WIL JE EEN TERRASJE DOEN HELEMAAL IN STIJL ? MOËT & CHANDON PAKT UIT MET IETS HEEL NIEUWS : EEN CHAMPAGNE, SPECIAAL ONTWORPEN OM TE DRINKEN MET IJS.

Je drinkt hem niet uit een traditionele flûte of coupe , maar uit een groot glas en met blokjes (geen crushed) ijs. Het idee alleen al zal liefhebbers van een fijn glas champagne als een heiligschennis in de oren klinken. Toch is de Ice Impérial van Moët & Chandon speciaal gemaakt om te drinken met ijs. En het moet gezegd : hij smaakt geraffineerd en drinkt heerlijk weg. De Ice is een creatie van Benoît Gouez (41), sinds 2005 keldermeester van het bekende champagnehuis. “Hij heeft een heel aparte compositie en is hoofdzakelijk gemaakt van pinot noir (plus pinot meunier en chardonnay), met hints van exotisch fruit, zoete kruiden en pepermunt. We hadden vastgesteld dat meer en meer consumenten in de zomer hun champagne graag met ijs geserveerd zagen. Maar met een klassieke champagne is dat niet ideaal, hij denatureert. De wijn moet zijn identiteit behouden, daarvoor is een andere selectie van de basiswijnen nodig, met meer aromatische intensiteit, meer richesse en structuur in de mond, en fraîcheur in de finale.” De Ice werd al met succes uitgetest in hotspots als Saint-Tropez, Acapulco, Las Vegas. De prijs ligt iets hoger (ca 10 procent) dan de gewone Impérial.

Benoît Gouez wordt een atypische keldermeester genoemd, want Bretoen, niet van de Champagne, en indirect, via zijn studies als landbouwingenieur en later oenologie, in de wijnkunde beland. Zijn eerste jaren als oenoloog bracht hij in het buitenland door : Californië, Australië, Nieuw-Zeeland. “Dat maakt dat ik niet het gewicht van de traditie op mijn schouders draag maar open ben van geest. Daardoor besef ik dat in het buitenland heel goede dingen gemaakt worden en dat Frankrijk niet het enige model is. Terzelfder tijd heb ik veel respect voor tradities en waarden. Moët & Chandon is het grootste champagnehuis ter wereld, gesticht in 1743, en heeft succes geboekt met zijn formules. De kunst is om heel goed de geest van het huis te vatten, maar ook om mee te zijn met de tijd, anders sterf je stilletjes uit.”

Techniek overstijgen

Zonet heeft het huis ook zijn Grand Vintage 2002 uitgebracht, in wit en rosé. Volgens Gouez is het een van de mooiste millésimes van de laatste decennia, die qua maturiteit en rijkdom boven het gemiddelde uitsteekt. “2002 was sowieso een heel mooi jaar. Maar terwijl bij de gewone Impérial het accent ligt op toegankelijkheid, op de hedendaagse consument, waarbij het element vrijheid, fun, een grote rol speelt, ligt bij de millésimémeer nadruk op de uniciteit. Elk millésime moet een eigen verhaal uitdrukken. Hier heb je meer stilistische vrijheid dan bij de Impérial. Er wordt gewerkt op meer lengte, meer precisie, meer diepgang. Ik heb ook doelbewust gekozen voor een langere lagertijd : zeven jaar in plaats van vijf. Het was van de jaren dertig geleden dat we nog een millésimézeven jaar hebben laten rijpen. De regel was vijf jaar, maar ik wou de 2002 pas uitbrengen als hij over heel zijn kracht beschikte, met al zijn complexiteit en expressie. En die zeven jaar wil ik voortaan aanhouden. De wijn is niet nieuw maar het is wel een nieuwe benadering.”

De geweldige opkomst van cava en aanverwanten vindt Gouez niet meteen een bedreiging. “Misschien wel voor champagnes uit het goedkopere segment. Ons stimuleert het alleen maar om de afstand te vergroten.” Daarbij is techniek uiteraard essentieel, maar er is meer. “De techniek moet je uiteraard tot in de finesses beheersen. Natuurlijke wijn bestaat niet, er is altijd een menselijke tussenkomst. Je moet zeer goed de natuurfenomenen kennen, op het juiste tijdstip ingrijpen om de kwaliteiten ten volle te kunnen uitdrukken. Daarbij speelt intuïtie een grote rol. Tussen faire bon en faire grand is een groot verschil. Niemand wordt als geniaal pianist geboren, er komt een heel leerproces bij kijken.”

DOOR SABINE LAMIROY – FOTO’S MICHEL VAEREWIJCK

Benoît Gouez : “We hebben er drie jaar over gedaan om de juiste formule te ontwikkelen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content