Of het nu de ambigue naam is, de originele klantenbenadering, de kwaliteit van snit en stoffen of het succes van internationale rockbands die het podium beklimmen in een net kostuum : Café Costume heeft met zijn product en bijbehorende etiquette een winnend team in huis. Maatpakken ontwerpen zit het drietal Van Gils dan ook in de genen. Bruno Van Gils (ontwerper) en zijn nichtjes Saskia (pr en boekhouding) en Angélique (businessplan) zijn drie telgen van de befaamde textielfamilie Van Gils. De drie dertigers groeiden op tussen de speldenkussens en kunnen nog steeds gebruik maken van de tex...

Of het nu de ambigue naam is, de originele klantenbenadering, de kwaliteit van snit en stoffen of het succes van internationale rockbands die het podium beklimmen in een net kostuum : Café Costume heeft met zijn product en bijbehorende etiquette een winnend team in huis. Maatpakken ontwerpen zit het drietal Van Gils dan ook in de genen. Bruno Van Gils (ontwerper) en zijn nichtjes Saskia (pr en boekhouding) en Angélique (businessplan) zijn drie telgen van de befaamde textielfamilie Van Gils. De drie dertigers groeiden op tussen de speldenkussens en kunnen nog steeds gebruik maken van de textielfabrieken van hun grootvader. Al twee jaar werken ze in hun Antwerpse atelier volgens het principe van tailoring à la carte. Een zeer 21e-eeuws concept, afgestemd op het hippe jonge volk : net als in het café krijgt de klant een menukaart voorgeschoteld waaruit hij naar eigen smaak het model, de stof en kleur, zakken en knopen van zijn pak mag kiezen. Daarbij maken schetsen en randinstructies als With a suit like this you must have a secretary een atelierbezoek zelfs voor de minder modeverslaafde man een belevenis. "Onze doelgroep blijft de jonge man die een betaalbaar én gepersonaliseerd kwaliteitsproduct wil", zegt Bruno Van Gils. "Maar uiteraard vinden mannen van alle leeftijden hier hun gading. We maken telkens een uur vrij voor een fijne, adviserende babbel en het opmeten van de maten. Het kostuum wordt na vijf weken geleverd. En inderdaad, vanaf 450 euro heb je echt een kwaliteitspak." Die scherpe prijs maakt deel uit van het succes van de jonge zaak. "Wie ergens meer dan 2000 euro betaalt voor een maatpak, heeft torenhoge verwachtingen. Maar bij ons kun je naar perfectie streven voor minder." De nieuwe modieuze hotspot van het label ligt in de Léon Lepagestraat, waar ook Maison Martin Margiela en Christophe Coppens hun toonaangevend territorium afbakenen. "Ons team is drietalig opgeleid, dat vonden we zéér belangrijk alvorens naar Brussel uit te breiden", zegt Bruno. "In de hoofdstad van Europa loopt een groot internationaal publiek rond en ons hele concept steunt op empathie. De klant moet op zijn gemak kunnen uitleggen wat hij wenst." Drietalig dus, maar niets zo universeel verstaanbaar als de krachtige taal van een kostuum. Net als een jurk en hoge hakken voor vrouwen, is een kostuum een van die iconische kledingstukken die een man helemaal kunnen veranderen. Ook de muziekwereld denkt daar zo over. "Veel bands willen tegenwoordig niet meer in een nonchalante trashlook op het podium. Het mag allemaal weer wat netter. Dat is een golf die je momenteel merkt in veel creatieve milieus. Ze kijken terug op naar iconische pakkendragers als Jacques Brel", zegt Bruno. Onder anderen zanger Arno wordt in 2009 een van de nieuwe vrienden van het merk, net als Gabriel Rios en de Soulwaxbroers dat al waren. Café Costume, Léon Lepagestraat 24, 1000 Brussel. Info : www.cafecostume.be De menukaart is te downloaden op de website. Door Elke Lahousse