Met de Qashqai wil Nissan twee werelden verzoenen : die van de SUV en die van de compacte berline. De ontwerpers spreken van een nieuw segment en nemen daartoe het modewoord cross-over in de mond. Kwatongen zouden zeggen dat een auto die moeilijk te definiëren valt vis noch vlees is, designers spreken van een cross-over. In het geval van de Qashqai wordt die gespletenheid nog verder onderstreept door het feit dat de wagen zowel met voorwielaandrijving als met vierwielaandrijving te koop wordt aangeboden.
...

Met de Qashqai wil Nissan twee werelden verzoenen : die van de SUV en die van de compacte berline. De ontwerpers spreken van een nieuw segment en nemen daartoe het modewoord cross-over in de mond. Kwatongen zouden zeggen dat een auto die moeilijk te definiëren valt vis noch vlees is, designers spreken van een cross-over. In het geval van de Qashqai wordt die gespletenheid nog verder onderstreept door het feit dat de wagen zowel met voorwielaandrijving als met vierwielaandrijving te koop wordt aangeboden. Het zal duidelijk zijn dat het moderne publiek een voorkeur heeft voor auto's die er een beetje stoer bijlopen. Een sports utility vehicle ligt nu eenmaal goed in de mond en in de markt. Maar de extra kost voor vierwielaandrijving en de kritische aanvallen op het fenomeen hebben ruimte gecreëerd voor de auto die alleen maar stoer lijkt en verder de off-road kwaliteiten moet missen - behalve een wat betere vrije hoogte (20 cm in dit geval). Voor de Qashqai hebben de marketingjongens zelfs uitgedokterd dat driekwart van de kopers voor de voorwielaandrijving zal kiezen, voor de would-be terreinwagen dus. En omdat ze in Japan ook wel oog hebben voor de realiteit, rustten ze die voorwielaandrijvers uit met de minst krachtige motoren, een 1.6-liter benzine of een 1.5-liter turbodiesel, waarbij de instapprijs heel redelijk oogt : 18.450 euro. De vierwielaandrijvers krijgen dan tweelitermotoren mee, zowel in benzine- als in dieselversies, met een prijskaartje van minstens 26.350 euro - een verschil van toch wel 7850 euro voor wie goed heeft opgelet. Bij de voorstelling werden alleen de vierwielaandrijvers voorgereden en het moet gezegd dat die zich aardig uit de slag trokken op de bochtige en heuvelende wegen rond Barcelona. In een testterrein was niet voorzien en de makers gaven ook ruiterlijk toe dat het off-road werk niet echt tot de roeping van de Qashqai behoort. Met een lengte van 4,31 meter is de nieuweling compact en toch handig met voldoende plaatsruimte binnenin en een redelijk koffervolume. En een aantrekkelijk uiterlijk, eerlijk is eerlijk. Op de weg gedraagt hij zich prima (weinig overhelling in de bochten) en een aangename (goed reagerende) motor, zowel voor de turbodiesel als voor de benzine. Eigenlijk waren we ook wel benieuwd naar het verbruik, maar dat konden we niet controleren, en de technische fiche van de turbodiesel zwijgt daarover in alle talen. Voor de benzineversie is dat 8,4 liter/100 km.Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1995 cm3, die via een handgeschakelde zesbak niet permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 150 pk/110 kW bij 4000 toeren en maximaal koppel van 320 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 431,5 cm (l), 178 cm (br), 161,5 cm (h) en 263 cm (wielbasis). Koffervolume : niet vermeld. Verbruik : niet vermeld. CO2-uitstoot : niet vermeld. Prijs, inclusief btw : 26.350 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 378,78 euro. Andere versies : 1.6-2 WD (18.450 euro), 2.0-4WD (28.050 euro), 1.5 DCi-2WD (20.450 euro), 2.0 DCi-2WD (24.350 euro). Door Pierre Darge