Een drietal jaar geleden was ik in de kersttijd in New York. Waar je daar ook keek, zag je engelen. Er verschenen plots veel boeken over het verschijnsel en op straat kon je engelbewaarder-pins kopen, die je dan op een discrete of opvallende plaats altijd bij je kon dragen. Het was sinds mijn prille kindertijd geleden dat ik nog engelbewaarders was tegengekomen.
...

Een drietal jaar geleden was ik in de kersttijd in New York. Waar je daar ook keek, zag je engelen. Er verschenen plots veel boeken over het verschijnsel en op straat kon je engelbewaarder-pins kopen, die je dan op een discrete of opvallende plaats altijd bij je kon dragen. Het was sinds mijn prille kindertijd geleden dat ik nog engelbewaarders was tegengekomen. Enige tijd later zag je bij mensen die je kende De Alchemist van Paolo Coelho rondslingeren. Zonder verpinken vertelden ze dat het hun levensgids was geworden, dat het hun de ogen had geopend. Ze konden heel moeilijk uitleggen hoe precies, maar ze hadden in dat boek een antwoord gevonden op veel vragen. James Redfield, die eerst door grote uitgeverijen werd weggehoond, zijn Celestijnse belofte dus maar in eigen beheer uitgaf en ermee ging venten, heeft in Vlaanderen en Nederland en niet alleen hier in 1996 alle records qua verkoopcijfers en aanwezigheid in de boekentoptien gebroken. Het onleesbare boek dat pretendeert de weg te wijzen naar een rijker en evenwichtiger innerlijk leven, werd op zijn beurt een soort bijbel voor zoekende mensen. Er verscheen zelfs een werkboek bij dat de schrijver nog meer financiële vreugde bracht. In volkshogescholen zijn er wachtlijsten om de cursussen over boeddhisme, islam, taoïsme, confucianisme en welke onmogelijke godsdiensten ook te gaan volgen. De afgelopen maanden verschenen een hele rist boeken over God en over Maria. Zelfs de moedermaagd die door de feministische stromingen van de laatste decennia in de hoek werd gezet, klimt opnieuw op haar piëdestal. Op alle mogelijke manieren proberen mensen in voeling te komen met krachten buiten hen die ze als groter ervaren. In een dossier over spiritualiteit in het frivole blad Elegance vertelt een aan kanker lijdend chirurg doodernstig hoe hij door psychosynthese heeft geleerd met zijn tumor ?te communiceren?. Spiritualiteit en meditatie hebben volgens hem zijn genezing net zo beïnvloed als de beenmergtransplantatie die hij onderging. Het ernstige HP/De Tijd wijdt pagina's en pagina's aan astrologie, en geenszins op een neerbuigende manier. Het zoeken naar méér heeft zich ook in het world wide web genesteld. Als je het woord God in de zoekfunctie stopt, krijg je meer dan 400.000 hits, bij Christ (ook God spreekt Engels op het Net) haal je meer dan 140.000 referenties. De muren tussen de verschillende godsdiensten worden in cyberspace helemaal neergehaald, kerkdeuren en hoge drempels bestaan daar immers niet. Het Vaticaan is bezig zijn Website te updaten. Daarvoor werd een broeder overgevlogen uit een zeer geïsoleerd klooster in een verlaten uithoek van New Mexico, dat wél met de wereld verbonden is via zijn website. Het orakel Faith Popcorn zag deze massale spirituele zoektocht jaren geleden al aankomen. Mensen zoeken voeling met hun spiritualiteit omdat ze hun leven willen verankeren, zegt ze. Ze hebben genoeg van het kortstondig genot dat in de jaren tachtig zo massaal werd nagestreefd. Ze zijn volgens haar op zoek naar de manier waarop hun leven verbonden is met waarheden en zekerheden uit het verleden. De enige manier om een beetje hoopvol naar de toekomst te kunnen kijken. Tessa Vermeiren