Wat hebben Hermès, Issey Miyake, Puma, Balenciaga, Martin Margiela, Bulgari, Ferragamo en Shiseido gemeen ? Allemaal willen ze per se samenwerken met Azuma Makoto (31), de meest trendy Japanse bloemsierkunstenaar van het moment. Een korte introductie.

Makoto : Modeontwerpers willen enkel samenwerken met artiesten die even avant-gardistisch zijn als zijzelf. Ze weten dat ik geen klassieke bloemist ben. Ik bel hen niet op, zij contacteren mij. Net als zij loop ik voor op de trends.

Hoe zagen uw installaties voor Miyake en Margiela eruit ?

Voor Margiela’s modeboetieks in Tokio en Osaka bespoot ik bomen met witte lijm. In Miyakes boetiek in New York hing ik bonsais en planten op aan touwen, in glazen kooien. De wortels bleven intact, achteraf plantte ik alles terug. Ik wil niet dat de bomen of planten die ik gebruik doodgaan.

Sterfelijkheid is een belangrijk thema voor u.

Bloemen en planten zijn sterfelijke wezens met een ziel. Mensen bekijken snijbloemen als iets dat enkel in bloei het zien waard is. Terwijl ze verwelkt ook mateloos mooi kunnen zijn. Ik toon de pracht van bloemen in elke fase van hun leven. Bloemen selecteer ik niet alleen op schoonheid, maar vooral op het gevoel dat ze uitdrukken. Woede, geluk, passie, verdriet, ze hebben allemaal hun eigen karakter.

Is uw stijl typisch Japans ?

Nee, ik breek resoluut met de ikebanatraditie (bloemstuk zou een geestelijke werkelijkheid voorstellen). Er zit misschien wel een boeddhistisch zenkantje in mijn werk, maar dat is onbewust. Je hoeft geen japanoloog te zijn om mijn werk te begrijpen. De pure schoonheid van bloemen ontroert iedereen, waar ook ter wereld.

Van welke modeontwerpers houdt u zelf ?

Van Veronique Branquinho, Raf Simons, Dries Van Noten en Martin Margiela. Hun stijl is sensueel, uitgepuurd en simpel. Wat zij maken, is kunst, net zoals mijn werk. Ik wil geen florist of bloemdecorateur genoemd worden.

Is Europa klaar voor Azuma Makoto ?

Ik heb nu twee boetieks in Tokio en ik plan een nieuwe opening in Parijs volgend jaar. De inrichting blijft dezelfde : een compleet witte ruimte, waar geen bloem te bespeuren valt. Het concept is ook identiek : ik maak enkel werk op maat. Ik praat eerst met mijn klanten, stel ze dieptevragen en maak op basis daarvan unieke bloemkunstwerken die bij hun persoonlijkheid passen. Met andere woorden : de karakters van mens en bloem moeten matchen.

Op www.stemandcookie.com staan meer kunstwerken van Azuma Makoto. Het webadres van zijn bloemenboetiek in Tokio is www.jardinsdesfleurs.com.

Door Thijs Demeulemeester I Foto’s Shunsuke Shiinoki

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content