De naam chardonnay is tegenwoordig zo verspreid dat hij de allure heeft gekregen van een merknaam. Het wereldwijde succes van chardonnay is voor een groot deel een modeverschijnsel - ook de wijnwereld kent zijn modes - uit de jaren '90, toen het 'gouden' type van alcoholrijke, houtbeladen chardonnaywijn vooral vanuit Californië de wereld veroverde. Wijn stond niet op tafel als begeleider van gerechten maar werd gedronken zoals cocktails, keuvelend op terrassen of in tuinen onder de bomen. Voeg daarbij de gewoonte om (in de niet-Franse wijnwereld) wijnen te benoemen met de druivensoort en niet met...

De naam chardonnay is tegenwoordig zo verspreid dat hij de allure heeft gekregen van een merknaam. Het wereldwijde succes van chardonnay is voor een groot deel een modeverschijnsel - ook de wijnwereld kent zijn modes - uit de jaren '90, toen het 'gouden' type van alcoholrijke, houtbeladen chardonnaywijn vooral vanuit Californië de wereld veroverde. Wijn stond niet op tafel als begeleider van gerechten maar werd gedronken zoals cocktails, keuvelend op terrassen of in tuinen onder de bomen. Voeg daarbij de gewoonte om (in de niet-Franse wijnwereld) wijnen te benoemen met de druivensoort en niet met de plaats waar de wijngaarden liggen, en de veralgemening van de naam chardonnay tot een merk is te verklaren. Ook buiten Frankrijk begint men inmiddels geografische elementen in de naamgeving te brengen. Denk maar aan de AVA's (American Viticultural Area) in Californië, aan de Barossa Valley in Australië of de 'Wine of origin'-vermelding sinds 1973 in Zuid-Afrika. In Frankrijk zelf laat het INAO (Institut National de l'Origine et de la Qualité, voorheen Institut National des Appellations d'Origine) meer en meer toe dat ook de druivensoort naast de appellation wordt vermeld. Dat laatste natuurlijk voor de voordelen die dat biedt op marketingvlak : een Texaan kan zich wel iets voorstellen bij chardonnay, maar zal niet geraakt worden door de naam Folatières, een premier cru van Puligy Montrachet. Het succes van chardonnay komt dus door naamgeving en mode, maar ook meer ten gronde door de populaire smaak : houtbeladen en wat zoet. De smaak van verse eik in wijn is gemakkelijk te herkennen en suggereert kostbaarheid. De modetrend naar zwaar beladen wijnen is echter wat voorbij. Men gaat nu meer voor elegantie en smakelijkheid die aan tafel past, zonder opdoffer van hout. De smaak van chardonnay is overigens moeilijk te vatten. Men spreekt van tropisch fruit, van koffie, thee, tomaat, rozenblaadjes en tabak. Lichtgele kleur en een frisse citrusneus die goed uitruimt bij opschudden. De smaak is gedegen en met vulling. Past bij koude visschotels en gebraden kip. Carrefour : 4,49 euro. Dunne, waterachtige kleur en een citrusneus met tropische toets. De smaak is zuurdominant en nogal simpel. Als aperitief en voor bij schelpdieren. Colruyt : 5,15 euro. Volgele kleur en een opvallende neus van hout en boterigheid. De smaak is gevuld en rijp, Californisch type. Past bij warme kip- en visschotels. Carrefour : 6,85 euro. Kleur met een gele nuance van rijp en een zachtrijpe neus van het chablistype. De smaak is fris, gevuld en met eenheid. Past bij gebraden kip. Delhaize : 6,59 euro. Lichtgele kleur en een neus van citrus en tropische fruittoetsen na opschudden. De smaak is fris smakelijk maar wat simpel. Als aperitief en voor bij schelpdieren. Colruyt : 3,15 euro. Lichtgele kleur en een neus van perzik, ondersteund door hout. De frisse smaak heeft eenheid en wat lengte. Past bij koude visgerechten en gebraden kip. Delhaize : 4,99 euro. DOOR HERWIG VAN HOVE & FOTO'S MICHEL VAEREWIJCK