Ooit was Lancia een roemrijk en vooruitstrevend merk, het lanceerde als eerste een auto met zelfdragende koetswerk. Tegenwoordig wil het een chiquere Fiat zijn en wie het ook nog klein zoekt, kan de Ypsilon uitproberen. Die is in de loop der jaren toch wat gegroeid en de huidige generatie, die uitsluitend als driedeurs te koop staat, is met 1,53 meter vooral hoog en weegt al 1100 kg. Hij krijgt een eigenzinniger profiel en een kleine dieselmotor met common rail mee, zodat hij nu ook de veelrijder kan aanspreken.
...

Ooit was Lancia een roemrijk en vooruitstrevend merk, het lanceerde als eerste een auto met zelfdragende koetswerk. Tegenwoordig wil het een chiquere Fiat zijn en wie het ook nog klein zoekt, kan de Ypsilon uitproberen. Die is in de loop der jaren toch wat gegroeid en de huidige generatie, die uitsluitend als driedeurs te koop staat, is met 1,53 meter vooral hoog en weegt al 1100 kg. Hij krijgt een eigenzinniger profiel en een kleine dieselmotor met common rail mee, zodat hij nu ook de veelrijder kan aanspreken. Binnenin is de Ypsilon aardig afgewerkt, zijn stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar en hij heeft opvallend goed steunende stoelen, zowel voor- als achterin. Over het centraal opgestelde instrumentenpaneel zijn we minder enthousiast : de toerenteller bevindt zich aan de passagierszijde. Om ruimte te sparen werd de pook op de middenconsole neergezet, maar de handrem blijft tussen de stoelen staan - een gemiste kans om daar in een groot opbergvak te voorzien. Interessant is dat de achterstoelen weg- en neerklapbaar zijn en vooral dat ze op rails staan : wie geen passagiers meevoert, kan op die manier de gemakkelijk toegankelijke kofferruimte iets vergroten en dat is geen overbodige luxe. Ondanks zijn lengte van 3,78 meter vinden de passagiers achterin behoorlijk wat ruimte. De portieren zijn breed en het schuifmechanisme met geheugen van de voorstoelen maakt het instappen achterin niet tot een karwei. De 1.3-liter turbodiesel met 16 kleppen moet tegen een ongunstige stroomlijn en wat gewicht oproeien, hij gaat ook met lange versnellingsverhoudingen door het leven. Hij is geen sprinter, maar beslist geen achterblijver. Koud is hij wat lawaaierig, maar dat euvel verdwijnt snel en onderweg toont hij zich behoorlijk zuinig : wie een beetje voorzichtig is, blijft zonder moeite onder de 5,5 liter/100 km. De vering zorgt voor een aangenaam rijcomfort, maar in combinatie met de hoogte ook voor wat rolneigingen. Met een druk op city-knop zorgt de elektrische stuurbekrachtiging voor bijzonder vlot parkeren, al lukt dat zonder ook prima. De chic ogende, kleine Lancia krijgt een basispakket mee waarin vier airbags, ABS, centrale vergrendeling, elektrische bediende ruiten voorin en een boordcomputer inbegrepen zijn. Met die laatste kan men onder meer het verbruik aflezen. De meest luxueus uitgeruste Platino-versie heeft een leren bekleding, een automatische airco met gescheiden functies en een radio/cd-speler en kost 15.350 euro, 2410 euro meer dan de basisversie. LANCIA YPSILON 1.3 JTD Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1251 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 70 pk/51 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 180 Nm bij 1750 toeren/minuut. Afmetingen : 378 cm (l), 170 cm (br), 153 cm (h) en 239 cm (wielbasis). Koffervolume : 215-290 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,7 (stad), 3,9 (buiten stad), 4,6 (mix). CO2-uitstoot : 119 gr/km. Prijs, inclusief btw : 12.940 euro, de BIV bedraagt 61,50 euro. Jaarlijkse autobelasting : 183,13 euro. Andere versies : 1.2 (11.290 euro) en 1.4 (12.850 euro). pierre darge