De Amerikaanse designer Alexander Wang opende in Londen zopas zijn eerste Europese flagship store. Om het voormalige postkantoor in Mayfair (Albemarle Street) om te bouwen en in te richten, deed hij een beroep op architect Vincent Van Duysen. De drie verdiepingen hoge en 625 m² grote zaak is de grootste ooit voor Wang ontworpen. Het wordt zijn uitvalsbasis om Europa te veroveren. De store ligt overigens naast de shop van Victoria Beckham die ontworpen is door Farshid Moussavi. Het design van het interieur gebeurde in dialoog met de ontwerper, vertelt Van Duysen. Het is niet de eerste keer d...

De Amerikaanse designer Alexander Wang opende in Londen zopas zijn eerste Europese flagship store. Om het voormalige postkantoor in Mayfair (Albemarle Street) om te bouwen en in te richten, deed hij een beroep op architect Vincent Van Duysen. De drie verdiepingen hoge en 625 m² grote zaak is de grootste ooit voor Wang ontworpen. Het wordt zijn uitvalsbasis om Europa te veroveren. De store ligt overigens naast de shop van Victoria Beckham die ontworpen is door Farshid Moussavi. Het design van het interieur gebeurde in dialoog met de ontwerper, vertelt Van Duysen. Het is niet de eerste keer dat de twee samenwerken, eerder ontwierp Van Duysen een Wangstore in Hongkong. Ondertussen heeft hij heel wat winkels met renommée op zijn naam, waaronder in Antwerpen Graanmarkt 13 en de Copyright Bookshop ; hij ontwierp voor Selfridges, voor La Rinascente, voor Aesop in Hamburg, realiseerde wereldwijd het Calvin Klein Jeans-concept. De flagship store van Wang is een nieuwe stap in zijn internationale carrière. "Ons bureau wordt ook steeds internationaler. We blijven natuurlijk actief in België, maar er komen meer en meer buitenlandse opdrachten bij, waaronder extra residentieel werk in New York en Los Angeles. Ook ons team wordt internationaler, Engels en Frans zijn de voertalen. Dat geeft ons een creatieve boost. Er gaan steeds meer deuren open en dat geeft ons, als Belgen, toch een geweldig gevoel. In de inrichting van de Wangstore integreerde Van Duysen een tafel van Ben Storms en twee sidetables van Gerard Kuijpers. Want Belgische vormgevers liggen overal goed in de markt. "Ons land heeft veel talent in huis", zegt Van Duysen. "België is een begrip, niet alleen in mode, ook in de schilderkunst, theater, fotografie, design en architectuur." Maar bestaat er wel zoiets als een Belgische stijl ? "Velen vragen het zich af, de Amerikanen stellen mij telkens opnieuw de vraag. Maar nee. Belgen zijn solospelers, die sterk individualistisch ingesteld zijn. We delen geen stijl, wel dynamiek en passie. En wat architectuur betreft, zin voor detail en bijzondere materialen." De stijl van Van Duysen, zeker in dit project, draagt vooral een architecturale stempel, met een duidelijke structuur gebaseerd op zuilen en balken, en de bijna als een sculptuur ontworpen trap. Deze ruimte werd duidelijk niet door een decorateur, maar door een architect ingericht. "We hebben het postkantoor eerst gestript tot op het betonskelet en deze structuur dan bekleed met travertin, maar niet traditioneel afgewerkt. De steen werd gezandstraald en vergrijsd voor een ruwer effect. De trap is bekleed met rubber en de reling met segrijn (rog-leder). Voorts gebruikten we ook terrazzo en heel wat metaal, waaronder verouderd chroom. Dat zijn onverwachte combinaties, die zowel ikzelf als Wang boeiend vinden. De handrekken zijn buizen die voor een industrieel accent zorgen. Kortom, de stijl is wat je noemt industrial chic", aldus Van Duysen.Door Piet Swimberghe & Foto's Koen Van Damme