Cocooning, zo noemde Faith Popcorn de nieuwe trend voor de jaren negentig: we zouden ons terugplooien op onszelf, ons huis en ons gezin. Huiselijke gezelligheid, daar ging het om. Anno 2001 houden interieur, wonen en tuin (wat dicht bij ons ligt dus) de Belg meer dan ooit bezig. Dat blijkt ook uit het bestedingsgedrag: in 1999 werd gemiddeld zo'n 6,5 procent van het huishoudbudget uitgegeven aan meubelen en huishoudtoestellen. In absolute cijfers: 71.787 fr. of 1779,55 euro.
...

Cocooning, zo noemde Faith Popcorn de nieuwe trend voor de jaren negentig: we zouden ons terugplooien op onszelf, ons huis en ons gezin. Huiselijke gezelligheid, daar ging het om. Anno 2001 houden interieur, wonen en tuin (wat dicht bij ons ligt dus) de Belg meer dan ooit bezig. Dat blijkt ook uit het bestedingsgedrag: in 1999 werd gemiddeld zo'n 6,5 procent van het huishoudbudget uitgegeven aan meubelen en huishoudtoestellen. In absolute cijfers: 71.787 fr. of 1779,55 euro. In 1990 startte ook de beurs Cocoon, waarin het cocoonen centraal stond. Maar hoewel interieur- en wooninrichting belangrijker zijn geworden dan ooit, kreeg de beurs het moeilijk, in tegenstelling tot Interieur, Classic en Countryside. De belangstelling van standhouders en bezoekers taande. Jammer, vond Eric Everard, gedelegeerd bestuurder van Artexis, de firma die onder meer Eurantica in Brussel en Antwerpen, de Antiekbeurs in Hasselt en ArtBrussels organiseert. Hij zag de potentiële mogelijkheden en kocht twee jaar geleden de beurs over met de bedoeling haar opnieuw uitstraling te bezorgen. Cocoon, de Woon- & Interieurbeurs, zoals de nieuwe naam luidt, kreeg een nieuwe locatie en een nieuwe look. Artexis koos voor de Heizelpaleizen in Brussel (in plaats van voor Gent) omwille van hun centrale ligging en bereikbaarheid. De beurs is nu opgebouwd rond vier interieurzones: modern voor fans van design en trends, classic voor mensen met een klassieke smaak, nature & exotic voor wie zich laat inspireren door buitenlandse charme, en home essentials voor wie zoekt naar praktische nieuwigheden. Artexis maakt zich ook sterk dat een strikte selectie de kwaliteit van de exposanten garandeert. Verder krijgt Cocoon elk jaar een thema mee. Vorig jaar was dat Createurs, editie 2001 staat in het teken van De kunst van het ontvangen en de keuken, vanuit het idee dat een mooie inrichting vaak gepaard gaat met het plezier om mensen uit te nodigen en te ontvangen. Dat thema is overal op de beurs terug te vinden en wordt extra luister bijgezet door Jacqueline de Sy ( Dîner Chez Soi) en Brigitte Ullens ( Intuition), die op het vlak van feestelijke tafels hun sporen hebben verdiend. Cocoon, de Woon- & Interieurbeurs, van 17 tot 25 november in de paleizen van Brussels Expo. Inkom: 300 fr. Weekend Knack heeft 100 guestcards klaarliggen voor geïnteresseerde lezers. Zo'n guestcard geeft recht op onbeperkte toegang voor twee gedurende de hele periode van de beurs. Stuur snel een gele briefkaart naar Weekend Knack, Cocoon, Raketstraat 50 bus 3, 1130 Brussel. De eerste 100 krijgen een guestcard toegestuurd.Hilde Verbiest