Zo rijkelijk als het interieur van hun appartement is, zo sober zijn de verpakkingen van hun producten. “De luxe zit bij sisley in de pot”, zegt de familie d’Ornano.

“Schoonheid kan je niet creëren als je er niet dagelijks door omringd bent”, stelt graaf d’Ornano beslist, terwijl hij zijn oog over het interieur van de familiewoonkamer (zie p. 68) laat glijden. Hij moet tegen de tachtig zijn, maar oogt bijzonder kwiek en elegant : het prototype van de patriarch die graag verhalen vertelt en zich niet laat onderbreken. Hij heeft de zelfverzekerde flair en autoriteit van een succesvol zakenman die de touwtjes strak in handen houdt. Hubert d’Ornano, het brein achter het cosmeticahuis Sisley, kan dan ook bogen op meer dan veertig jaar ervaring in de sector.

Net zoals de Lauders en Rubinsteins begon Hubert d’Ornano met zijn broer Michel heel bescheiden in een chambre de bonne met het verzorgingsmerk Orlane. Toen ze dat enkele jaren later met succes verkochten aan een Amerikaanse groep, zocht Michel zijn heil in de politiek, terwijl Hubert in de cosmetica bleef. In 1976 richtte hij Sisley op : een gamma bijzonder luxueuze verzorgingsproducten op basis van plantenextracten. Fytocosmetologie was een innoverend concept voor die tijd, maar het succes was en is ongetwijfeld ook te danken aan de hoge kwaliteitsnormen die het merk zichzelf oplegt : “Onze onderzoekers hebben de opdracht om de beste crèmes, make-up en parfums te maken, zonder beperkingen qua tijd en kosten. Sisley-producten zijn duur en dus kunnen we het ons veroorloven om dingen te doen die goedkopere merken niet kunnen”, legt d’Ornano uit. “We lanceren een product pas als we ervan overtuigd zijn dat het het beste van de markt is : we laten alles vooraf testen door onafhankelijke labs om te weten of onze verwachtingen worden ingelost. Onlangs was er een product waar we vijf jaar aan hadden gewerkt, maar de resultaten vielen tegen. Dus hebben we het project opgegeven.”

dochter als model

Dergelijke beslissingen zijn ongewoon in de sector en uiteraard alleen mogelijk wanneer je voor honderd procent eigenaar bent en geen rekenschap verschuldigd bent aan aandeelhouders. Is totale controle het geheim van het succes ? “Er zijn geen geheimen en geen wetten”, lacht de graaf. “Ik heb het zo gedaan, omdat ik altijd mijn eigen zin wil doen.”

Sisley is een van de weinige familiebedrijven in de sector, een witte raaf die zich met succes staande weet te houden tussen reuzen als P&G en L’Oréal. Vader Hubert stippelt de bedrijfsstrategie uit, zijn elegante vrouw Isabelle houdt zich voornamelijk bezig met productontwikkeling en communicatie. Zij test alles zelf en geeft de onderzoekers interessante denkpistes mee. “Zij hebben de knowhow om een product te ontwikkelen, maar ze weten niets van aspiraties en praktische aspecten.”

Hoewel vader en moeder de touwtjes nog stevig in handen hebben, wordt het dagelijkse bestuur overgelaten aan zoon Philippe (34), die onderaan de ladder als vertegenwoordiger begon en opklom tot associate general manager. Dochter Christine (27) leidt het Britse filiaal en Elisabeth (32), de oudste dochter, was tien jaar lang het model van de campagnes. “Elisabeth paste zeer goed bij het natuurlijke karakter van Sisley”, zegt haar moeder trots. “Ze is een natuurlijke schoonheid, heel anders dan die veertienjarige modellen van nu die zo zwaar worden opgemaakt dat ze tien jaar ouder lijken. Daar is niets echts aan. Nu wil Elisabeth het niet meer doen, ze vindt zichzelf te oud.”

Sindsdien zijn de producten de sterren in de advertenties. “Uiteindelijk denk ik dat het product zichzelf nog het best verkoopt. Het is geloofwaardiger.” En ze vervolgt : “We hebben nooit kunnen beslissen om een ander model te gebruiken, want Elisabeth zorgde voor een synergie tussen het merk en de familie. Ik zou nooit een gezicht willen dat ook voor andere merken werkt. Maar wie weet, misschien zal mijn oudste kleindochter Daria, net dertien en zeer mooi, ooit in haar voetsporen treden.”

aantrekkelijk

Sisley is gekend voor zijn verzorging, maar heeft ook make-up en parfums ( Eau de campagne en Eau du Soir). Het merk wordt over de hele wereld verdeeld in de betere parfumerie, in een tachtigtal landen. De sobere look, de natuurlijke geur en de efficiëntie van de producten maken het merk ook aantrekkelijk voor mannen.

Bestsellers zijn : Emulsion Ecologique (1980), 125 ml, 122,50 euro ; de herstellende Crème Reparatrice (1980), 91 euro ; de duurste zonnecrème ter wereld (1990), 112 euro en het Sisleÿa-gamma, met nieuwkomer Daily Line Reducer (260 euro), een antirimpelcrème voor de rijpere huid en grote portemonnee.

Door Sofie Albrecht

Sisley is een van de weinige familiebedrijven in de sector, een witte raaf die zich met succes staande weet te houden tussen reuzen als P&G en L’Oréal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content