Wij zijn maar de robots achter de schermen", zegt Yves Drieghe (27) als we hem een gesprek voorstellen. Drieghe is samen met zijn partner Bert Pieters (30) het brein achter het creatieve collectief De Invasie. "Het project draait om de kunstenaars, die we een platform willen bieden. Rond ons zagen we veel jonge, gedreven ontwerpers die onvoldoende aandacht kregen. We wilden het grote publiek laten zien wat deze nieuwe generatie waard is en hoe strijdbaar zij zijn. Zelf zijn we niet zo belangrijk."
...

Wij zijn maar de robots achter de schermen", zegt Yves Drieghe (27) als we hem een gesprek voorstellen. Drieghe is samen met zijn partner Bert Pieters (30) het brein achter het creatieve collectief De Invasie. "Het project draait om de kunstenaars, die we een platform willen bieden. Rond ons zagen we veel jonge, gedreven ontwerpers die onvoldoende aandacht kregen. We wilden het grote publiek laten zien wat deze nieuwe generatie waard is en hoe strijdbaar zij zijn. Zelf zijn we niet zo belangrijk." Daarmee is meteen het sleutelwoord gevallen. Strijdbaar. Maar ook de termen 'strijders' en 'robots' passeren veelvuldig de revue. Het is de terminologie waarmee De Invasie respectievelijk naar zijn ontwerpers en zichzelf verwijst. "Het is een ludieke manier om met de pers en de buitenwereld te communiceren", aldus robot Yves. "Toen we op zoek gingen naar een logo, kwam het idee van de robot. Daar hebben we dan een heel verhaal rond gebouwd." Na de eerste Invasie in Brugge, in februari van vorig jaar, vervoegde Els Pollet (32) de rangen. "Els is een jeugdvriendin van mij", vertelt Pieters. "Ze werkte als vrijwilliger mee in haar thuisstad Brugge en werd zo meegezogen in het project." "Het was het juiste idee op het juiste moment", vervolgt Drieghe. Na Brugge moesten ook Gent en Leuven eraan geloven tijdens De Invasie van het Raam. "Op deze evenementen stalden we de ontwerpen van een aantal strijders uit in geselecteerde winkeletalages." Leuven bleek een vruchtbare plek, want twee weken later werd kunstencentrum Stuk ingenomen voor een heuse koopmarkt. Zelfs onze hoofdstad werd bestormd tijdens Brussel Brost, al sloeg het project daar minder aan dan in de kleine steden. Met De Invasie van Kortrijk trekken de robots andermaal ten strijde met nu nog grotendeels onbekend talent. Kunstencentrum Buda vormt daarbij hun uitvalsbasis. "Met De Invasie beperken we ons niet alleen tot het organiseren van koopmarkten", zegt Drieghe. De vzw runt ook een webshop waarop alle designers hun ontwerpen kunnen aanbieden. "Het grote voordeel is dat ze onze site kunnen gebruiken als hun eigen verkoopkanaal. Hiervoor vragen we een kleine bijdrage, maar de opbrengst van de verkoop gaat integraal naar hen. De som die de ontwerpers betalen om bij ons op een beurs te staan, bedraagt ongeveer een vijfde van het normale standengeld. Bezoekers moeten helemaal niets betalen. Zo bereiken we een zo groot mogelijk publiek." Naast een beurs en een webshop wil De Invasie nationale en internationale bedrijven aantrekken om samen te werken. Zo schreef de vzw samen met het Belgische brillenmerk Theo een ontwerpwedstrijd uit. "Elke strijder kon gratis deelnemen. De winnaar wordt op 20 maart bekendgemaakt. De hoofdprijs bedraagt 750 euro." Ook Ecover, dat ecologische was- en reinigingsmiddelen produceert, werkt samen met De Invasie. Enkele strijders ontwierpen de Ecover Limited Edition Bottle, die eveneens in Kortrijk te zien zal zijn. "Er liggen heel wat mogelijkheden in de samenwerking met bedrijven", zegt Pieters. "Op industrieel vlak doen Bel-gische bedrijven het zeer goed, maar de creatieve innovatie van grote bedrijven hinkt wat achterop. Wij willen de link maken tussen het economische en creatieve proces." Het 'strijderschap' heeft duidelijke voordelen. Maar niet iedereen kan zomaar toetreden tot dit selecte clubje. "We selecteren samen met een jury onder leiding van Harald Ligtvoet op kwaliteit, innovatie en originaliteit", zegt Pieters. " Het zou niet de eerste keer zijn dat we dingen ontvangen die héél herkenbaar zijn. En niet in de positieve zin. Dan zijn we onverbiddelijk streng. Ook kijken we of er een lijn in de collectie zit. Je kunt tien mooie ontwerpen maken, maar als je geen totaalverhaal hebt, zul je nooit een merknaam uitbouwen." "Enthousiasme speelt een belangrijke rol", vult Drieghe aan. "Dat is de reden waarom de jonge gasten van 3Guys2Tits de zaalprijs gewonnen hebben (zie kader)." De zaalprijs is niet de enige verandering die is doorgevoerd sinds de vorige editie. De beurs is nog steeds een mix van mode, inte-rieur, grafische vormgeving, food, fotografie, keramiek en juwelen. Dit jaar komen daar nog eens kortfilm en muziek bij. Ook nieuw is het stadsparcours dat vanaf 1 maart door Kortrijk loopt. Naar analogie met De Invasie van het Raam zal er in verschillende etalages werk van de geselecteerde ontwerpers te zien zijn. Op 19 maart houden de robots tijdens het ideeëncafé Buda Libre XL een estafettegesprek tussen de ontwerpers en een ondersteunende denktank, waarin onder andere trendwatcher Herman Konings en Knack Weekend-hoofdredacteur Trui Moerkerke zetelen. "Zo willen we onze strijders helpen een visie te vormen op de trends van volgend jaar en hen zo goed mogelijk ondersteunen op het gebied van marketing en pr", aldus Drieghe. "Uiteindelijk staat al ons werk in het teken van hen." DOOR TOBIAS BOETS EN ELLEN DE WOLF - PORTRETTEN WOUTER VAN VAERENBERGH