Het Nederlandse trendorakel Li Edelkoort voelt het in haar vingers : er komen betere tijden aan. Gedaan met bang zijn voor terrorisme, planetaire overhitting en economische sores, welkom creativiteit, mooie verhalen en optimisme ! U moet weten : Edelkoort, onlangs te gast op het Musterioncongres in Antwerpen, is niet de minste. Talloze bedrijven uit onder meer de mode- en designwereld eten uit haar hand. Bovendien staat zij niet alleen met haar mening. Ook andere trendwatchers zijn ervan overtuigd dat de angstcultuur over zijn hoogtepunt heen is. Op menig moodboard prijken woorden als renaissan...

Het Nederlandse trendorakel Li Edelkoort voelt het in haar vingers : er komen betere tijden aan. Gedaan met bang zijn voor terrorisme, planetaire overhitting en economische sores, welkom creativiteit, mooie verhalen en optimisme ! U moet weten : Edelkoort, onlangs te gast op het Musterioncongres in Antwerpen, is niet de minste. Talloze bedrijven uit onder meer de mode- en designwereld eten uit haar hand. Bovendien staat zij niet alleen met haar mening. Ook andere trendwatchers zijn ervan overtuigd dat de angstcultuur over zijn hoogtepunt heen is. Op menig moodboard prijken woorden als renaissance en rebooting tegenwoordig bovenaan. Ik weet niet welke pillen die mensen slikken, maar ik wil de samenstelling wel eens bestuderen. Veel vertrouwen boezemen de krantenkoppen en nieuwsflashes niet in. "Economische toekomst Europa somber", "klimaatsverandering weldra onomkeerbaar", "hongersnood wegens voedselprijzen", "olieprijs naar nieuwe piek", vrolijk word je er niet van. Geen wonder dat de Amerikanen en Britten hamsteren. Altijd is wel iemand bereid om de grote woorden boven te halen : voor minder dan de grootste beurscrash ooit gaan we niet. En ook de nachtelijke herhaling van het journaal, het singlesprogramma bij uitstek, spreekt me tegenwoordig minder aan. Probeert u de slaap maar eens te vatten, als Annelies Becks net het einde van de wereld aangekondigd heeft. Hoe zou je het belang van al die grote en kleine berichten ook kunnen inschatten ? Een aangekondigde crisis kan snel weer van het toneel verdwijnen, en de krant staat vol paradoxen. Want terwijl de Belg vreest voor de economie en zijn job, houdt de Bel20 stand, blijven grote herstructure- ringen voorlopig uit en daalt de werkloosheid. In dezelfde periode dat het consumentenvertrouwen een dieptepunt bereikte, steeg ook de autoverkoop en maakten nog nooit zoveel Belgen reisplannen. En terwijl de gezinnen hun spaarcapaciteit beperkt noemen, bereikte hun vermogen een nieuw record, mede dankzij hun toegenomen spaargedrag. Mijn economisch inzicht reikt niet veel verder dan de munteenheden, maar zo wordt het helemaal Chinees. Steunt het huidige FUD-tijdperk - fear, uncertainty and doubt - dan toch op psychologie en perceptie ? Op het internet proberen initiatieven als GoodnewsNetwork.org en Carbonpositive.net het negativisme te bestrijden, terwijl bij ons vorige maand het jongerennieuwsagentschap StampMedia van start ging. Talloze communicatiewetenschappers, sociologen en economisten hebben ook al gewaarschuwd voor mediatisering. Zo wordt onze gevoeligheid voor geweld niet bevestigd door de criminaliteitscijfers. En achter de energie- en voedselprijzen, die de laagste inkomens harder treffen, schuilen goedkopere elektronica en meer budgettaire ruimte voor luxe. Over de media en de Belgische 'regimecrisis' is het laatste woord trouwens nog niet gezegd. Hetzelfde geldt voor het optimisme van Edelkoort, al heeft dat wel het seizoen mee. Een zomers terras smaakt straks gegarandeerd beter dan het journaal. Tenzij woelige Olympische Spelen roet in het eten gooien natuurlijk. Annelies ?Wim Denolf