Hood By Air zette de toon voor de mode van het moment: inclusief, radicaal, een tikje getto, maar net zo goed luxe. Vorig jaar werd HBA in de spreekwoordelijke koelkast gestopt. Oliver broedt op een terugkeer van het collectief. In afwachting daarvan is hij freelancegastontwerper, ingehuurd door Helmut Lang, Longchamp, Diesel en het Italiaanse label Colmar, dat gespecialiseerd is in donsjassen en skikleren. De uniseks capsulecollectie is het eerste hoofdstuk van de nieuwe Adva...

Hood By Air zette de toon voor de mode van het moment: inclusief, radicaal, een tikje getto, maar net zo goed luxe. Vorig jaar werd HBA in de spreekwoordelijke koelkast gestopt. Oliver broedt op een terugkeer van het collectief. In afwachting daarvan is hij freelancegastontwerper, ingehuurd door Helmut Lang, Longchamp, Diesel en het Italiaanse label Colmar, dat gespecialiseerd is in donsjassen en skikleren. De uniseks capsulecollectie is het eerste hoofdstuk van de nieuwe Advance Garment Exploration lijn, kortweg A.G.E., waarmee Colmar jonge ontwerpers loslaat op zijn erfgoed. "Ik vond het een uitdaging om door de archieven te gaan", zegt Oliver. "Colmar heeft een enorme knowhow op het gebied van outerwear en het is een referentie op het gebied van skikleding. Veel collabs zijn gebaseerd op nostalgie. Dat is in wezen niet slecht, maar het is niet wat mij drijft. Mijn aanpak is eenvoudig: ik herinterpreteer de kleren van een merk. " Hoe ga je te werk? Shayne Oliver: "In mijn hoofd vertrekt alles van bestaande stukken. Ik vind niets uit. Je moet als jonge ontwerper respectvol zijn. Ik vind niet dat je een merk moet zien als een lege doos waarmee je je zin kunt doen. Ik weet niet hoe ik een verhaal moet vertellen dat niet op feiten is gebaseerd. Dit is hoe ik het merk aanvoel, dit is hoe ik het wil dragen, en that's it." Hood By Air staat sinds anderhalf jaar op non-actief. "HBA is mijn baby. Ik ben ermee begonnen toen ik achttien was. Het label is met mij gegroeid. Ik zag het als een collectief, maar na tien jaar was mijn visie niet langer dezelfde als die van mijn medewerkers. Ik moest voor mezelf beslissen wat ik wilde van HBA: moest het label groeien, of moest het blijven waar het begonnen is? En in dat laatste geval ging het in feite niet langer over mij. Ik was met die vraag bezig toen Helmut Lang kwam aankloppen. We hebben toen allemaal samen beslist om een pauze in te lassen. Dat gezegd zijnde, bijna iedereen van HBA werkt mee aan de collabs." Kwam HBA te vroeg? "Misschien wel. Amerikaanse ontwerpers hebben het niet gemakkelijk. Groeien is heel moeilijk. Hoe evolueer je van opkomend ontwerper tot gevestigde waarde? Ik weet niet of het kan in Amerika. Na tien jaar was ik nog altijd een emerging designer. Wat betekent dat? Hoe moet het verder? Ik heb de collabs gedaan, heb ervaring opgedaan. Ik werk aan mijn eigen project, en intussen bewaart HBA zijn onschuld."