Hoe komt het toch dat mousserende wijn wereldwijd zo'n succes kent ? En dat maar zelden op de eigenlijke smaak ervan wordt gelet ? Ook in België is het succes van de (betere) champagnes niet te stuiten. Frankrijk produceerde verleden jaar meer dan 300 miljoen flessen waarvan de Fransen de helft zelf opdronken. Er kwamen haast 9,5 miljoen flessen naar België, maar met de (geraamde) directe import erbij rekent men voor ons land op 13 miljoen flessen.
...

Hoe komt het toch dat mousserende wijn wereldwijd zo'n succes kent ? En dat maar zelden op de eigenlijke smaak ervan wordt gelet ? Ook in België is het succes van de (betere) champagnes niet te stuiten. Frankrijk produceerde verleden jaar meer dan 300 miljoen flessen waarvan de Fransen de helft zelf opdronken. Er kwamen haast 9,5 miljoen flessen naar België, maar met de (geraamde) directe import erbij rekent men voor ons land op 13 miljoen flessen. Het succes van schuimwijn kan niet op het conto van de smaak komen, want de meeste champagnes en schuimwijnen hebben nauwelijks smaak. Waarom grijpen dan toch zovelen naar de parelende flessen ? Het bruisend geweld van de koolzuurbelletjes wordt in onze hersenen niet als 'smaak' ervaren maar als 'textuur' (zoals pikant, grofkorrelig, zalfachtig enz.). Terwijl in de loop van de consumptie de smaak verzadigt en afneemt - de eerste slok smaakt het meest intens -, wordt de sensatie van de textuur versterkt. Een wilde slok spuitwater bij grote dorst doet eigenlijk pijn. Ook schuimwijn drinken kan 'gevaarlijk' zijn. Uit dit gevaar put de drank zijn geheimzinnige aantrekkelijkheid (net als bitterdranken, terwijl bitter een universeel signaal is voor gifgevaar). Om het gasgeweld enigszins acceptabel te maken, moeten schuimwijnen dus traag gedronken worden : het zijn per definitie 'keuveldrankjes'. Smaak in dit drankregister is heel zeldzaam en beperkt tot een twintigtal grote champagnemerken, waaronder Krug, Bollinger, Roederer, Salon, Selosse, Clicquot... Van crémants moet men dus niet onmogelijk veel verwachten. Er zijn zeven Franse AOC-schuimwijnen die worden gemaakt zoals champagne, met een tweede gisting op fles en negen maanden lagering op de gistrest van deze tweede gisting. Ze zijn gekenmerkt door een regionale oorsprong en gebondenheid : Alsace (23 miljoen flessen waarvan 40 % naar België), Bordeaux (2 miljoen), Bourgogne (15 miljoen), de Die (300.000), Jura (2,1 miljoen), Limoux (3,3 miljoen) en Loire (8 miljoen waarvan 10 % rosé). België is het eerste invoerland voor crémants (28 % van de totale Franse export). Crémant de Limoux, Brut, Sieur d'ArquesLimonadeachtige bubbels en gele, frisse nuance in de kleur. De neus zet scherp-simpel aan maar heeft wat biscuit in de onderbouw, door de twintig maanden lagering op de gistrest van de tweede gisting. Ontwikkelt in de diepte op de manier van goede champagne. Vrij complexe smaak door de lagering. Goed aperitief, met hapjes. (Colruyt : 6,19 euro). Saumur, Brut, Ackerman LauranceLimonadeachtige grote bubbels en gele nuance. Fijne, frisse neus van chenindruivigheid. Dito smaak, niet overgedoseerd en met de typische rustieke stugheid van chenin. Goede, fruitige schuimwijn die moet passen bij de moderne keuken. (GB/Carrefour : 7,28 euro). Crémant de Bourgogne, Brut, ChevalierFijne pareling en haast waterachtige kleur. De neus is zwak en fijn, omdat hij concentratie en diepte mist. In de mond komt zoeterige smaakloosheid : geen tafelfunctie. (Delhaize : 8,59 euro). Crémant de Bordeaux, Brut, BrouetteGemaakt van dezelfde druiven als Entre-Deux-Mers : sémillon, sauvignon en muscadelle. Limonadeachtige grote gasbellen, geel-groene nuance en dragende, fijne neus, goed breed uitgebouwd. Te weinig expressie in de smaak : geen tafelfunctie. (Delhaize : 8,45 euro). Beringer sparkling rosé, Beringer vineyards California(Niet op fles vergist : Secondary fermentation before bottling)Stabiele schuimkraag maar vulgaire rosékleur met purpertonen. Scherpe, lege neus en overdonderende zoete smaak. Geen enkele functie. (GB/Carrefour : 8,19 euro). Crémant de Loire, Brut rosé, Jacques CartierMooie zalmkleur en fijne pareling. Neus met cabernet-francprésence. Een product met smaak, niet de grote lengte, en met aanvaardbaar zoet accent. Voor aperitief of dessert. (Colruyt : 7,28 euro). Door Herwig van Hove