De druivensoort chardonnay, waarvan haast alle witte bourgogne gemaakt is, wordt wereldwijd geapprecieerd. Tot twintig jaar geleden was ze echter helemaal geen referentie. De Franse appellation-decreten hadden plaatsnamen en regio's gekozen als referenties voor een wijn. Het publiek wist dus wel dat de stadsnaam Bordeaux ook de naam was van een wijn, maar de naam van de druivensoort stond nooit op het etiket. Tot de marketingprincipes van de nieuwewereldwijnen, die de naam van de druivensoort essentieel vonden, ook de Frans...

De druivensoort chardonnay, waarvan haast alle witte bourgogne gemaakt is, wordt wereldwijd geapprecieerd. Tot twintig jaar geleden was ze echter helemaal geen referentie. De Franse appellation-decreten hadden plaatsnamen en regio's gekozen als referenties voor een wijn. Het publiek wist dus wel dat de stadsnaam Bordeaux ook de naam was van een wijn, maar de naam van de druivensoort stond nooit op het etiket. Tot de marketingprincipes van de nieuwewereldwijnen, die de naam van de druivensoort essentieel vonden, ook de Franse wijnen beroerden. Zo werd de naam 'chardonnay' haast een merk, dat tegenwoordig doorgaans expliciet op het etiket wordt vermeld. De vraag naar wijn uit Bourgogne - ook de simpele, generieke streekwijn - is groot. De oogsten daarentegen vielen de laatste jaren erg mager uit : in de voorbije vier jaar gingen er haast twee verloren. De vraag is groot en het aanbod beperkt, dus volgens de marktlogica stijgen de prijzen. Nu leidt een hogere prijs vooral in het kleinere segment vrij vlot tot betere kwaliteit. Meer zorg in de wijngaard, een betere selectie van het fruit en een betere technologie in de gistingskelders : het zijn dingen die beginnen te lonen. Zo komen kleinere appellations in de belangstelling die boven de grote, anonieme plas van generieke wijn uitstijgen. Minder bekende gemeentenamen komen op het etiket, zoals St-Romain, Givry, Maranges enzovoort. Een treffend voorbeeld is Macon, waar wel zesentwintig gemeenten hun naam mogen vermelden naast de appellation Mallcon-Villages. Het aanbod in de rekken van de supermarkten kan die evolutie moeilijk volgen, want er zijn grote volumes nodig om heel het land te bedienen. Vandaar dat de klant voor specifieke, kleinere appellations vaak zijn toevlucht moet nemen tot onlinewinkels. Bleke kleur en een frisse neus met fruit en een gedegen nuance. De smaak is wat oppervlakkig zuur. Oesterwijn. Colruyt : 8,99 euro. Volgele kleur en een mooi versmolten, brede neus, eerder peer-perzik dan vers puntig. De smaak is met vulling, fijne zuren en lengte. Goede wijn voor bij vis en wit vlees. Delhaize : 7,99 euro. Frisse, geelgroene kleur en een eenvoudige, puntige fruitneus. De smaak is zuurdominant. Oesterwijn. Colruyt : 6,49 euro. Geelgroene kleur en een typische chardonnayneus met structuur en diepte van wit fruit, maar wat weinig nuance. De smaak is eenvoudig maar met evenwicht. Een goede kleine. Past bij kip en eenvoudige visschotels. Delhaize : 7,99 euro. Kleur met lichtgele nuance en een simpele, frisse neus zonder diepte. De smaak is simpel friszuur. Oesterwijn. Carrefour : 7,29 euro. DOOR HERWIG VAN HOVE & FOTO'S MICHEL VAEREWIJCK