Wie een week lang door Marokko heeft getoerd met de Freelander 2 weet het wel : de compacte SUV van Land Rover is een nagenoeg volwaardige allrounder geworden. Doordat het reservewiel van de achterdeur verhuisde naar een plaats onder de koffer, kon het laadvolume met liefst 38 procent toenemen, terwijl de auto slechts 5 cm langer werd. De koper heeft de keuze tussen een 3.2-liter zes-in-lijn benzinemotor van Volvo-origine en een 2.2-liter viercilinder turbodiesel die in samenwerking met PSA werd ontwikkeld. Met die laatste gingen we zelf op verkenning.
...

Wie een week lang door Marokko heeft getoerd met de Freelander 2 weet het wel : de compacte SUV van Land Rover is een nagenoeg volwaardige allrounder geworden. Doordat het reservewiel van de achterdeur verhuisde naar een plaats onder de koffer, kon het laadvolume met liefst 38 procent toenemen, terwijl de auto slechts 5 cm langer werd. De koper heeft de keuze tussen een 3.2-liter zes-in-lijn benzinemotor van Volvo-origine en een 2.2-liter viercilinder turbodiesel die in samenwerking met PSA werd ontwikkeld. Met die laatste gingen we zelf op verkenning. Omdat de Freelander 2 nu eenmaal een Land Rover is, krijgt hij een permanente vierwielaandrijving mee die in normale omstandigheden vrijwel alle trekkracht naar de voorwielen stuurt. Maar bij de geringste wielslip (15 graden) zorgt de elektronisch gestuurde koppeling ervoor dat de krachten desnoods bijna integraal naar de achterwielen worden gestuurd - geheel automatisch. Net zoals bij zijn voorganger moet de Freelander 2 het wel zonder transferbak doen. Interessant is het terrain response-systeem, dat, behalve op de instapversie, standaard aanwezig is en waarmee de rijder uit vier modi kan kiezen (van normaal tot zand). Dat systeem stuurt elektronisch de cartografie van de motor, automaat, centrale koppeling en andere elektronische hulpmiddelen als ABS. Het interieur is ruimer en beter afgewerkt dan bij vroegere modellen, terwijl de turbodiesel, gekoppeld aan een manuele zesbak geen moeite heeft met de 1,7 ton van de Freelander 2. Met een trekkracht van 400 Nm is ook het plezier gegarandeerd. Op de weg toonde de auto zich bijzonder comfortabel en toch snedig, terwijl de rolneigingen goed geneutraliseerd werden. Met een vrije hoogte van 21 cm, een doorwaadhoogte van 50 cm en tal van elektronische assistentiemiddelen gaat de Freelander 2 ook ongegeneerd het terrein op en trekt de nieuwe kleine er zich meer dan behoorlijk uit de slag, ook in het duinenzand. En om de zogenaamd intellectuele criticasters van het SUV-verschijnsel de mond te snoeren, doet hij dat met een zeer redelijke 7,5 liter/100 km. Omdat Land Rover zich almaar duidelijker op de premiumcars concentreert, wordt de Freelander 2 bijzonder goed uitgerust geleverd. Zowel airco, elektrisch bediende ruiten, permanente vierwielaandrijving, als een hele rist elektronische hulpmiddelen worden standaard geleverd. Met een instapprijs van 31.200 euro voor de turbodiesel mag dat overigens wel. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 2179 cm3, die via een handgeschakelde zesbak permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 150 pk / 110 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 400 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 450 cm (l), 19 cm (br), 174 cm (h) en 266 cm (wielbasis). Koffervolume : 755-1670 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,5 (mix). C02-uitstoot : niet meegedeeld. Prijs inclusief btw : 31.200 euro, vermeerderd met 867 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 526,60 euro. Andere versies : 3.2 benzine (40.000 euro). Door Pierre Darge