Het fenomeen is niet nieuw, maar het neemt wel uitbreiding : een autoconstructeur die zichzelf serieus neemt, stelt tegenwoordig ook fietsen voor, bestemd voor de m/v die modern en trendy en dus ook sportief wil zijn.
...

Het fenomeen is niet nieuw, maar het neemt wel uitbreiding : een autoconstructeur die zichzelf serieus neemt, stelt tegenwoordig ook fietsen voor, bestemd voor de m/v die modern en trendy en dus ook sportief wil zijn. Vreemd genoeg is de relatie tussen de fiets en de auto soms ver te zoeken, hij beperkt zich vooral tot de uitstraling van het merk. Op de autosalon in Parijs stelde Fiat echter een veel praktischer link voor. Naast de Fiat Cinquecento prijkten twee vouwfietsen, bedoeld om mee te nemen in de koffer van de auto. Zelf zijn we al jaren een fervent pleitbezorger voor de vouwfiets, omdat hij als het ware het verlengstuk vormt van de auto en vooral een alternatief biedt voor het dichtslibbende stadsverkeer. Met onze eigen Brompton (zo ongeveer de beste op de markt) hebben we vele duizenden stadskilometers afgemaald en een kapitaal aan parkeerkosten bespaard. Het model dat Fiat voorstelde, blonk niet uit door verfijning : het plooit aan de stuurpen en op het frame, de zadelpen kan worden verzonken en de trappers opgeklapt. Maar het is alvast een poging in de goede richting. Ook Mercedes heeft de behoefte aan een vouwfiets al eerder aangevoeld en verkoopt een gesofisticeerd model dat van een aluminiumlegering is gemaakt, een full suspension meekreeg, schijfremmen en een gepatenteerd tweetrapsvouwmechanisme. Tijdens de eerste trap blijft de bagagedrager horizontaal en kunnen beide wielen blijven draaien, zodat eventuele bagage niet verwijderd hoeft te worden. Volgens de constructeur kan de vouwfiets in vrijwel elke bagageruimte van een cabrio worden opgeborgen. Mercedes heeft in zijn gamma ook een racefiets in carbon die slechts 7 kilogram weegt en onderdelen meekreeg van de Italiaanse specialist Campagnolo. De fitness bike is dan weer een allrounder met een gebogen aluminiumframe dat volgens de makers "de aantrekkelijke belijning van de Mercedes personenwagens overneemt." Een trekking bike met een verende voorvork en halogeenverlichting met naafdynamo, schijfremmen, een bagagedrager die 25 kg kan meevoeren en een aluminiumframe bestaat zowel voor heren als voor dames. Van de kinderfiets kunnen de trappers en de kettingkast verwijderd worden zodat hij in een handomdraai een loopfiets wordt waarmee de allerkleinsten zonder gevaar hun evenwichtsgevoel op punt kunnen stellen. Zo'n tweeslachtige kinderfiets zit ook in het BMW-gamma, waar hij voorgesteld wordt met een opbergtas tussen de aluminium framebuizen en een stuur dat bekleed is met een beschermingslaag waarin een handig opbergtasje is verwerkt. Voor opgroeiende kinderen is er een Cruise Bike Junior, met een drieversnellingsnaaf met draaischakelaar en verende voorvork. In de pedalen zitten geen reflectoren maar felle leds die gaan branden als de trappers ronddraaien. BMW is overigens geen nieuwkomer in de fietsbranche. Wie de geschiedenis van het merk kent, zal zich daarover niet verbazen. De motor-fietsenfabrikant bouwde al in 1950 fietsen van gegoten aluminium en kwam twaalf jaar geleden al voor de dag met een inklapbare mountainbike met full suspension. Het aanbod voor volwassenen omvat een Cruise Bike waarvan het design alleen uitgevoerd kon worden dankzij de hydrovormingsmethode uit de automobielbouw, waarbij een hete emulsie van water en olie in een aluminium buis wordt gepompt en onder druk van binnenuit in de gewenste vorm wordt geperst. Daardoor is het frame lichter en stabieler dan een klassiek frame. De Touring Bike van BMW oogt wat klassieker, maar is daarom niet minder verfijnd. Hij werd van aluminium gemaakt en bestaat in een versie met 9 naafversnellingen of een derailleurmodel met 27 versnellingen die 16,3 kilogram weegt. Voor de terreinliefhebbers zijn er nog twee mountainbikes : de Enduro met een monocoque frame, die 13,5 kg weegt en een Cross Country met een instelbare luchtvering achteraan. Een juweeltje dat slechts 11,5 kg weegt en in drie framematen beschikbaar is. Alfa Romeo werkt net als Fiat voor zijn fietsen samen met Compagnia Ducale. Het Centro Stile Alfa Romeo creëerde in samenwerking met de fietsenbouwer drie reeksen. De Stradale is een aluminium wegfiets zonder spatborden en met een voorvork uit carbon. De Competizione wil een echte racer zijn, met een carbon frame en wielen en onderdelen van Campagnolo. Ook de Cross kreeg een frame van carbon en werd uitgerust met tal van Shimano-onderdelen. De mountainbike vond zijn inspiratie bij de Kamal crossover concept car, die het neusje van de zalm wil zijn in moderne technologie en vormgeving. Ferrari ging, zijn reputatie getrouw, enkel voor het allerbeste en zocht van zijn kant zijn heil bij de wereldberoemde fietsenbouwer Colnago. Ernesto Colnago is in Italië niet veel minder dan een legende. Hij richtte zijn bedrijfje al in 1954 op, maar verwierf naam en faam als monteur van het Italiaanse wielerteam tijdens de Olympische Spelen van 1960. Zijn roem oversteeg al snel de grenzen toen een jonge Belgische hardrijder met zijn producten zowel de Ronde van Frankrijk als het wereldkampioenschap won. Eddy Merckx bezorgde Colnago wereldfaam en sindsdien is die alleen maar versterkt. Eenentwintig jaar geleden al sloegen Colnago en Ferrari de handen ineen voor een fiets waarvan de wielen door Enzo Ferrari zelf werden getekend. De innige samenwerking tussen beide bedrijven leidde dit jaar tot de creatie van een speciale editie ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van Ferrari. Maar daar is het al weer te laat voor : de serie was in één dag uitverkocht. Wie alsnog een Ferrari op twee wielen wil, kan kiezen uit een dozijn andere modellen, ook voor de allerkleinsten. Door Pierre Darge