Onlangs werd in Frankrijk toestemming gegeven om te experimenteren met houtsnippers in vins de pays. Daarmee is het hek van de dam : zo geeft men de wijn een houtsmaak mee, zonder dat hij een structurerend verblijf in een houten vat heeft ondergaan. Het is immers door de zachte oxidatie doorheen de duigen van het vat dat de wijn wordt gestructureerd en in zijn onderdelen (zuur, alcohol, kleur...) wordt geassembleerd. Beschaafde consumenten associëren een houtsmaak dus met gestructureerde wijn die 'ontworpen' is om op fles te ontwikkelen. Met het effect van houtsnippers wordt de consument bedrogen. De Fransen moeten beseffen dat dit veel erger is dan de 'appellationfraude' waar zoveel om te doen is. Zo werd onlangs nog op Châtau Giscours een goede medoc tot saint-julien gepromoveerd en we...

Onlangs werd in Frankrijk toestemming gegeven om te experimenteren met houtsnippers in vins de pays. Daarmee is het hek van de dam : zo geeft men de wijn een houtsmaak mee, zonder dat hij een structurerend verblijf in een houten vat heeft ondergaan. Het is immers door de zachte oxidatie doorheen de duigen van het vat dat de wijn wordt gestructureerd en in zijn onderdelen (zuur, alcohol, kleur...) wordt geassembleerd. Beschaafde consumenten associëren een houtsmaak dus met gestructureerde wijn die 'ontworpen' is om op fles te ontwikkelen. Met het effect van houtsnippers wordt de consument bedrogen. De Fransen moeten beseffen dat dit veel erger is dan de 'appellationfraude' waar zoveel om te doen is. Zo werd onlangs nog op Châtau Giscours een goede medoc tot saint-julien gepromoveerd en werd gelijktijdig een flauwe saint-julien tot medoc verwezen. De saint-julien werd er beter van. Of een wereldvreemde Roemeen 'mengt' het woord 'champagne' in een Roemeense tekst op het etiket van een schuimwijn en overal wordt schande geroepen. Bij 'appellationfraude' geeft men een mooiere naam aan een wijn, en soms wordt de appellation er beter van. Met houtsnippers geeft men oppervlakkige glans aan de smaak, maar in wezen wordt de wijn er slechter van. Maar ook met de beschermde oorsprongsbenaming ( AOC) wordt de consument bedrogen. Er zijn in Frankrijk veel te veel appellations, ongeveer 450 tot 500. De appellations dekken zowat de helft van alle Franse wijn. Het kan niet allemaal excellent zijn. In Italië, dat ook niet verlegen zit om een naampje meer, is slechts een derde van de wijnproductie door een appellation gegarandeerd. De AOC heeft een imago van excellentie maar werd in Zuid-Frankrijk massaal toegekend aan minderwaardige wijnen op grond van lokale politieke invloeden en daardoor is de waarde ervan uitgehold. Daarenboven is het controlerend voorproeven van de kandidaat-AOC-wijnen nooit streng genoeg doorgevoerd. De consument rekent op een elitewijn maar vindt onder het AOC-etiket dikwijls niet veel meer dan zuur water. Een derde factor waarmee, na de houtsnippers en de appellation, vals wordt gespeeld, is het bewaarpotentieel. Stevige witte bourgogne is als het ware ontworpen om op fles te ontwikkelen, welnu deze wijn is de laatste tijd erg oxidatief. Zo erg dat hij na een jaar fles al bergaf gaat. Dat komt door te grote rendementen en door brutaal chaptaliseren : slappe wijntjes worden met massale hoeveelheden suiker opgepept tot valse 'grote'. Dergelijke onevenwichtige wijnen zijn altijd oxidatiegevoelig. De consument legt in volle vertrouwen de wijn weg en eindigt na enkele jaren al met een soort sherry. Ten slotte is de grote oorzaak van de massale 'misverkoop' de horecapraktijk om op wijn onredelijk grote winstmarges te nemen. Dat heeft tot gevolg dat de betere wijn nog alleen thuis wordt gedronken en dat de betere keuken van onze sterrenchefs het moet stellen met 'kleine' wijntjes. Een gastronomische ramp. Alle wijnen van vandaag vertonen de bleekgele, frisse kleur met wat groene schittering. Château Roquefort, Bordeaux 2005Sprankelende sauvignonneus. Smakelijke, evenwichtige smaak met lengte. Heel goede sauvignonexpressie. Voor lang gerekt keuvelaperitief. (GB/Carrefour : 5,84 euro). Château La Rayre, Bergerac sec 2005Neus van rijpe sauvignon met wat zwaarte en een zeer stevige, friszure smaak. Wat alcoholisch (14 graden) maar goed omhuld en met goede 'beet'. Grote tafelkwaliteit, voor bij geroosterde vis (Delhaize : 3,69 euro). Lafleur Chevalier, Bordeaux 2005. Grand vin blanc sec.M ulticépage-neus met eerder lengte dan diepte, smakelijke en elegante smaak met iets zuur in de finale. Goed aperitief maar dan met hapjes erbij. (Colruyt : 3,45 euro). Château des Vigiers, Bergerac 2005Een bergerac met de samenstelling van entre-deux-mers. De neus is een tikje exotisch met veel muscadelle en een moderne brede smaak met een goede zuurbalans. Goede wijn voor bij voorgerechten. (Delhaize : 5,49 euro). Door Herwig Van Hover