Terwijl de meeste van zijn collega's zich in de jaren zestig tevredenstelden met saaie rasterarchitectuur, leverde Peter Neufert (1925 - 1999) in 1967 met Haus C. een waar kunstwerk af. Een veelhoek vormt de basis van dit huis, waarbovenop de Keulse architect een verdieping aanbracht tussen twee driehoekige betonplaten, die elkaar kruisen zodat ze een ster vormen. Deze 370 vierkante meter grote, schilderachtig gelegen woning, op een heuvel langs de Ruhr, wordt nu als een voorloper van het deconstructivisme beschouwd. De ver uitstekend...

Terwijl de meeste van zijn collega's zich in de jaren zestig tevredenstelden met saaie rasterarchitectuur, leverde Peter Neufert (1925 - 1999) in 1967 met Haus C. een waar kunstwerk af. Een veelhoek vormt de basis van dit huis, waarbovenop de Keulse architect een verdieping aanbracht tussen twee driehoekige betonplaten, die elkaar kruisen zodat ze een ster vormen. Deze 370 vierkante meter grote, schilderachtig gelegen woning, op een heuvel langs de Ruhr, wordt nu als een voorloper van het deconstructivisme beschouwd. De ver uitstekende punten van de dakvlakken zijn tot in de wijde omtrek te zien en lijken de zwaartekracht te tarten. Dit effect wordt versterkt door de muur van grindtegels, die vanaf de woonkamer aan beide zijden als een stel vleugels de riante tuin in reikt. Neufert ontwierp het huis als een gesamtkunstwerk dat hij tot in detail vormgaf. Zo zit er in de grindbetonmuur van de woonkamer op de begane grond een grote houten kubus verwerkt die dienstdoet als rek en kast tegelijk. Al even bijzonder zijn de inbouwkasten in de slaapkamer : Neufert heeft ze gewoon in de muren geplaatst en aan de achterkant uit de gevel laten steken. De witte wanden en plafonds zorgen voor een licht interieur, terwijl de grote ramen met de voor die tijd kenmerkende aluminium kozijnen vrij uitzicht bieden op het groen. In de glazen schuifdeuren zijn cirkelmotieven aangebracht. Bij de huidige renovatie van de woning heeft binnenhuisarchitecte Carine Stelte veel originele onderdelen van nieuwe accenten voorzien. Beneden loop je van het overdekte zwembad via de riante woonkamer zo naar het geplaveide driehoekige tuinterras. Als blikvanger plaatste Stelte de organische Moon Systemsofa van Zaha Hadid in de woonruimte, die hier zo goed past dat het lijkt alsof hij er altijd gestaan heeft. De trap van filigraan, hout en staal wordt dan weer, geheel in de stijl van die tijd, verlicht door een Moon Lamp van Verner Panton uit 1960. De kolossale driehoekige houten tafel in de eetkamer op de bovenverdieping is nog origineel Neufert. Bij feestelijke aangelegenheden kan ze twee keer zo groot worden gemaakt. Zoals zo vaak liep Peter Neufert met Haus C. op zijn tijd vooruit. Zijn plastische ontwerpen hebben een experimentele uitstraling die blijft fascineren. Zijn eigen futuristische woning Haus X1 uit 1962 en het glazen museum Keramion uit 1970 / '71 in Frechen zijn hier twee mooie voorbeelden van. Met Haus C., dat wel zijn eigenzinnige interpretatie lijkt van Frank Lloyd Wrights beroemde huis Fallingwater, bevestigde hij zijn positie als buitenbeentje in de Duitse architectuur van de jaren zestig. Info : www.carinestelte.com. Door Jürgen Tietz en Oliver Ike - Foto's Grazia Branco