Dodelijke schoonheid

Wordt inspecteur Liese Meerhout de opvolgster van commissaris Van In ? Als het van Toni Coppers afhangt, zou het best kunnen. Hij publiceerde eerder twee hilarische thrillers. Zowel Dixit als Heilige nachten speelden in de reclamewereld; radioproducer Coppers werkte ooit zelf in de reclame. Zijn twee eerste romans wa-ren zo geestig dat ze soms meer slapstick en satire leken dan klassieke spannende boeken. De held van de romans was een communicatiedeskundige annex reisleider die in een affaire rond terrorisme terechtkwam. Niets is ooit, Coppers' nieuwste, is het eerste deel van een reeks. Simon Vere is een reclamejongen die de antiekzaak van zijn vader erft. En al snel in de problemen geraakt. Er wordt ingebroken en op die manier leert Simon inspecteur Meerhout kennen, gespecialiseerd in kunstcriminaliteit. Ze heeft de handen vol met een onderzoek naar de roofmoord op een conservator van het Afrikamuseum. De personages moeten nog rijpen, de plot is bijkomstig, het verhaal cosy. Wil Brusselkenner Coppers in het volgende deel ook de adressen van al die leuke restaurantjes meegeven ? Dank.
...

Wordt inspecteur Liese Meerhout de opvolgster van commissaris Van In ? Als het van Toni Coppers afhangt, zou het best kunnen. Hij publiceerde eerder twee hilarische thrillers. Zowel Dixit als Heilige nachten speelden in de reclamewereld; radioproducer Coppers werkte ooit zelf in de reclame. Zijn twee eerste romans wa-ren zo geestig dat ze soms meer slapstick en satire leken dan klassieke spannende boeken. De held van de romans was een communicatiedeskundige annex reisleider die in een affaire rond terrorisme terechtkwam. Niets is ooit, Coppers' nieuwste, is het eerste deel van een reeks. Simon Vere is een reclamejongen die de antiekzaak van zijn vader erft. En al snel in de problemen geraakt. Er wordt ingebroken en op die manier leert Simon inspecteur Meerhout kennen, gespecialiseerd in kunstcriminaliteit. Ze heeft de handen vol met een onderzoek naar de roofmoord op een conservator van het Afrikamuseum. De personages moeten nog rijpen, de plot is bijkomstig, het verhaal cosy. Wil Brusselkenner Coppers in het volgende deel ook de adressen van al die leuke restaurantjes meegeven ? Dank. Niets is ooit, Toni Coppers, Manteau, 19,95 euro, ISBN 978-90-223-2229-1.Deflo debuteerde net geen tien jaar geleden met Naakte zielen en is met Pitbull aan zijn dertiende misdaadroman toe. In zijn eerste thriller introduceerde hij de politiemensen Bosmans en Deleu, met als tegenspeler een compleet losgeslagen seriemoordenaar. Dat debuut leed aan nogal wat beginnersfoutjes en vooral aan mateloosheid. Intussen werd Deflo een succesauteur die zonder zijn formule drastisch te veranderen toch enorm evolueerde. Zijn geschifte criminelen zijn gebleven, net als de gruwel die ze veroorzaken. Maar Deflo heeft niet alleen de flair om spectaculair uit de bocht te gaan, hij zorgt - hoe vreemd het ook moge klinken - voor enige empathie met zijn zwaar zieke personages. In Pitbull ontmoeten twee onbekenden elkaar. Allebei willen ze iemand vermoorden. Delaedt en Ghekiere spreken af dat de ene de moord van de andere pleegt. Het moeten al straffe speurders zijn om de twee met elkaar in verband te brengen. Een van beiden doet wat hij beloofde, de andere kan het niet aan. Deflo gaat heel ver in deze zwarte, sombere, soms tedere psychologische thriller met een intrige vol suspens. Pitbull, Deflo, Manteau, 19,95 euro, ISBN 978-90-223-2296-3.Nijd, leedvermaak over elkaars misluk-kingen, professoren die werk van anderen onder eigen naam publiceren, oude mannen die onder de rokken van hun jonge