Met de 'gewone' Franse wijn gaat het niet goed. In professionele kringen spreekt men van overproductie, eigenlijk gaat het om 'verkeerde' productie. De kwaliteit is zo laag dat de consument, zelfs deze van de eigen regio, hem niet meer wil. Meer dan de helft van de Languedocwijnen is nu te koop voor minder dan 1 euro per fles, en geraakt nog niet verkocht. In de Languedoc alleen al is er 4 miljoen hectoliter wijn te veel, over heel Frankrijk is dat 16 miljoen hectoliter. Met 133 flessen per hectoliter komt dat neer op de onvoorstelbare hoeveelheid van meer dan twee miljard flessen ! Bordeaux is hierin vergelijkbaar met Languedoc.
...

Met de 'gewone' Franse wijn gaat het niet goed. In professionele kringen spreekt men van overproductie, eigenlijk gaat het om 'verkeerde' productie. De kwaliteit is zo laag dat de consument, zelfs deze van de eigen regio, hem niet meer wil. Meer dan de helft van de Languedocwijnen is nu te koop voor minder dan 1 euro per fles, en geraakt nog niet verkocht. In de Languedoc alleen al is er 4 miljoen hectoliter wijn te veel, over heel Frankrijk is dat 16 miljoen hectoliter. Met 133 flessen per hectoliter komt dat neer op de onvoorstelbare hoeveelheid van meer dan twee miljard flessen ! Bordeaux is hierin vergelijkbaar met Languedoc. Deze situatie kan niet blijven duren : de kostprijs voor de productie van 1 hectare wijn (40 hl) bedraagt ca. 3000 euro, wat de productiekost voor een fles op ongeveer 0,70 euro brengt. Daarin zijn verpakking, fles, etiket en kurk niet inbegrepen. Met een verkoopprijs van 1 euro per fles moeten de wijnboeren wel stoppen want ze verliezen geld. Het distilleren tot alcohol, of in afgeleide orde tot biodiesel of cosmetica, is geen oplossing want ook dat komt neer op een inkomen van 1 euro per fles. Het feit dat wijn tegen die bodemprijzen geen afnemers vindt, wil zeggen dat hij niet goed genoeg is. Dat besef begint in Franse kringen mondjesmaat door te dringen. Al denkt men nog vaak dat het relatieve succes van de nieuwewereldwijnen te wijten is aan marketing, waaronder de verpakking en een eenvoudig etiket. Het blijft moeilijk voor de gemiddelde Franse wijnboer om te aanvaarden dat de simpele nieuwewereldwijnen vaak een correcte basiskwaliteit vertegenwoordigen die bij de Franse simpele wijnen afwezig is. Toch is die eenvoud op het etiket een punt. Zo kan men op de buitenlandse markten iets van de inhoud van de fles te weten komen zonder te moeten ontkurken. De vermelding van de druivensoort op de fles zou al veel goed maken. De appellationnaam Grands Echezeaux bijvoorbeeld is om te beginnen al onuitspreekbaar voor niet-Fransen en zegt veel minder dan de vermelding van pinot noir, de druivensoort waarvan hij exclusief gemaakt is. De vermelding van de druif is echter in het Franse appellationsysteem verboden omdat de Franse autoriteiten (willen) denken dat de typische AOC-naam het product volledig definieert. Bovendien kan de naam pinot noir overal ter wereld worden gebruikt, terwijl een AOC-naam beschermd is. Château Roc de Monpezat, Côtes de Castillon 2005Schitterend geconcentreerde kleur, gebald met een kleine nuance van rijp. De neus is toegeplooid, met veel structuur na opschudden en van het multicépage-type met zwart fruit. De smaak is aangenaam, stevig en fijn tegelijk, met grote lengte en goed structurerende tannines. Groot type met veel potentieel. (GB/Carrefour : 4,61 euro). Clos Le Bois Du Mas, Lussac-Saint-Emilion 2005Heel goed geconcentreerde kleur met een nuance van vers. Genuanceerde neus met iets diepte na opschudden. In de mond komt een zeer smakelijke aanspraak met een grote, zachte en goed gebonden lengte. Zacht type. (Colruyt : 6,99 euro). Château La Rose Tour Blanche, Bordeaux 2005Heel goede kleurconcentratie met een kleine nuance van zacht rood. Neus van zacht merlotfruit, mist wat diepte. Aangename, zachte en gebonden, evenwichtige smaak. Een zacht type. (Delhaize : 3,89 euro). Château Bellevue, Bordeaux 2005Schitterend gebalde kleurconcentratie met een korte meniscus tegen de glaswand. De neus (van zwarte bessen) is toegeplooid en ingehouden, met grote eenheid in de diepte. Gebonden, gebalde smaak, stevig en zacht tegelijk. Wijn met de allure van een grote en veel potentieel. (Delhaize : 4,89 euro). Château Haut Rozier, Bordeaux Côtes de Francs 2005Goede kleur met een nuance van zacht rood. Zachte neus van rijp merlotfruit met een hint van stevigheid na opschudden. De smaak is goed genuanceerd met een accent op stevigheid en lengte, en goede, structurerende tannines. Stevig type. (Colruyt : 5,29 euro). Château Martin, Haut-Médoc 2005Zachtrode kleur, iets zwak in de concentratie. Fijne neus maar haast geen onderbouw. Aangenaam en fijn in de mond maar ook iets dun. (GB/Carrefour : 5,99 euro). Besluit : een grote reeks die nog maar eens de kwaliteit van het jaar bewijst en het selectievermogen van de aankopers. Door Herwig van Hove / Foto's Michel Vaerewijck