Willem Cole werd geboren in het jaar dat Huib Hoste stierf (1881-1957). Dat hebben ze alvast gemeen. Maar er is meer, want ook beeldend kunstenaar Cole werkt met gekleurde vlakken. Toen Hoste zich in de jaren twintig tot een avant-gardearchitect ontpopte, raakte hij helemaal in de ban van het Nederlandse constructivisme van De Stijl, de beweging van Piet Mondriaan, Theo van Doesburg en Gerrit Rietveld. Net als Rietveld bouwde Hoste met balkvormige volumes voorzien van gekleurde vlakken. Het Zwart Huis in Knokke, opgetrokken in 1924, is daar een mooi voorbeeld van.
...

Willem Cole werd geboren in het jaar dat Huib Hoste stierf (1881-1957). Dat hebben ze alvast gemeen. Maar er is meer, want ook beeldend kunstenaar Cole werkt met gekleurde vlakken. Toen Hoste zich in de jaren twintig tot een avant-gardearchitect ontpopte, raakte hij helemaal in de ban van het Nederlandse constructivisme van De Stijl, de beweging van Piet Mondriaan, Theo van Doesburg en Gerrit Rietveld. Net als Rietveld bouwde Hoste met balkvormige volumes voorzien van gekleurde vlakken. Het Zwart Huis in Knokke, opgetrokken in 1924, is daar een mooi voorbeeld van. Galeriehoudster Gerda Vander Kerken liep al jaren met het plan voor een tentoonstelling over de constructivistische meubels van Huis Hoste. Hiervoor werkte ze samen met architecte Ann Verdonck, die onlangs met een doctoraatscriptie over Hoste promoveerde en als dé specialist wordt beschouwd. Het Zwart Huis is ongetwijfeld een van Hostes meesterwerken. Het interieur bleef redelijk intact en sommige vaste elementen vertonen de typische kleurvlakken. Het originele meubilair ging jammer genoeg verloren. "We beschikken wel over foto's van hoe alles eruitzag. Dus zochten we meubels uit dezelfde periode die in het huis zullen worden getoond, alsof ze er altijd hebben gestaan. We houden ons ook aan de oorspronkelijke indeling : de eettafel komt in de eetkamer en het salon in de zitkamer", legt Gerda Vander Kerken uit. In de woonkamer staan straks de meubels uit de woning Gerardijn, die Hoste in 1927 bouwde in Sint-Andries. Het gebouw bestaat nog, maar de meubels zitten in de collectie van het Design museum Gent. Voor de eetkamer koos Ann Verdonck de meubels van de woning Billiet, die in 1927 in Brugge werd gebouwd. Ze mocht ze lenen van een privé-verzamelaar. Er is onder meer een buffet, ontworpen als een gebouw, en een tafel met stoelen waarvan er vlakken rood, wit en blauw zijn geschilderd. "Net zoals in de eetkamer van het Zwart Huis", zegt Verdonck. Zij bestudeerde heel Hostes oeuvre, met inbegrip van de constructivistische wandschilderingen die ook in Knokke werden aangebracht. Precies deze wandschilderingen leggen de band met het werk van Willem Cole. "Hij maakt monochrome portretten van mensen die twee kleuren mogen kiezen uit zijn kleurenkaart vol subtiele nuances. Deze kleuren weerspiegelen de persoon, daarom noemt hij het portretten", aldus Vander Kerken. Cole gebruikt daarvoor een verfpasta die met spatels wordt aangebracht op een aluminiumplaat. Zijn eerste werken, waarvan er verschillende op de tentoonstelling zullen te zien zijn, werden uitgevoerd door Maarten Van Severen, met wie hij een tijdlang samenwerkte. Cole maakt niet alleen dergelijke diptieken en triptieken, maar ook strakke tafels en stoelen, die als sculpturen zijn bedoeld. Dit werk van constructivistische inspiratie past perfect bij het meubilair en in deze woning. 'Color' loopt van 14 oktober tot 17 december in Het Zwart Huis, Dumortierlaan 8 in Knokke. Info : www.hetzwarthuis.beDoor Piet Swimberghe