studentes zitten... Niks aan de hand in de vakgroep westerse antropologie aan de universiteit van Leiden. Het academische wereldje leidt er zijn typische wat wereldvreemde en konkelende bestaan. Tot er doden vallen ! Heeft het wat te maken met die mysterieuze oude Tijl Uilenspiegel-uitgave die een van de professoren angstvallig in zijn brandkast bewaart ? De middeleeuwse plaaggeest lijkt anders persoonlijk de campus te teisteren met zijn vileine grappen. Welk geheim verbergt de oude, deftige tennisclub waar het kruim van de academici elkaar ontmoet ? Tonen oude foto's meer dan je op het eerste gezicht zou denken ? En wat gaat er werkelijk om in die plompe maar ogenschijnlijk goe-dige psychiatrische patiënte die op de gekste uren door de stad dwaalt ? Kwelgeest, de tweede misdaadroman van het Nederlands-Vlaamse koppel Kisling & Verhuyck, is een intrigerend verhaal, elegant geschreven en met memorabele personages. Verhuist de Poirot-prijs voor de beste Vlaamse misdaadroman dit jaar naar Zeeuws-Vlaanderen ? Kwelgeest, Kisling & Verhuyck, De Arbeiderspers, 18,95 euro, ISBN 978-90-295 6665-0.De engel met de zaag, de eerste thriller van Jan Lampo, is een historische misdaadroman. Lampo opteerde voor het midden van de negentiende eeuw en koos als setting Antwerpen. Een stad die hij net als zijn collega-misdaadauteur en Poirot-winnaar Staf Schoeters goed kent. Een historische misdaadroman vraagt veel van een auteur. Er zijn de klassieke vereisten van het genre : spanning, sfeer, vlotte dialogen, stijl... Maar ook het talent om de lezer bijna onmerkbaar te betoveren en hem met een tijdmachine overtuigend naar het verleden te verplaatsen. Lampo heeft dat talent. De thriller speelt in de Antwerpse hoerenbuurt de Riedijk, rond 1850. Een wijk vol kleine, levendige, duistere straatjes waarin zich verborgen achter statige gevels een paar luxueuze bordelen bevinden. Er is voor ieders smaak. De buurt wordt verstoord door een aantal moorden op prostituees. Rituele moorden ? Misschien, want de dader zaagt een voet van zijn slachtoffers af. Twee politiemensen onderzoeken de zaak, maar ze merken dat ze op weinig hulp moeten rekenen van het stadsbestuur, dat blijkbaar wat te verbergen heeft. Soms is Lampo meer historicus dan misdaadschrijver en dat remt weleens de spanning. Toch smaakt dit debuut naar meer. De engel met de zaag, Jan Lampo, Davidsfonds, 19,95 euro, ISBN 978-90-6306-579-9.Vlaamse thrillers met een internationale plot zijn zeldzaam. De Shatila erfenis van Joris Tulkens is een geslaagde poging om weerwerk te bieden aan vooral de Amerikaanse concurrentie in dit genre. Tulkens schreef eerder een paar historische romans en ook thrillers. Zijn hilarisch debuut in het genre, De dode danseres, ging over de Europese Nieuwe Orde die in Vlaanderen de macht wou overnemen. Of was links aan het stoken ? Dodelijk vuur, zijn tweede thriller, was meer een whodunit die draaide rond de handel in gestolen kunstwerken. Deze keer laat Tulkens zijn verhaal zowel in België als in Amerika en het Midden-Oosten spelen. In Leuven wordt het lijk gevonden van een louche koekjesfabrikant, in Houston sterven tienduizenden mensen aan vergiftigd leidingwater, in Libanon wil een jonge Palestijn die de slachtpartij van Shatila overleefde wraak nemen. Ter herinnering : in 1982 vermoordden Libanese falangisten in de Palestijnse vluchtelingenkampen van Sabra en Shatila in Beiroet duizenden mensen. Dat terwijl het Israëlische leger de vluchtwegen controleerde. Spannend met hier en daar wat milde ironie. De Shatila erfenis, Joris Tulkens, Houtekiet, 18,95 euro, ISBN 978-90-5240-996-2.Door Fred Braeckman