Bij een coupé krijgt de elegante lijn voorrang en die instelling beperkt vaak de functionaliteit van de auto. Form follows function geldt meestal niet bij een coupé en daar zijn de inzittenden achterin het eerste slachtoffer van. Wat constructeurs eufemistisch een 2+2 noemen is vaak niet meer dan een noodoplossing.
...

Bij een coupé krijgt de elegante lijn voorrang en die instelling beperkt vaak de functionaliteit van de auto. Form follows function geldt meestal niet bij een coupé en daar zijn de inzittenden achterin het eerste slachtoffer van. Wat constructeurs eufemistisch een 2+2 noemen is vaak niet meer dan een noodoplossing. Met de CLS wilde Mercedes een coupé uittekenen en tegelijkertijd het comfort van een vierzitter garanderen. Daarbij werd vertrokken van een E-klasse platform met dezelfde wielbasis waarboven een coupélijn werd gezet. Het eindresultaat is een bijzonder elegant ogend geheel met een hoge schouderlijn en met een lengte van 4,91 meter, zo'n 9 cm langer dan de E-klasse. De CLS is ook lager dan de E-klasse en komt daardoor qua uiterlijk nog het dichtst in de buurt van de Jaguar S-type. De Duitsers steken overigens niet onder stoelen of banken dat het rekruteringsveld voor de CLS in Groot-Brittannië en Italië ligt, of zelfs elders waar rijders op zoek zijn naar een meer emotionele Mercedes dan ze gewend zijn. De nieuweling, die dicht bij de Vision CLS staat die vorig jaar de prijs voor 's werelds beste concept car kreeg, bleek in en om Rome alvast op het enthousiasme van de autogekke Italianen te kunnen rekenen. De persoonlijkheid van de CLS vertaalt zich ook in het interieur, waar de inzittenden elk een individuele airco en een leeslampje krijgen en omringd worden door een mix van hout en leder û waardoor de verwijzing naar de Britse wereld nog versterkt wordt. Instappen achterin gaat probleemloos en ook over de zitruimte hebben we niet te klagen. Kopers krijgen standaard de zeventrapsautomaat, zes airbags waarvan de frontale zich aanpassen aan de impact, cruise control met Speedtronic, ABS met doorspinregeling en brake assist, ESP met bandendrukcontrole, elektrisch regelbare stoelen vooraan, elektrisch bediende ruiten, en leren afwerking van de stoelen. Wie voor de CLS 500 kiest, krijgt daarnaast ook nog een Airmatic-luchtvering, verwarmde stoelen vooraan en individuele klimaatcontrole. De optielijst is lang en gaat van stoelen met actieve ventilatie en verwarming, meedraaiende koplampen tot de Parktronic-parkeerhulp. Onder de kap komen bij de introductie de recentelijk gelanceerde, potente 3.5 liter V6 en de machtige 5 liter V8, die beide gekoppeld zijn aan een zeventrapsautomaat die geen van Mercedes' concurrenten momenteel in zijn programma heeft. Die combinaties zorgen niet alleen voor snedige acceleraties, maar vooral voor een verrassende zuinigheid. De zescilinder heeft gemiddeld aan 10,1 liter genoeg voor 100 kilometer. Zijn grotere broer, die in amper zes seconden naar de 100 km/uur snelt, doet het met 11,3 liter. In de praktijk komen we met die laatste op een gevarieerd parcours aan 12,3 liter û nog altijd een succes gezien de omvang van de CLS, die slechts 1725 kg weegt. De ophanging van de zescilinder bleek ook in comfortstand nogal sec in het Romeinse stadsverkeer, terwijl zijn grotere broer die standaard uitgerust wordt met Airmatic-luchtvering, iets soepeler aanvoelde. Voor de CLS 350 wordt 57.838 euro gevraagd, terwijl de CLS 500 zo'n 74.536 euro zal kosten. Pierre Darge