Eenvoudige wijnen die geen pijn doen in de portemonnee. Daar willen we het over hebben in deze rubriek. Château Simple (241), wijn voor beginners, die ook de kenners wel bevalt. Deze week : wat Duitse cijfers.

Het gaat goed met wijnland Duitsland. Er is 102.000 hectare wijngaard, ongeveer driemaal de oppervlakte van de champagneappellation. Slechts 20,4 procent is beplant met riesling, de kwaliteitsdruif bij uitstek. Alles samen werd in 2005 9,1 miljoen hectoliter wijn gemaakt, wat ons tot een (geweldig) gemiddeld rendement brengt van meer dan 90 hectoliter per hectare. Uiteraard kan niet alles hiervan excellent zijn. De opvallendste evolutie is de stijging van de ‘rode’ wijngaarden : van nauwelijks 12 procent in 1980 tot 37 procent in 2005 ! De pinot-noirwijnen (Spätburgunder) van Fritz Becker in de Pfalz kunnen mee met de beste bourgognes.

Zelf drinken de Duitsers een volume wijn dat gelijk is aan tweemaal hun eigen oogst, praktisch 20 miljoen hectoliter, wat de wijnmarkt in Duitsland tot de vierde grootste wijnconsumentenmarkt ter wereld maakt. Daarenboven voerden ze in 2005 nog 2,6 miljoen hectoliter uit (28 % van de productie), vooral naar Groot-Brittannië (900.000 hl), Nederland (400.000 hl) en de Verenigde Staten (280.000 hl). De invoer in België bedroeg 76.000 hectoliter voor een gemiddelde waarde van 1,52 euro per liter (Nederland : 1,44 euro) maar is stijgend (63.000 hl in 2004).

Het oogstjaar 2005 (ook 2003) wordt als sehr gut omschreven, wat zich weerspiegelt in het feit dat haast de helft (47 %) van de wijn in de Prädikatswein-klasse kan terechtkomen. In deze ‘betere’ jaren zijn de hectarerendementen in de kwaliteitregio’s zoals de Rheingau nog redelijk (66,8 hl/ha). De mindere jaren zijn zoals overal gekenmerkt door hoge productie : in 2004 oogstte men over geheel Duitsland gemiddeld 103 hectoliter per hectare en in de Rheingau 92. ‘Veel’ kan, ook in Duitsland, niet samengaan met ‘goed’.

Een wat bijzondere evolutie in stijgende zin vertoont de recente (2001), generische appellation Classic : deze bedroeg al 100.000 hectoliter in 2005. Het overgrote gedeelte ervan (haast 86 %) komt uit coöperaties uit de ‘mindere’ Duitse wijngebieden zoals Mosel-Saar-Ruwer, Pfalz, Rheinhessen en Baden. Voor Classic staat wijn van een klassieke, gebiedstypische druivensoort, bijvoorbeeld riesling of silvaner, die bovendien naar Duitse normen harmonisch trocken behoort te smaken en van een zekere kwaliteit moet zijn. Dat ‘droge’ karakter moet men wel met een korrel zout nemen : tot 15 gram restsuiker per liter is toegestaan. Als men weet dat 5 gram restsuiker al aanleiding geeft tot smaaksensaties van ‘vriendelijk’ en ‘charmant’, dan is het te verwachten dat de meeste Classic-wijnen het aan tafel moeilijk zullen krijgen.

Alle wijnen die we vandaag proeven, vertonen de geruststellende, bleke, gele kleur met een frisse groene nuance.

Riesling Classic Ruppertsberger 2005, Pfalz

Fruitige snoepjesneus, onherkenbaar als riesling. Zoeterige, zachte, korte smaak. Geen tafelfunctie. (Delhaize : 3,49 euro).

Zeller Grafschaft 2006, Ewald Theod.

Drathen, Qualitätswein Mosel-Saar-Ruwer

Frisse, puntige neus maar overdadig zoete, ongedefinieerde zoete smaak met zelfs overrijpe toetsen van honing en perzik. Geen tafelfunctie. (Colruyt : 1,95 euro).

Münster Sarmsheimer Schlosskapelle 2005,

Dr. Kung, Prädikatswein Kabinett, Nahe

Getemde neus met streng accent maar zeer zoete, simpele, overrijpe smaak. Geen tafelfunctie. (Colruyt : 3,54 euro).

Pinot Gris Trocken 2005, Peter Louis Guntrum,

Qualitätswein Rheinhessen

Wijn in een eenvoudige Classic-verpakking maar er staat wel expliciet trocken op het etiket. Mooie, zachte, expliciete pinot-grisneus. Goede, normale, niet te zoete smaak met een geknoopte lengte. Wel een artificieel aandoende hint van amandel. Goed voor bij voorgerechten. (Delhaize : 4,99 euro).

Riesling Classic Vollmer 2003, Pfalz

Fruitige maar iets weeë neus, onherkenbaar als riesling. In de mond komt een uiteengevallen zoeterige ‘nulwijn’ met zure staart. Geen tafelkwaliteiten. Een gunstige wind doet ook de 2005-versie in ons glas belanden : iets frissere kleur en meer puntige neus die wel aan riesling kan doen denken. Smaak met mooi ingebouwd fris zuur : goed bij voorgerechten.

(GB/Carrefour : 4,59 euro).

Pinot Gris, Classic, Badischer Winzerkeller 2005, Baden

Goed gebouwde, stevige neus, herkenbaar als pinot met friszuur in de hoofdtoon. Dito smaak met voldoende lengte en stevigheid. Goede oesterwijn. (GB/Carrefour : 4,79 euro).

De grote Duitse wijnen moet men tot op heden niet in de supermarkten zoeken : men vindt er slechts een min of meer goede terraskwaliteit.

Door Herwig Van Hove

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content