Modelabel Pinko werd in de jaren tachtig opgericht door Pietro Negra en zijn vrouw Cristina Rubini. In 2011 nam hun dochter Caterina Negra de creatieve lijn in handen. Het Italiaanse merk werkt sinds 2018 samen met Treedom, een ngo die wereldwijd bomen plant.

Je werkte twaalf jaar in het bedrijf dat door je ouders werd opgericht. Hoe heb jij je eigen stempel op Pinko weten te drukken?

"Mijn ouders hebben geweldig werk verricht. Ik heb geprobeerd om de waarden en visies van mijn generatie te vertalen in onze collecties. Het is belangrijk dat ons label geüpdatet blijft. Dankzij sociale media onderhouden we gemakkelijk het contact met onze klanten en luisteren we naar hun wensen. Dat is een luxe die mijn ouders niet hadden."

Je vertelt dat je duurzaamheid hoog in het vaandel draagt.

"We leven in een tijd waarin veranderingen noodzakelijk zijn. Mode moet vrouwen kunnen doen dromen, maar daarbij moet je je ook bewust zijn van de wereld rondom je. Dankzij onze projecten met Treedom strijden we tegen ontbossing en zorgen we voor een sociale impact. Zo lieten we in 2018 tienduizend bomen planten in Kenia, en werkten we dit jaar met ontwerpster Stella Jean aan een nieuwe campagne voor de organisatie."

Je sluit 2019 tevreden af. Wat heeft 2020 in petto?

"We hopen onze voetafdruk nog te verkleinen. Daarom blijven we onderzoek doen naar nieuwe materialen en nieuwe technieken om het milieu beter te beschermen. We willen evolueren naar een duurzame toekomst. En dat kan alleen met een creatieve aanpak die van deze tijd is."

pinko.com