Eenvoudige wijnen die geen pijn doen in de portemonnee. Daar willen we het over hebben in deze rubriek. Château simple (430), wijn voor beginners die ook kenners wel bevalt.

De naam chardonnay is tegenwoordig zo verspreid dat hij de allure heeft gekregen van een merknaam. Het wereldwijde succes van chardonnay is voor een groot deel een modeverschijnsel – ook de wijnwereld kent zijn modes – uit de jaren ’90, toen het ‘gouden’ type van alcoholrijke, houtbeladen chardonnaywijn vooral vanuit Californië de wereld veroverde. Wijn stond niet op tafel als begeleider van gerechten maar werd gedronken zoals cocktails, keuvelend op terrassen of in tuinen onder de bomen. Voeg daarbij de gewoonte om (in de niet-Franse wijnwereld) wijnen te benoemen met de druivensoort en niet met de plaats waar de wijngaarden liggen, en de veralgemening van de naam chardonnay tot een merk is te verklaren.

Ook buiten Frankrijk begint men inmiddels geografische elementen in de naamgeving te brengen. Denk maar aan de AVA’s (American Viticultural Area) in Californië, aan de Barossa Valley in Australië of de ‘Wine of origin’-vermelding sinds 1973 in Zuid-Afrika. In Frankrijk zelf laat het INAO (Institut National de l’Origine et de la Qualité, voorheen Institut National des Appellations d’Origine) meer en meer toe dat ook de druivensoort naast de appellation wordt vermeld. Dat laatste natuurlijk voor de voordelen die dat biedt op marketingvlak : een Texaan kan zich wel iets voorstellen bij chardonnay, maar zal niet geraakt worden door de naam Folatières, een premier cru van Puligy Montrachet.

Het succes van chardonnay komt dus door naamgeving en mode, maar ook meer ten gronde door de populaire smaak : houtbeladen en wat zoet. De smaak van verse eik in wijn is gemakkelijk te herkennen en suggereert kostbaarheid. De modetrend naar zwaar beladen wijnen is echter wat voorbij. Men gaat nu meer voor elegantie en smakelijkheid die aan tafel past, zonder opdoffer van hout.

De smaak van chardonnay is overigens moeilijk te vatten. Men spreekt van tropisch fruit, van koffie, thee, tomaat, rozenblaadjes en tabak.

Chardonnay Western Cape 2014 South Africa

Lichtgele kleur en een frisse

citrusneus die goed uitruimt bij

opschudden. De smaak is gedegen en met vulling. Past bij koude

visschotels en gebraden kip.

Carrefour : 4,49 euro.

Casa Mayor, Chardonnay 2013 Colchagua Valley, Chile

Dunne, waterachtige kleur en een citrusneus met tropische toets. De smaak is zuurdominant en nogal simpel. Als aperitief en voor bij schelpdieren.

Colruyt : 5,15 euro.

Laborie Chardonnay 2010, Paarl, South Africa

Volgele kleur en een opvallende neus van hout en boterigheid.

De smaak is gevuld en rijp,

Californisch type. Past bij warme kip- en visschotels.

Carrefour : 6,85 euro.

Lindeman’s Bin 65 Chardonnay 2013, Australia

Kleur met een gele nuance van rijp en een zachtrijpe neus van het chablistype. De smaak is fris,

gevuld en met eenheid. Past bij

gebraden kip.

Delhaize : 6,59 euro.

Tocornal Chardonnay 2013, Valle Central, Chile

Lichtgele kleur en een neus van

citrus en tropische fruittoetsen na opschudden. De smaak is fris

smakelijk maar wat simpel. Als aperitief en voor bij schelpdieren.

Colruyt : 3,15 euro.

Vinoceros Chardonnay 2014, South Africa

Lichtgele kleur en een neus van perzik, ondersteund door hout. De frisse smaak heeft eenheid en wat lengte. Past bij koude visgerechten en gebraden kip.

Delhaize : 4,99 euro.

DOOR HERWIG VAN HOVE & FOTO’S MICHEL VAEREWIJCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content