Een interessant project kwam uit een geheel aparte hoek : de Koreaanse constructeur Daewoo stelde in Genève een monovolume voor vier personen voor die een paar opvallende karaktertrekken vertoont. Met een lengte van slechts 4,13 meter, een breedte van liefst 1,92 meter en een hoogte van 1,74 meter werd ernaar gestreefd de ruimte die een wagen in het verkeer inneemt, te herdefiniëren. Dankzij een opvallend lange wielbasis (2,70 meter) beschikken de passagiers over royaal veel ruimte. Voorin kun...

Een interessant project kwam uit een geheel aparte hoek : de Koreaanse constructeur Daewoo stelde in Genève een monovolume voor vier personen voor die een paar opvallende karaktertrekken vertoont. Met een lengte van slechts 4,13 meter, een breedte van liefst 1,92 meter en een hoogte van 1,74 meter werd ernaar gestreefd de ruimte die een wagen in het verkeer inneemt, te herdefiniëren. Dankzij een opvallend lange wielbasis (2,70 meter) beschikken de passagiers over royaal veel ruimte. Voorin kunnen de zitjes om hun as draaien, achterin staan de stoelen hoger zodat de passagiers een panoramische uitkijk hebben. Bovendien kunnen de zitjes achteraan in de breedte worden opgesteld zodat er ruimte vrijkomt voor een tafeltje. Deurklinken ontbreken en werden vervangen door een elektronisch sluitsysteem. De schokbrekers maken geen deel uit van het koetswerk en kunnen na een ongeval gemakkelijk worden vervangen. Innoverend zijn ook de koplampen die vervangen werden door tien kleine lichtjes die via optische vezels vanuit een centrale lichtbron worden gevoed een technologie waarvan de doorbraak binnenkort wordt verwacht. Aardig is de aanwezigheid van een groen neonlicht dat als een teken van hoffelijkheid moet worden gezien en bijvoorbeeld aan voetgangers te kennen geeft dat ze rustig kunnen oversteken. Alle functies die met de veiligheid te maken hebben, kunnen via het stuurwiel worden bediend. En dan is nog niets gezegd van de opvallende, transparante middenconsole en de instrumenten in plexiglas waarop via liquide kristallen de snelheid, het toerental en andere indicaties verschijnen. In een eerste fase wordt de Daewoo No.2 aangedreven door een dwars voorin gemonteerde zescilinder, maar ook andere motoren zullen beschikbaar zijn. Bij Volkswagen werd de zoveelste evolutie van de kever, nu Beetle gedoopt, voorgesteld. De wagen, die in 1998 op de markt komt, staat op het onderstel van de volgende generatie van de Golf, en krijgt onder meer de zeer zuinige 1.9 turbodiesel met directe inspuiting onder de kap, naast twee benzinemotoren. Voor alle duidelijkheid nog dit : de Beetle meet 4,06 meter, de motor zit dit keer wel degelijk voorin en het glazen dak zal naar achteren onder de achterruit kunnen schuiven, een beetje zoals dat bij de jongste Porsche Targa het geval is. Het Nederlandse NedCar (een joint venture van Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse staat) toonde in Genève de Access, een familiewagen die minder origineel bleek dan de eerste berichten hadden laten vermoeden. PIERRE DARGEDesign-experiment uit een onverwachte hoek : de Daewoo No.2.