Een Italiaanse modeontwerpster, of liever haar marketingteam, had een geniaal idee. De naam van de mevrouw was het afgelopen jaar eerder negatief in het nieuws gekomen omwille van het omkopen van belastingambtenaren en het flirten met de meest corrupte figuren in de hoogste kringen. In tegenstelling tot een van haar collega's had de dame in kwestie voor de rechtbank onschuldig gepleit.
...

Een Italiaanse modeontwerpster, of liever haar marketingteam, had een geniaal idee. De naam van de mevrouw was het afgelopen jaar eerder negatief in het nieuws gekomen omwille van het omkopen van belastingambtenaren en het flirten met de meest corrupte figuren in de hoogste kringen. In tegenstelling tot een van haar collega's had de dame in kwestie voor de rechtbank onschuldig gepleit. Er werd blijkbaar hard gebrainstormd hoe een operatie restauratie op te zetten. Nu wou het toeval dat het bedrijf nog niet zo lang geleden een nieuw parfum op de markt bracht. Allicht was het een romanticus die het verband zag tussen de bloemen van dit parfum en de vlinders van de WWF-oase in de lagune van het Toscaanse Orbetello. Het WWF was blij met de donatie van 110.000.000 lire (2.200.000 fr.) ten bate van zijn vlindertuinen door heel Europa en verleende de mode-ontwerpster en haar parfumfabrikant naïefweg het recht om in de reklamecampagne voor het parfum het pandabeertje te linken aan de bloemen van het parfum. Met enig geluk zal het nieuws over deze actie voor de natuur de kolommen van de Europese glossy's sieren op het moment dat het vonnis van de Milanese rechters in de kranten terechtkomt. Er werd een grootscheepse pr-operatie opgezet om de Europese pers in te lichten over de altruïstische samenwerking. Neuzen, modevlinders en de Italiaanse hoeders van het pandabeertje strooiden samen duizenden woorden, licht als vlinders, over de hoofden van toehoorders uit. Men dacht dat het hart van de lezer wel geraakt zou worden door het tragische lot van de uitstervende vlinderpopulatie. Dat hij dolgraag een flesje zou kopen, als hem werd verteld dat dankzij de mevrouw van dat flesje in Italië en in de rest van Europa weer duizenden vlinders zouden gaan fladderen. Er werd veel blabla verkocht over gezamenlijke plannen voor de toekomst. Maar na een paar vragen bleek dat de parfum- en modebonzen geen enkele concrete verbintenis aangegaan hadden. Slechts een eenmalige donatie van 2.200.000 frank te verdelen over diverse Europese WWF-afdelingen, peanuts in vergelijking met de totale kost van de lancering van zo'n parfum, werd gestort om het creëren van vlindertuinen door heel Europa te bevorderen. Alleen al het tonen van zo'n vlindertuin in Toscane aan de verzamelde Europese pers, en het produceren van een duur bundeltje poëzie over vlinders en bloemen dat in Italië wordt weggegeven bij aankoop van een geurig flesje, heeft een veelvoud gekost van de donatie aan WWF. Op de vraag of het vel van de pandabeer niet erg goedkoop verkocht was, kon Fulco Pratesi, de erevoorzitter van WWF Italië, enkel antwoorden dat het bedrag aanvankelijk nog veel lager was geweest. Het aandoenlijke wit-zwarte pandabeertje dat de advertenties voor het parfum zal sieren, is helaas in deze context eerder een goedkoop lichtekooitje. Allicht werd het verleid door het veelkleurige gefladder van de Milanese vlinders. Maar in de harde, zakelijke wereld van geraffineerde modevlinders bleek het pandabeertje wel erg naïef. Tessa Vermeiren