Gable. Zij hadden meer sexappeal dan bijvoorbeeld een Gary Cooper. Die had stijl, maar dat is niet hetzelfde als glamour.”

“Weet je wie de incarnatie is van glamour ? Eva Peron. Iemand zei ooit dat ze gekleed ging als een pop, te veel make-up, overdressed. Haar repliek was dat ze gekleed was voor de geschiedenis, niet voor het moment zelf. Ze was gekleed voor de camera.”

“De stad Sjanghai definieert voor mij glamour van nu. Het contrast tussen de nieuwe gebouwen en de uitstervende oude stad heeft iets vulgairs. En de jonge Chinezen zijn buitengewoon. Tegenwoordig zijn veel mensen gefascineerd door zaken die totaal niet glamoureus zijn. Zoals voedsel. Dat moet liefst van een plaatselijke boerderij komen. Eten gaat over authenticiteit, het tegengestelde van glamour.”

“Diana Vreeland (ooit hoofdredactrice van Vogue) was glamoureus. Ik ben voor haar op het modemuseum beginnen te werken toen ze bijna zeventig was. Zelfs toen droeg ze nog elke dag Kabuki-make-up. Ze was theatraal en overdreven.”

“Diana Vreeland vond dat Clark Gable langere wimpers had dan een pony. Op een dag zouden ze samen op restaurant gaan. Gable zei : ‘Get ready, de zaal gaat ontploffen.’ Ze stapten het restaurant binnen, en meteen gingen er honderd flitsen tegelijk af. Dát is glamour.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content