Of je nu ?cheese? of ?kaas? roept, de kans is groot dat de foto geforceerd en weinig flatterend wordt. Een paar regels in acht nemen, kan daar iets aan veranderen. Fotogeniek zijn, helpt ook. De juiste make-up eveneens.

Trui Moerkerke

Wat sta jij goed op foto’s.? Ik heb het altijd een dubieus compliment gevonden. Want is de achterliggende gedachte niet : op de foto zie je er beter uit dan je in werkelijkheid bent ? ?Tja, dat is de betekenis van het begrip fotogeniek zijn?, vindt ook modefotograaf Ronald Stoops.

Wat iemand fotogeniek maakt, is niet noodzakelijk gelinkt aan zogenaamd objectieve schoonheidscriteria. Een lelijkerd kan goed op foto’s staan, een knap iemand kan goed tegenvallen. ?De huid is zeer belangrijk voor foto’s?, vertelt visagiste Inge Grognard. ?Sommige mensen hebben een huid die het licht opvangt en dan reflecteert. Die stralen op een foto. Ook de beenderstructuur van het gezicht heeft belang.?

Voor fotograaf Tom Niemans zijn de ogen en de mond het belangrijkst voor een mooi portret. Hij is er wel van overtuigd dat je van iedereen een goede foto kan maken, fotogeniek of niet. ?Ik probeer de mensen op hun gemak te stellen. Als je met iemand een aangenaam contact hebt, lukt het beter.?

De modereportage op de vorige pagina’s toont aan hoeveel werk er in één foto gaat. De eigen vakantie- of familiefoto’s daarmee vergelijken, is nodeloos frusterend. Trouwens, al is de mannequin adembenemend en zijn de visagist, fotograaf en stilist echte professionals, dan nog worden verschillende filmrolletjes opgeschoten voor één beeld. Amateurs nemen dus best, zeker bij speciale gelegenheden, zeer veel foto’s.

Een andere raad van professionals : fotografeer bij zacht licht. ?Op vakantie bijvoorbeeld ga je best niet in de vlakke zon staan?, aldus Ronald Stoops. ?De lichtinval is echt zeer belangrijk. Veel Amerikaanse filmsterren weten perfect hoe het licht tijdens foto- of filmopnames opgesteld moet worden om er zo voordelig mogelijk uit te zien.?

Zowel Stoops als Niemans vinden het geen goed idee om hard te lachen voor de camera. Dat vervormt het gezicht en rimpels worden extra geaccentueerd. Tom Niemans : ?Een brede smile moet niet, als de ogen lachen, lacht de rest van het gezicht.?

Te dichte close-ups kunnen gefotografeerden eveneens nachtmerries bezorgen : lijntjes lijken diepe groeven en de anders nauwelijks zichbare poriën worden plots een prominent onderdeel van het gelaat. Zelfs Cindy Crawford hield in de modedocumentaire Unzipped de camera tegen toen ingezoemd werd op haar gezicht, want ?zo klein waren haar poriën nu ook weer niet?.

In het boek Beauty wijdt de Amerikaanse make-upartist Bobbi Brown een hoofdstuk aan make-up voor foto’s. Ze begint met een te-vermijden-lijstje : te donkere eyeliner, te bleke foundation, te bleek poeder, glanzende of zeer felle oogschaduw en extreem glanzende lipgloss. Brown maakt een onderscheid tussen verschillende soorten foto’s. Wanneer een flits gebruikt wordt, raadt ze een fond de teint en een poeder aan met gele ondertoon. Ze waarschuwt voor zogezegd onzichtbaar transparant poeder. ?Op foto’s met flits is zo’n poeder altijd zichtbaar. Het haalt de kleur uit het gezicht, met een maskereffect als gevolg. Transparant poeder is de belangrijkste reden waarom vrouwen er slecht uitzien op foto’s.? Bij zwart-witfoto’s zijn afgelijnde vormen belangrijk : mooi afgelijnde lippen en ogen en goed aangebrachte blush. Brown benadrukt ook dat een natuurlijke verlichting wel zeer realistisch is. ?Je ziet het minste foutje op het gezicht. Daarom is een minimale make-up aangewezen : foundation en concealer.?

Tenslotte zet Bobbi Brown enkele algemene hoe-sta-ik-goed-op-foto-principes op een rij : probeer te ontspannen, zo niet zullen de gezichtsspieren zich opspannen en lijk je niet eens meer op jezelf. Je kin wat opheffen doet je neus kleiner lijken en verzacht donkere wallen. En : staar niet met wijdopen ogen in de camera. Tenzij E.T. als stijlvoorbeeld geldt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content