Om eens een beetje oneerbiedig te beginnen : de Nissan Note is eigenlijk een verlengde Renault Modus, en daar is eigenlijk niets mis mee. Hij mag dan 28 cm langer uitvallen, met een lengte van 4,08 meter blijft hij een echte compact. Opmerkelijk is ook dat de wielbasis 12 cm langer is dan bij de Modus en dat opent altijd prettige perspectieven voor de ruimte achterin. De passagiers vinden er voldoende plaats en hebben in sommige versies zelfs een klaptafeltje, al is het van wat goedkoop uitziende kunststof. Bovendien is de achterbank in zijn geheel in de lengte over 16 cm verschuifbaar. Overigens zit de ...

Om eens een beetje oneerbiedig te beginnen : de Nissan Note is eigenlijk een verlengde Renault Modus, en daar is eigenlijk niets mis mee. Hij mag dan 28 cm langer uitvallen, met een lengte van 4,08 meter blijft hij een echte compact. Opmerkelijk is ook dat de wielbasis 12 cm langer is dan bij de Modus en dat opent altijd prettige perspectieven voor de ruimte achterin. De passagiers vinden er voldoende plaats en hebben in sommige versies zelfs een klaptafeltje, al is het van wat goedkoop uitziende kunststof. Bovendien is de achterbank in zijn geheel in de lengte over 16 cm verschuifbaar. Overigens zit de Note vol kleine aardigheden, zoals een bergvak onder de stoel van de voorste passagier en een centraal op het dashboard gemonteerde kleine opbergruimte. Interessant is de variabele koffer. Een op verschillende hoogten instelbaar paneel fungeert als laadvloer. De koper heeft de keuze tussen twee benzinemotoren (1.4 en 1.6) van eigen makelij, die ook de Micra aandrijven, en een 1.5 turbodiesel van Renault-origine die in twee versies bestaat, 68 en 86 pk. We kiezen voor die laatste. Die beschikt over een hogere turbodruk en een maximum- trekkracht van 200 Nm. Gekoppeld aan een vijfbak zorgt dat voor een pittig - niet sportief - rijgedrag en een grote soepelheid die in het hedendaagse stadsverkeer aardig van pas komt. Het verbruik schommelt rond de 6 liter/100 km en daar kunnen we best mee leven. Door zijn lage hoogte (5 cm lager dan de Modus) en zijn brede spoor valt er ook tijdens het rijden nog wat plezier te beleven aan deze handige gezinswagen met de karakteristieke, hoog geplaatste achterlichten die in het dak doorlopen en een neus die aan de Murano doet denken. Mooi meegenomen is de prima geluidsbeperking van de turbodiesel en het aangename rijcomfort van de Note. De modulaire functionaliteit die men van een compacte eenvolumer verwacht, is beperkt, maar biedt toch enkele handigheidjes. Zo kan de rugleuning van de passagiersstoel voorin standaard worden neergeklapt, wat handig is bij het vervoeren van lange voorwerpen. Het handschoenenkastje wordt meegekoeld met de airco, maar de koffer is met 280 liter niet echt ruim te noemen. Met een naar voren geschoven achterbank wordt dat 437 liter. De goedkoopste Note met turbodiesel kost 17.300 euro en zit wel in het derde uitrustingsniveau, de Elegance, met standaard mistlichten, audiobediening aan het stuur en donker getinte ruiten achteraan. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1461 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 86 pk/63 kW bij 4000 toeren/minuut en maximale trekkracht van 200 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 408,3 cm (l), 169 cm (br), 155 cm (h) en 260 cm (wielbasis). Koffervolume : 280-1332 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,8 (stad), 4,6 (buiten stad), 5,1 (mix). C02-uitstoot : 136 gr/km. Prijs inclusief btw : 17.300 euro, vermeerderd met 61,50 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 206,56 euro. Andere versies : 1.4 (12.950 euro), 1.6 (16.250 euro).pierre darge