Debuterend regisseur Greg Mottola schildert in ?The Daytrippers? het portret van een familie, geobserveerd tijdens een moment van grote crisis, spanning en verdeeldheid. ?The Daytrippers? is ook een schoolvoorbeeld van een onafhankelijke Amerikaanse film : low budget, scenario volledig gebouwd op sterk getypeerde karakters en vertrekkend van één vondst van waaruit de rest van de film met een betonnen logica wordt uitgewerkt.
...

Debuterend regisseur Greg Mottola schildert in ?The Daytrippers? het portret van een familie, geobserveerd tijdens een moment van grote crisis, spanning en verdeeldheid. ?The Daytrippers? is ook een schoolvoorbeeld van een onafhankelijke Amerikaanse film : low budget, scenario volledig gebouwd op sterk getypeerde karakters en vertrekkend van één vondst van waaruit de rest van de film met een betonnen logica wordt uitgewerkt. De vondst : de hele film bestaat nagenoeg uit een autotocht van een familie, ouders vooraan, kinderen op de achterbank. Klinkt als een vertrouwd tafereel, maar het grote verschil is dat de kinderen al volwassen zijn en het niet om een plezierreisje gaat. Eliza, die zich gezegend voelde met een perfect huwelijk in een buitenwijk in Long Island, doet tijdens het opruimen een vreselijke ontdekking : ze vindt een poëtisch liefdesbriefje geadresseerd aan haar echtgenoot Louis. Totaal verbouwereerd gaat ze haar ouders opzoeken. Haar vader wil het rustig aanpakken, maar haar geagiteerde mom heeft een beter idee : waarom niet meteen met de station wagon naar New York rijden om Louis op kantoor met zijn slippertje (?) te confronteren. Zijn ook van de partij : Eliza's sarcastische zuster en haar verwaand vriendje. Het begin van een hilarische odyssee waarin de Malones de nietsvermoedende Louis (hij blijkt een dagje vrijaf genomen te hebben) door de stad achtervolgen. Zo je wil, is dit een ironische, want een beetje ter plaatse trappelende road movie : erg ver geraken de personages niet, maar alhoewel ze zich in een vertrouwde stad bevinden, ontmoeten ze onderweg toch allerlei zonderlinge types. Wat de regisseur ook de kans verschaft een psychosociaal profiel te tekenen van de stedelijke middenklasse. Het gedwongen samenzijn in de gezinswagen brengt natuurlijk allerlei spanningen aan de oppervlakte ; de deelnemers zien zich gedwongen hun opgekropte frustraties onder ogen te zien. Er zijn een paar leuke momenten, de vertolkingen zijn prima, de dialogen snedig, maar geïnspireerde cinema wordt het nooit. Daarvoor blijft het allemaal een beetje te veel in de fase van het concept steken. En de revelatie waar alles naar toe gebouwd wordt, is je reinste vaudeville. Steven Soderbergh was één van de producenten. ?The Daytrippers? van Greg Mottola, met Hope Davis, Stanley Tucci, Parker Posey, Campbell Scott, Liev Schreiber, Anne Meara, Pat McNamara.The Daytrippers : hilarische odyssee.