Renault komt behoorlijk laat op de scène van de compacte 4x4's en moest inderhaast een soort kunstgreep toepassen. De Koleos wordt bij zijn Koreaanse dochter Samsung gebouwd en neemt veel technologie over van de Nissan X-Trail, waarvan ook het platform wordt overgenomen.
...

Renault komt behoorlijk laat op de scène van de compacte 4x4's en moest inderhaast een soort kunstgreep toepassen. De Koleos wordt bij zijn Koreaanse dochter Samsung gebouwd en neemt veel technologie over van de Nissan X-Trail, waarvan ook het platform wordt overgenomen. Die internationale cocktail werd uiteindelijk 11 cm korter dan de X-Trail, terwijl de wielbasis (de afstand tussen de twee assen) dan weer langer werd, en de sporen breder. Met een gewicht van meer dan 1,8 ton is de Koleos niet bepaald een lichtgewicht en om dat geheel op gang te trekken heeft de koper de keuze tussen een 2.5 liter benzine en een 2.0 dCi turbodiesel, naar keuze met 150 of 175 pk. Uiteraard kozen we voor de zelfontbrander, en nog wel de pittigste, gekoppeld aan een manuele zesbak uit de X-Trail, van wie hij dezelfde verhoudingen meekreeg. Allicht om het gewicht te compenseren werd de brugverhouding iets korter. Het koppel wordt middels een meerschijvenkoppeling permanent naar de vier wielen gestuurd, waarbij diverse sensoren de motorsturing informeren, die vervolgens een keuze maakt. Bij het wegrijden worden de krachten altijd via de vier wielen doorgegeven, in ideale gripomstandigheden doen de voorste wielen het werk alleen. Via een knop op het dashboard kan men ook de aandrijving van de achterwielen uitschakelen, maar dat lijkt weinig zinvol, omdat het systeem in kritieke omstandigheden toch weer de sturing overneemt. Achter het stuur valt de goede afwerking op, het stuurwiel dat in twee richtingen verstelbaar is en de hoogteverstelling van de rijdersstoel. Het handschoenenkastje is opvallend groot en gekoeld. Twee frontale airbags én twee zijdelingse exemplaren, geïntegreerd in de rugleuning van de stoelen, worden aangevuld met twee gordijnkussens die de hele zijkant van de passagierscel beschermen. Op de weg vallen het goede rijcomfort en de redelijke prestaties op. Ondanks die veelbelovende 175 pk verhinderen stroomlijn en gewicht flitsende indrukken. In kort genomen bochten heeft de Koleos ook last van koetswerkbewegingen, maar die worden nooit verontrustend. Het parkeren in de stad wordt dan weer bemoeilijkt door de grote draaicirkel. Op het terrein wordt de Koleos vooral gehandicapt door zijn lage vrije hoogte van 18 cm, het ontbreken van een reductiebak is geen ramp. Positief zijn de laadmogelijkheden : met neergeklapte achterbank ontstaat een lange, geheel vlakke vloer en met de voorste passagiersstoel dichtgeklapt kan men voorwerpen met een lengte van 2,60 meter vervoeren. Over de achterklep in twee delen waren we dan weer minder enthousiast, omdat die het laden bemoeilijkt. OPVALLENDSTE CIJFER LAADVOLUME 1380 liter met de achterbank neergeklaptDoor Pierre Darge