Oh, maar daar heb ik nog stukken van in mijn kast liggen." Dat is zowat de reactie van elke vrouw van mijn generatie aan wie ik vertel dat het ooit zo bekende modelabel Anvers opnieuw wordt gelanceerd. Ook ik heb een T-shirt van het merk dat ik na vijftien jaar nog steeds draag, en hoewel de andere stuks die ik vroeger droeg me niet meer passen, zijn ze me te dierbaar om weg te gooien. De basics waarmee Anvers in de jaren tachtig en negentig furore maakte, waren mijn eerste 'volwassen' kleren. Vrouwelijk maar eenvoudig, en blijkbaar was ik niet de enige die er voor viel. Op zijn hoogtepunt, begin de jaren negentig, draaide het merk een omzet van 300 miljoen oude Belgische frank, en had het winkels in Parijs, Londen en New York. Eind de jaren negentig verzandde het, in 2001 ging het failliet.

Anvers, zo herinner ik me, was vooral een fenomeen. De basics, waaronder leggings, tops en rokjes, de meeste in onverwoestbare stretchkatoen, en bij voorkeur in gedempte tinten als ecru, donkerblauw of baksteenrood, stonden symbool voor de minimalistische jaren negentig. Dat het merk, dat in 1986 het levenslicht zag onder de energieke leiding van oprichtster Ann Kegels, zo scoorde, lag allicht aan het feit dat het beantwoordde aan een behoefte, namelijk betaalbare stukken waar je eindeloos mee kon combineren.

Maar genoeg over het verleden. Anvers anno 2007 is géén aha-erlebnis van wat we ons herinneren. "Vormelijk refereert de nieuwe Anverscollectie niet aan de oude", zegt Filip Arickx van het ontwerpersduo A.F. Vandevorst. "Maar als we met deze collectie hetzelfde effect zouden kunnen bereiken, dat de stukken over vijftien jaar nog worden gedragen, dan is onze missie geslaagd." Samen met zijn partner An Vandevorst werd hij door Isabelle Santens aangezocht om Anvers nieuw leven in te blazen. Santens, directeur van het Belgische label Xandres en dus geen onbekende in de mode-industrie, kocht de naam in 2005 van Ann Kegels. Anvers runt ze samen met Luc Dheedene, eigenaar van de mode-agentuur Fashion Club 70 en van de luxueuze boetiek Verso in Antwerpen. Samen richtten ze daarvoor de firma Versan op (let op het anagram). Terwijl Santens ervoor zorgt dat de collecties worden gemaakt, neemt Dheedene de distributie voor zijn rekening.

Rorschachtest

Hoewel Anvers door de herkenbare naam een streepje voor heeft als het op commerciële haalbaarheid aankomt, is er meer nodig om het project ook te doen slagen. Een duidelijk concept, bijvoorbeeld. An : "Isabelle vroeg ons een voorstel te doen voor de collectie. We waren volledig vrij. De wintercollectie kreeg als thema Famous Incognito mee, maar eigenlijk slaat die term op het hele concept, op onze zoektocht naar een vormentaal. We zijn vertrokken van silhouettekeningen in Chinese inkt. Contouren van mensen in kleren." Filip : "Ze lijken een beetje op de figuren die je te zien krijgt in een Rorschachtest, waarbij je moet associëren." An : "Soms overkomt het je dat je iemand herkent aan zijn silhouet, zonder dat je zijn of haar gezicht hebt gezien. Een dergelijke herkenbare vorm moest voor ons de rode draad vormen, ook naar volgende seizoenen toe. Dus kozen we voor een snit waarbij de rugpanden korter zijn dan de voorpanden. Toch zeker bij de volumineuze stukken, zoals een mantel of een blouse."

De total look-collectie die vandaag in de winkels ligt, bestaat uit mantels, jasjes, jurken, blouses, T-shirts, truien en cardigans, en is aangevuld met een selectie accessoires, zoals een handtas in canvas, riemen en kousen. De overheersende tinten zijn beige en bruin, grijs, felblauw, met hier en daar een (koraal)rood accent. Maar zoals de inktzwarte tekeningen al suggereren, ook zwart speelt een belangrijke rol. An : "De typische stukken, zoals een broek, een trenchcoat, een blazer, zijn zwart. De bedoeling is dat deze er elk seizoen in blijven, en worden aangevuld met nieuwe klassiekers. Zodat we op termijn een kleine zwarte subcollectie van incontournables hebben."

Uiteraard sloop ook de stad Antwerpen zelf in de sfeer die de collectie uitstraalt. An : "Omdat Antwerpen een indrukwekkende muziekscène heeft, kozen we voor een poëtisch rock-'n-rollgehalte." Filip : "En voor de collectie van volgende zomer lieten we ons inspireren door het festivalgebeuren." Het stuk dat deze ambiance nog het mooist illustreert, is een zijden jurk in een rode print die, zo blijkt, een uitvergrote versie is van het weefpatroon op een keffiyeh, het kledingstuk dat beter bekendstaat als 'Arafatsjaal'. An : "Ja, die print heeft een heel hoog rockgehalte. Je vindt zulke sjaals in alle punkwinkels. Maar door de tekening uit te voeren in een edel materiaal als zijde, oogt de jurk vooral heel vrouwelijk."

Op zich is Anvers geen dure lijn, en eerder te situeren in het hogere middensegment. Hoewel men als doelgroep vrouwen van vijfentwintig tot veertig op het oog heeft, kunnen volgens An ook oudere dames er hun gading vinden.

Info : 03 221 10 10, www.anvers-collection.be

Door Cathérine Ongenae.