S uzuki, dat in Europa aan een heus offensief is begonnen, heeft de tweede versie van zijn Ignis wat meer persoonlijkheid meegegeven dan de debutant. De Japanners spreken van een cross-over, en daar bedoelen ze mee dat de vijfdeurs het beste van twee werelden verenigt : het prestatiegehalte van een SUV ( Sport Utility Vehicle û het modewoord) en de stijl van een klassieke compacte auto. De nieuwe Ignis staat op behoorlijk hoge poten ...

S uzuki, dat in Europa aan een heus offensief is begonnen, heeft de tweede versie van zijn Ignis wat meer persoonlijkheid meegegeven dan de debutant. De Japanners spreken van een cross-over, en daar bedoelen ze mee dat de vijfdeurs het beste van twee werelden verenigt : het prestatiegehalte van een SUV ( Sport Utility Vehicle û het modewoord) en de stijl van een klassieke compacte auto. De nieuwe Ignis staat op behoorlijk hoge poten en dat zorgt voor een bodemvrijheid van 17 centimeter, ruim genoeg om door het veld naar de fermette te rijden. Anderzijds werd hij 6 centimeter langer en dat is goed nieuws voor de inzittenden, zeker als ze bagage bij zich hebben. Maar de echte vernieuwing is natuurlijk de 1.3 turbodiesel van Fiat, waarmee we al kennismaakten in de Opel Corsa. De zeer compacte (50 x 65 cm) en 130 kg lichte viercilindermotor kreeg bij Suzuki de codenaam DDiS mee en moet de 1020 kg van de Ignis in beweging brengen. Gekoppeld aan een manuele vijfbak gaat dat bijna spelenderwijs, al laat hij bij wisselende toerentallen wel duidelijk zijn stem horen. Bij constante toerentallen is er echter helemaal geen probleem. De Ignis wil in de eerste plaats een handige kleine zijn, en aan opbergvakken (onder meer twee frontaal in het dashboard, en een opberglade onder de passagiersstoel) is er alvast geen gebrek. De koffer is van omvang niet meteen een voorbeeld in zijn soort, ook al kan hij bij neergeklapte achterbank uitgebreid worden tot 526 liter. Jammer is wel dat van de achterzitjes alleen de rugleuning kan neerklappen, het zitgedeelte blijft gewoon op zijn plaats. Van verschuiven of uitnemen is al helemaal geen sprake, dat kan natuurlijk beter. Positief is dan weer de zitruimte achterin, die veel ruimer uitvalt dan we in dit segment gewend zijn. Er is voldoende plaats voor zowel knieën en voeten, en de rugleuning is verstelbaar, wat niet alledaags is. Vooraan is de chauffeursstoel in de hoogte verstelbaar, maar de stuurkolom dan weer niet. Onderweg komt de Ignis DDiS goed weg en het rijcomfort is niet onaardig. Alleen de verkeersdrempels brengen de ophanging (starre achteras) behoorlijk van streek. Voor de veiligheid is de Ignis standaard uitgerust met ABS én EBD (elektronische remkrachtverdeling), dubbele airbags en actieve hoofdsteunen. En de efficiëntie van de Fiat-motor blijkt niet alleen onderweg, maar ook aan de pomp : de jongste Suzuki komt rond met een dikke vijf liter per 100 km. Pierre DargeDe Suzuki Ignis DDiS koppelt veel plaatsruimte aan een hoge zit en een efficiënte kleine turbodiesel.